תל אביב, בת ים ומי עוד? 13 הערים שבהן עשויה תמ"א 38 לפקוע בעוד כחודשיים

במכתב שנשלח אתמול על ידי מנכ"ל מינהל התכנון וראש מטה התכנון אל מהנדסי הערים, ציינו השניים כי תוקפה של התמ"א 38 צפוי לפקוע בתחומן של וועדות מקומיות שלא ישלימו את הגשת התוכניות המחליפות לתמ"א עד ל-1 באוגוסט, וכי ארכה נוספת לא תינתן. האם העיר שלכם ברשימה?

שיתוף הכתבה
רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)

ב-13 ערים גדולות ומרכזיות בישראל, בהן רוב ערי גוש דן, עשוי תוקפה של תמ"א 38 לפקוע בעוד קצת יותר מחודשיים, ב-29.8.24. כך עולה ממכתב ששלחו אתמול (ב') מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח וראש מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן אל כלל  הוועדות המחוזיות והמקומיות הרלוונטיות. פקיעתה האפשרית של התמ"א נובעת מכך שהוועדות המקומיות באותן הערים טרם הגישו תוכנית מחליפה לתמ"א 38 לוועדות המחוזיות וחלקן אף טרם קיבלו החלטה אם בכוונתן לעשות כן.

נזכיר, כי במרחבי תכנון של ועדות מקומיות שכבר הגישו תוכנית "התחדשות בניינית" לוועדות המחוזיות על מנת שיחליפו את תמ"א 38 , כתוכניות שמאפשרות את חיזוק וחידוש הבניינים ברמת המגרש הבודד, תמשיך תמ"א 38 לחול עד מאי 2026, או עד לאישורה של התוכנית החדשה, וזאת על מנת לשמור על רציפות תכנונית.

"הדד ליין" להגשת התוכניות המחליפות, אשר הוארך בשל המלחמה, הוא 1.8.24, כלומר כחודש וחצי מהיום. תנאי נוסף להארכתה של תמ"א 38 הוא קבלת החלטה על ידי הוועדה המקומית כי ברצונה להאריך את תמ"א 38.

13 הערים אשר בהן לא תוארך תמ"א 38 אם לא יגישו עד ה-1.8 תוכנית מחליפה, מתחלקות לשתי קבוצות: ערים שבהן הוועדות המקומיות קיבלו החלטה על הארכת התמ"א, כלומר מילאו אחד מתוך שני התנאים, וערים שטרם קיבלו החלטה שכזו.

הקבוצה שבה לא התקיים אף לא אחד משני התנאים מונה 9 ערים בהן תל אביב-יפו, גבעתיים, חדרה (מתחם לב העיר), באר שבע, לוד, בת ים, אשקלון, בני ברק ובית שמש.

על קבוצת הערים שקיבלו החלטה עקרונית על הארכה, נמנות כפר סבא, רמת גן, פתח תקווה וראשון לציון. נזכיר כי בערים אלו התוכניות המחליפות אף נמצאות בשלבים מתקדמים ולמעשה בשלוש מהן הן אף הוגשו לוועדה המחוזית, אך טרם הודיעו על כך למועצה הארצית כנדרש. היחידה שטרם הגישה את התוכנית היא רמת גן. בכל מקרה הסבירות לגבי הארכת התמ"א בערים אלו גבוהה.

להשלמת התמונה נציין כי הערים שבהן כבר אושרה הארכת התמ"א לאחר שעמדו בכלל התנאים לכך הן ירושלים, יבנה, אשדוד, רמלה, נהריה, קריית ביאליק, טירת הכרמל, חיפה ורעננה. כמו כן, ישנן ערים מרכזיות נוספות כגון הרצליה, רמת השרון, או מתחם תוכנית הרובעים בתל אביב, שבהן מקודמת ההתחדשות ברמת המגרש מכח תוכנית לפי סעיף 23 לתמ"א 38, וזו לא צפויה לפקוע יחד עם פקיעת התמ"א.

"לא תינתן ארכה נוספת"

במכתבם של אלנתן ואלמליח, הזכירו לוועדות המקומיות כי מועד פקיעתה המקורי של תמ"א 38 אמור היה לחול ב-29.2.24, אך הוארך בחצי שנה בעקבות הוראת שעה שנחקקה בעקבות המלחמה. ל-29.2.24.

"יובהר כי אין כוונה לשנות מהחלטות המועצה הארצית ולתת ארכה נוספת לפקיעת התמ"א", נכתב. "לפיכך, רשות מקומית שבהתאם להחלטות המועצה, התמ"א טרם פקעה בתחומה, והיא מעוניינת שהתמ"א תמשיך לחול בתחומה גם אחרי יום 29.8.24, עליה לעמוד בתנאי שנקבע בהחלטת המועצה (הגשת תכנית) עד לתאריך 1.8.24. ככל שלא תעמוד בתנאי זה, תפקע התמ"א ביום 29.8.24".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןרפי אלמליחתמ"א 38מטה התכנון הלאומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...