השמיים סגורים? דווקא מחירי הנדל"ן עשויים לגעת בשמיים

הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים בשנה האחרונה, שהתחזקה בעקבות הסגירה ההרמטית של נתב"ג, מביאה להשפעות רבות – וביניהן ייתכן שגם לעליית מחירי הנדל"ן • מדוע זה קורה, ומה יתרמו החיסונים לסיפור?

מאת
נתב"ג נסגר - והמחירים עולים (שאטרסטוק; תומר פדר)

משבר הקורונה, כידוע לכולנו, הביא עימו ירידה משמעותית בטיסות לחו"ל בשנת 2020. ההשפעות של העניין הזה רבות, אך כאן אציע לכם קשר אחר, שאולי לא דובר עד היום: קשר ישיר בין הירידה בטיסות, שהגיעה עד כמעט לאפס עם סגירת השמיים לאחרונה, לבין קפיצה משמעותית במחירי הנדל"ן בישראל בשנה שחלפה.

הישראלים לא טסים – הם רוכשים נכסים

הקשר הישיר הזה אולי לא ניתן להסבר בצורה מוחשית, אך שימו לב לזה: בחודשים יולי עד ספטמבר 2020 נמכרו על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 10,140 דירות - זאת לעומת 7,440 דירות בלבד שנמכרו ברבעון המקביל בשנת 2019. זוהי עלייה מטאורית של כמעט 30% אחוזים, והסיבה לכך כמעט ברורה לגמרי: בין יולי לספטמבר כמעט אף אחד מאיתנו לא טס, לשום מקום. אם נסתמך על נתוני הלמ"ס, במקום זה "השתעשנו" ברכישת נכסים.

מניתוח המגמות בשוק בנדל"ן שביצעה בחודשים האחרונים חברת שניר שבראשה אני עומד, לאור משבר הקורונה, מסתמנת מגמה מעניינת: ככל שהישראלים נשארים בישראל ולא טסים לחו"ל, קצב מכירת הדירות עולה. הנתונים שהוצגו כאן כעת ממחישים זאת היטב.

בכל שנה החודשים יולי עד ספטמבר הם חודשים שבהם המכירות בענף הנדל"ן היו נמוכות, וזאת מכיוון שבחופשת הקיץ ובתקופת החגים, ישראלים רבים טסו לארצות שונות מעבר לים. בשנת 2019 יצאו מישראל לחו"ל 2.4 מיליון ישראלים - ב-2020 רק 180,000

בכל שנה באופן מסורתי החודשים יולי עד ספטמבר הם חודשים שבהם המכירות בענף הנדל"ן היו נמוכות, וזאת מכיוון שבחופשת הקיץ ובתקופת החגים, ישראלים רבים טסו לארצות שונות מעבר לים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 יצאו מישראל לחו"ל 2.4 מיליון ישראלים, לעומת 180,000 בלבד שיצאו את הארץ לאורכה של כל שנת 2020.

מניתוח המגמה אפשר להסיק את המסקנה לעיל: לבד מהעובדה שהישראלים נשארים בארץ ולא טסים לחו"ל, הם רוכשים יותר דירות ונדל"ן – ועושים זאת גם בחודשים שבעבר נחשבו לחודשים חלשים יותר בענף. עצם העובדה שהישראלים לא טסים לחו"ל יוצרת מצב שבו סך ההוצאות הכספיות שלהם פוחת, בהיעדר ההוצאה על נסיעות לחו"ל וכל ההוצאות הנלוות לכך. 

גם היעדר אלטרנטיבות לחופשה בישראל, כאשר בתי המלון והצימרים סגורים ברובם, יצרה למשפחות רבות הכנסה פנויה גדולה יותר, והיא ככל הנראה זו המאפשרת להם להשקיע באפיקי השקעה שונים, וביניהם בנדל"ן

גם היעדר אלטרנטיבות לחופשה בישראל, כאשר בתי המלון והצימרים סגורים ברובם, יצרה למשפחות רבות הכנסה פנויה גדולה יותר, והיא ככל הנראה זו המאפשרת להם להשקיע באפיקי השקעה שונים, וביניהם בנדל"ן.

