לוגו מדד

חיים אביטן יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

ההתחדשות העירונית הפכה בשנים האחרונות לפרויקט הלאומי של המדינה. בשלוש השנים שחלפו מיום הקמתה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קידמנו, הסדרנו וייעלנו מגוון תהליכים נדרשים בתחום. כיום ניתן לראות היטב את המודעות לכדאיות הכלכלית של התחום, את ישימותו ואת הנכונות מצד הדיירים, היזמים ובעיקר מצד ראשי הרשויות, המעוניינים לקדם תוכניות אלו.


כ־418 אלף יחידות דיור בשלבי תכנון שונים נמצאות כיום במערכת. בהן כאלו שאושרו להפקדה, בהן כאלו קיבלו היתרים, ואחרות המתנהלות בוועדות למתן אישורים. היקף העשייה בתחום הוא אדיר, ונראה כי יוסיף להתפשט ולהתעצם גם בשנים הקרובות.


לאור השנה המורכבת שעברנו, אין לי ספק שתחום ההתחדשות העירונית הוא המפתח למינוף הכלכלה הישראלית ולהוצאת המשק הישראלי כולו ממשבר הקורונה. לפיכך, אני רואה את הנעת גלגלי הנדל"ן, הבנייה והתשתיות במדינה כאחד היעדים המרכזיים והחשובים ביותר של ממשלת ישראל בשנים הקרובות.


מעבר להתאוששות מהמשבר הנוכחי, יש לזכור כי תחום ההתחדשות העירונית מאפשר לנו לתת מענה הכרחי ליותר משני מיליון יחידות דיור בישראל שעדיין אינן מוגנות בפני רעידות אדמה וממוגנות בפני טילים. נוסף על כך, אחרי יותר מ־70 שנות עצמאות, יכולה מדינת ישראל באמצעות תחום ההתחדשות העירונית להעניק לתושביה הוותיקים דירות חדשות ומשופרות. אנחנו ברשות מתכננים ומקדמים כבר היום תוכניות שונות שבהן עתידות להיבנות אלפי יחידות דיור חדשות באזורי מרכז ופריפריה, אזורים בעלי כדאיות כלכלית נמוכה, ואני צופה שהמדינה תתעדף ותקדם את ההתחדשות העירונית באזורים אלו בשנים הקרובות.


כמי שעומד בראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ונמנה עם מקימיה, אני שמח על הזכות שניתנה לי לסייע בהשגת הוודאות התכנונית הנדרשת בתחום ההתחדשות העירונית. הקמת הרשות עצמה, לצד הקמתן של 25 מנהלות ברשויות השונות ברחבי הארץ, מאפשרת לנו לקדם פרויקטים ולסייע בהוצאתם לפועל, תוך מימון תהליכי התכנון ברשויות, ליווי הדיירים והיזמים ופיקוח על התנהלות הגורמים השונים בתהליך. עד כה הצלחנו להסיר חסמים רבים בתהליכי התכנון והביצוע, לקצר את הליכי התכנון הממושכים ולהבטיח ודאות תכנונית לפרויקטים בכל הארץ. נוסף על כך, כדבר החשוב מכול מבחינתי, הפכנו לכתובת שאליה יכול לפנות כל מי שרוצה לקדם הליכי תכנון בהתחדשות עירונית – דיירים, יזמים ורשויות.


בשנה האחרונה קידמנו כמה שינויי חקיקה ופעלנו ליצירת הסכם גג להתחדשות עירונית, אשר יבטיח מענק לרשויות שיקדמו פרויקטים בתחום ויתמרץ אותן לפיתוח התשתיות מסביב. נוסף על כך, בימים אלו אנו פועלים לקראת הקמת הקרן להתחדשות עירונית המאפשרת לנו להזרים כספים לטובת קידום ההתחדשות העירונית באזורי פריפריה ובאזורי כדאיות כלכלית נמוכה, ופרסמנו קול קורא ל"התחדשות בניינית" כחלופה משופרת לתמ''א 38 חדשה, אשר תשים דגש בפיתוח שטחי ציבור, חיזוק המרקם העירוני וקידום איכות חייהם של התושבים. חמש רשויות כבר זכו בקול הקורא ובהמשך יצטרפו עוד.


חזון ההתחדשות העירונית הוא ללא כל ספק חלק מהותי בעתידה של מדינת ישראל המהווה צדק חברתי, הן במרכז והן בפריפריה, ואני סמוך ובטוח כי התחום ימשיך להתקדם ולהתפתח, ולשמור על מעמדו כאחד היעדים החשובים של המדינה בעשור הקרוב.

 

כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ואתר מדלן 2022בניית אתרים בניית אתרים