"ההבנה הרוחבית בתחום הובילה לתחרות שמבוססת על ניסיון, איכות וניהול הביצוע - ולא רק על תמורות"

"הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית" עם עמית בלומנפלד, מנכ"ל אוראקל יזמות נדל"ן, שמתאר איך הגיע כמעט במקרה לתחום הנדל"ן, איך הקשר האישי עם האנשים גורם לו להתחבר לבניינים ומהם קווי הדמיון הרבים בין כדורסל לפרויקט התחדשות עירונית

שיתוף הכתבה
רו"ח עמית בלומנפלד (צילום: רועי בר) | ברקע- פאת השולחן 2-4 ובנימיני 13, תל אביב (קרדיט: אתגר נול אדריכלים) רו"ח עמית בלומנפלד (צילום: רועי בר) | ברקע- פאת השולחן 2-4 ובנימיני 13, תל אביב (קרדיט: אתגר נול אדריכלים)

עמית בלומנפלד משרטט את הקשר בין התארכות תהליכי ההתחדשות לבין אי הוודאות ומציע לבסס תמריצים חיוביים לרשויות העירוניות. הוא מתאר את השינוי שהתחולל בתחום ההתחדשות בשנים האחרונות ומדגיש כי התמורות לדיירים כבר אינן מהוות תחרות בין היזמים.

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

לתחום ההתחדשות העירונית הגעתי במקרה. אחד מבעלי החברה ואני חברים אשר שיחקנו כדורסל יחד. בשנת 2011, הוא הציע לי להצטרף לחברה, לנהל אותה ולהקים את הפלטפורמה שתעסוק בהתחדשות עירונית. הגעתי מרקע של ניהול כספים – סמנכ"ל כספים בחברות ומרצה לחשבונאות, ומצאתי את עצמי בצד היזמי והביצועי בתחום הנדל"ן, ולא רק בהיבטים המימוניים בהם עסקתי בעבר. אחרי יותר מעשור אני בהחלט יכול לומר שאני אוהב את זה. התחדשות עירונית היא תחום מאתגר, קשה, אבל גם מאוד מתגמל ברמה הבין-אישית – דיירים, בעלי קרקע – עבודה עם אנשים ולא רק עם מספרים.

ספר על טעות שלמדת ממנה.

עם השנים למדתי להיות פחות תמים ונאיבי. בעבר, כל טענה או תלונה הייתי לוקח מאוד ללב כמשהו אישי. היום אני מבין שזה חלק בלתי נפרד מתהליכי ההתחדשות ומטפל בכל טענה ברצינות ובמקצועיות הנדרשת.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

בכל הקשור להיתכנות וקידום של פרויקטים הממשלה צריכה לדאוג להקטנת אי הוודאות הכרוכה בתהליכים השונים. בחלק מהרשויות הקידום אורך זמן רב, אי הוודאות גדולה והסיכונים בפרויקטים עולים על הסיכויים. אם משך התהליכים יצטמצם, גם רמת הוודאות תעלה. בנוסף, אני חושב שכדאי לתגמל את הרשויות המקומיות ברמת הפרויקט או יחידות הדיור החדשות שנוספות על מנת ליצור תמריץ חיובי ולעודד פרויקטים של התחדשות עירונית .

מהו הפרויקט שאתה הכי גאה בו?

אני מחובר להרבה פרויקטים, קשה לי לציין אחד במיוחד. מה שגורם לי להתחבר אלה האנשים - הדיירים שמתגוררים בבניין, בעלי הזכויות – הקשרים האישיים שנוצרים הם מקור לגאווה וסיפוק. התהליך הוא תמיד קשה. מצידם, לעזוב את הבית, גם אם באופן זמני, ולארוז את כל החיים ברגע, זה לא עניין של מה בכך. החיבור איתם גורם לי להתחבר גם לבניין וגם לפרויקט עצמו.

מהו המסר שלך ליזמים הרוצים להיכנס לתחום ההתחדשות?

כמות גדולה של סבלנות, הרבה אורח רוח וגם מרחב נשימה גדול מבחינת היכולות הפיננסיות לממן את הפרויקטים. בימינו, מתחילת ייזום פרויקט ועד להבשלתו וקבלת ליווי בנקאי, נדרש גב תקציבי רחב. חשוב להכיר את הסיכונים שכרוכים בתהליכי ההתחדשות כי לא כל פרויקט יבשיל ויגיע לכדי מימוש.

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?

יש לנו באוראקל ניסיון מאוד גדול בעבודה עם רשויות עירוניות מסוימות כמו גבעתיים, רמת גן הרצליה, רמת השרון ותל אביב. אנחנו נעדיף לעבוד איתן ולהתרחק מעסקאות עם רשויות אחרות או כאלה שהן רחוקות גיאוגרפית מאזור הפעילות שלנו. ועדיין, אין דבר כזה שאין דבר כזה. אין עסקה שלעולם לא אקח, הכל תלוי ברמת הבשלות, ההזדמנות והכדאיות.

איך תחום ההתחדשות העירונית השתנה לאורך הדרך בכל השנים שאתה פועל בו?

בעלי הקרקע, עורכי הדין שמייצגים אותם, האדריכלים וכל נותני השירותים בתחום, מאוד השתכללו, למדו והתקדמו. כיום קשה להיתקל ביזמים שמוכרים חלומות לאנשים פחות מנוסים. ההבנה הרוחבית בתחום הובילה לתחרות שמבוססת על ניסיון ואיכות הניהול והביצוע ולא בעיקר על תמורות כפי שהיה בעבר.

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

עד הקורונה שיחקתי כדורסל בקבוצה מקצועית. אני מוצא דמיון רב בין כדורסל לעבודה היזמית בייחוד בתחום ההתחדשות העירונית. קבלת ההחלטות, העמידה בלחצים, המשחק הקבוצתי והצורך בשיתוף פעולה, הסבלנות וההבנה שהישגים מקצועיים נבנים באמצעות התמדה ותהליך ולא ביום אחד – גם בכדורסל זה כך. גם ההתמודדות עם כישלונות והיכולת לצמוח מהם ולהמשיך קדימה היא משהו שהכדורסל לימד וחישל אותי.

אם לא נדל"ן, מה היית עושה בשביל הנפש?

מורה בבית ספר במקצועות הריאליים או מאמן קבוצת ילדים ונוער בכדורסל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אוראקל יזמות נדל"ן בע"מעמית בלומנפלדהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...