במילים אחרות, צמצום ההוצאות החודשיות של הישראלים הביא רבים לחסוך חלק ניכר מההכנסות שלהם לעומת התקופה שלפני הקורונה, ובכך להגדיל את היכולת שלהם לקחת משכנתא גדולה יותר, מה גם שכדי לעודד את הפעילות הכלכלית במשק ולהגדיל את הכנסות המדינה, אפשר לאחרונה בנק ישראל להגדיל את מרכיב הפריים במשכנתא ל-2/3 לעומת כ-1/3 בעבר, ובכך הביא לחיסכון של מאות שקלים נוספים בחודש למשפחה. 

אי-אפשר להשקיע בחו"ל? נשקיע בארץ

יש כאן עוד דבר: בשנת 2019 היקפי ההשקעה הכספיים של הישראלים בחו"ל עמדו על קרוב לשלושה מיליארד דולר, אך סגירת השמיים בעקבות הקורונה עצרה את המגמה הזו: היא הביאה לכך שישראלים רבים אינם יכולים לטוס כדי לחפש, לבדוק ולקנות נכסים בחו"ל לצורך ביצוע ההשקעות שלהם בנדל"ן, אז הם פשוט לא עושים זאת. הירידה בהיקפי ההשקעה בחו"ל ב-2020 ירדה משמעותית.

לאור הנתונים הללו, אפשר הסיק מסקנה נוספת, ולייחס את העלייה ברכישת הנדל"ן בישראל, למרות משבר הקורונה ובעיקר בקרב משפרי הדיור והמשקיעים, לסגירת השמיים לאורך רוב חודשי השנה החולפת. המשקיעים הישראליים לא יכלו לשים את מבטחם בהשקעה מעבר לים, אז הם עשו זאת במקום הפשוט ביותר: כאן, בישראל.

חייבים גם להזכיר בהקשר זה את הפחתת שיעור המס על דירה נוספת, דבר זה מעודד חלק מהמשקיעים שהשקיעו בעבר בחו"ל, לעבור להשקיע בנדל"ן בישראל, ואנחנו כבר רואים זאת בנתוני המשכנתאות של חודש דצמבר האחרון

חייבים גם להזכיר בהקשר זה את הפחתת שיעור המס על דירה נוספת, דבר זה מעודד חלק מהמשקיעים שהשקיעו בעבר בחו"ל, לעבור להשקיע בנדל"ן בישראל, ואנחנו כבר רואים זאת בנתוני המשכנתאות של חודש דצמבר האחרון.

הנדל"ן נתפס גם היום כהשקעה בטוחה

לכל אלו אפשר להוסיף פרט חשוב אחר: זהות אפיקי ההשקעה העומדים לרשות המשקיעים, או יותר נכון - החשש של הישראלים מאפיקי השקעה פיננסים, בשוק ההון בעיקר, שבתקופת משבר "מרגישים" מסוכנים יותר מאשר השקעה בנדל"ן, שבבסיסו נחשב יציב - ובשנים האחרונות נמצא במגמת עלייה. תורמת לכך גם העובדה שכלכלות העולם חטפו זעזועים רבים וקשים בשנה החולפת תורמת לכך.

מבצע החיסונים הישראלי המוצלח יביא גם הוא לגל התייקרות נוספת בכל הענפים במשק. הסיבות הללו גורמות למתעניינים לבדוק אופציות לרכישה ולבצעה רגע לפני היציאה מהסגר"

עליית מחירי הדירות בישראל משנת 2006 היא עלייה שלא נעצרה, ואף המשיכה גם בתקופת משבר הקורונה - מה שאומר שישראלים ממשיכים לרכוש נדל"ן וזאת מתוך מחשבה שאם תקופת הקורונה לא גרמה לירידת מחירים, המחירים כנראה ימשיכו לטפס גם לאחר המשבר. מבצע החיסונים הישראלי המוצלח יביא גם הוא לגל התייקרות נוספת בכל הענפים במשק. הסיבות הללו גורמות למתעניינים לבדוק אופציות לרכישה ולבצעה רגע לפני היציאה מהסגר.

הכותב הוא ניר שמול, בעלי חברת שניר , בית לשיווק נדל"ן

 
מחפש...