סוף עידן: תל אביב, בת ים ובני ברק לא מאריכות את תמ"א 38, והיא תפקע בסוף אוגוסט

יומיים לאחר הודעת מנהל התכנון על כך שלא יינתנו הארכות נוספות להגשת התוכניות המחליפות לתמ"א 38 עבור רשויות שמעוניינות בהארכתה, מסתמן כי 3 הערים המרכזיות לא צפויות לעמוד בלוחות הזמנים, ולמעשה גם לא מעוניינות כרגע בהארכת התוכנית, שב-20 השנים האחרונות הובילה את ההתחדשות העירונית בישראל. ומצד שני, בכל שאר הערים הרלוונטיות, בהן רמת גן, ראשון לציון ועוד, מסתמן כי תמ"א 38 תוארך

שיתוף הכתבה
ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, ראש עיריית ת"א רון חולדאי וראש עיריית בת ים צביקה ברוט (Arielinson, סיון שחור, ויקימדיה ישראל, דניאל שרון, שאטרסטוק)ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, ראש עיריית ת"א רון חולדאי וראש עיריית בת ים צביקה ברוט (Arielinson, סיון שחור, ויקימדיה ישראל, דניאל שרון, שאטרסטוק)

היסטוריה צפויה להתחולל בעוד קצת יותר מחודשיים, ב-29.8, כאשר בשלוש ערים מרכזיות בגוש דן, תגיע תמ"א 38 לסוף דרכה, כמעט 20 שנה לאחר שגרסתה הראשונה אושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה. שלוש הרשויות הן תל אביב-יפו, בת ים ובני ברק. שלוש הוועדות המקומיות הללו לא צפויות להגיש תוכניות מחליפות לתמ"א 38 לוועדה המחוזית לתכנון ובניה של מחוז תל אביב עד ל-1.8.

מאחר שמנהל התכנון הודיע השבוע כי לא תינתן ארכה נוספת להגשת תוכנית מחליפה לתמ"א, עבור הרשויות שמעוניינות כי תמ"א 38 תמשיך לחול בשטחן עד ליום אישורה של התוכנית המחליפה, המשמעות היא כאמור ביטולה דה פקטו של תמ"א 38 בערים אלה.

מנגד, מסתמן כי יתר עשר הערים, אשר נכון לתחילת השבוע טרם השלימו את אישור והגשת התוכניות המחליפות, כפי שחשף מרכז הנדל"ן , צפויות להספיק לעשות זאת, וכך תמ"א 38 תמשיך לחול בהן. כך עולה מבדיקה שביצעה לאחרונה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מול אותן הרשויות. כפר סבא, פתח תקווה וראשון לציון כבר אישרו והגישו את התוכניות אך טרם הודיעו על כך פורמלית למועצה הארצית לתכנון ולבניה. כך גם באר שבע, לוד וחדרה.

מנכ"ל הרשות להתחדשות אלעזר במברגר: "בתל אביב מקודמת תוכנית כוללת להתחדשות העיר – תא/5555. לא מדובר בתוכנית שאנחנו קידמנו, ומהבדיקות שנו מול הדרג המקצועי בעירייה היא לא תוגש עד ל-1.8 כך שבתל אביב תמ"א 38 צפויה לפקוע, מלבד אזור תוכנית הרובעים, שם ההתחדשות ברמת הבניין עובדת חזק מאד". עם זאת הוסיף כי על אף שעמדת הדרג המקצועי בעיריית תל אביב היא שלא לפעול להארכת התמ"א, התרשמותו היא כי ייתכן שהנושא עוד ייבחן על ידי הנהלת הרשות.

בשיחה שערך מרכז הנדל"ן עם מנכ"ל  הרשות להתחדשות עירונית , אשר קידמה מול עשרות רשויות תוכניות התחדשות בניינית שצפויות להחליף את תמ"א 38 , אמר במברגר כי בימים האחרונים קיימה הרשות שיחות עם נציגי הוועדות המקומיות של רמת גן, בית שמש ואשקלון, מהן עלה כי גם ערים אלה, שטרם אישרו את התוכניות המחליפות, צפויות לעשות זאת ולעמוד ב"דד ליין" שהציב מינהל התכנון .

לדברי במברגר, "בתל אביב מקודמת תוכנית להתחדשות העיר – תא/5555. לא מדובר בתוכנית שאנחנו קידמנו, ומהבדיקות שנו מול הדרג המקצועי בעירייה היא לא תוגש עד ל-1.8, כך שבתל אביב תמ"א 38 צפויה לפקוע, מלבד אזור תוכנית הרובעים, שם ההתחדשות ברמת הבניין עובדת חזק מאד". עם זאת הוסיף כי על אף שעמדת הדרג המקצועי בעיריית תל אביב היא שלא לפעול להארכת התמ"א, התרשמותו היא כי ייתכן שהנושא עוד ייבחן על ידי הנהלת הרשות.

אלעזר במברגר, מנהל הרשות להתחדשות עירונית (יוסי אלטרמן)אלעזר במברגר, מנהל הרשות להתחדשות עירונית (יוסי אלטרמן)


לגבי בת ים ובני ברק אמר כי "מבדיקה שערכנו עולה שהערים הללו לא השלימו את אישור התוכנית הבניינית ולא יגישו אותה עד ה-1 באוגוסט. בשתי הערים הללו מקודמות תוכניות מחליפות שייקלטו בוועדות המחוזיות רק באזור החודשים ספטמבר-אוקטובר".

לדבריו, "הוועדה המקומית בת ים מקדמת תוכנית להתחדשות העיר, ועד אישורה היא צפויה להתבסס על חלופת שקד בתור תוכנית שתאפשר פתרון ביניים. מעבר לכך יש לזכור שיש עשרות בקשות להיתרים לביצוע פרויקטים לפי תמ"א 38 שכבר הוגשו, וכל אלה ימשיכו להתקדם בהתאם לתמ"א". לגבי בני ברק אמר במברגר כי "ישנה תוכנית להתחדשות ברמת הבניין שכבר נמצאת בתוקף, שאמנם לא מכסה את כלל חלקי העיר, אך נותנת פתרון מסוים לתקופת הביניים".

בשורה התחתונה הביע במברגר שביעות רצון מכך שברובן המכריע של הרשויות, תוארך התמ"א עד לאישור התוכנית המחליפה. "לפני שנתיים היתה חרדה גדולה בענף מכך שתמ"א 38 פשוט תסתיים יום אחד ללא תוכנית מחליפה, והנה אנחנו רואים שבסופו של דבר ניתן פתרון ביניים כמעט בכל הרשויות בזכות תוכניות ההתחדשות הבניינית שקידמנו. ניתן לומר שההר הוליד עכבר". 

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עקרונות תכנית תא 5555 אושרו בוועדה המקומית. בשלב זה אנו מכינים את מסמכי התכנית בהתאם לעקרונות שאושרו, ובהתאם להחלטת הועדה המקומית אנו נציג אותה במסגרת שיתוף ציבור. לאחר סיום הכנת המסמכים הם יועברו לוועדה המחוזית".

מעיריית בני ברק נמסר: "עיריית בני ברק אינה מתכוונת להאריך את תכנית תמ"א 38 . במהלך השנה האחרונה נערכה עיריית בני ברק לקראת כניסתו לתוקף של תיקון 139 לחוק התכנון והבנייה. בני ברק מסתמכת על החלופה התכנונית המוצעת (חלופת שקד), ואכן אין בכוונתה להאריך את תמא 38 במתכונתה".

מעיריית בת ים טרם נמסר: "בת ים מקבלת תכניות לפי תיקון 139 לחוק (חלופת שקד, נ"ב) שמהווה המשכיות מצוינת לתמ״א שהסתיימה".

"לא תינתן ארכה נוספת"

במכתב ששלחו שלשום (ג') ראש מטה התכנון נתן אלנתן ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח אל כלל הוועדות המקומיות ומהנדסי הערים, הזכירו כי על פי החלטות המועצה הארצית לתכנון ולבניה מועד פקיעתה המקורי של תמ"א 38 אמור היה לחול ב-29.2.24, אך הוארך בחצי שנה בעקבות הוראת שעה שנחקקה בעקבות המלחמה. ל-29.8.24. עם זאת, ברשויות אשר יגישו תוכניות מחליפות לתמ"א 38, כתוכניות שמאפשרות את חיזוק וחידוש הבניינים ברמת המגרש הבודד, וזאת עד ל-1.8, תמשיך תמ"א 38 לחול עד מאי 2026, או עד לאישורה של התוכנית החדשה, וזאת על מנת לשמור על רציפות תכנונית.

"יובהר כי אין כוונה לשנות מהחלטות המועצה הארצית ולתת ארכה נוספת לפקיעת התמ"א", נכתב. "לפיכך, רשות מקומית שבהתאם להחלטות המועצה, התמ"א טרם פקעה בתחומה, והיא מעוניינת שהתמ"א תמשיך לחול בתחומה גם אחרי יום 29.8.24, עליה לעמוד בתנאי שנקבע בהחלטת המועצה (הגשת תכנית) עד לתאריך 1.8.24. ככל שלא תעמוד בתנאי זה, תפקע התמ"א ביום 29.8.24".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגרתמ"א 38בת יםבני ברקתל אביב-יפוהתחדשות בניינית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...