יו"ר קבלני חיפה: "250 אלף משקי בית בענף נפגעו ממשרד האוצר"

רגע לפני חזרתו הצפויה של כחלון למשרד, תקף אותו חיים פייגלין בכנס הארגון • "תוכנית מחיר למשתכן מקרטעת וגוססת; במבחן התוצאה הציון של כחלון הוא נכשל"

שיתוף הכתבה
חיים פייגליןחיים פייגלין

יו"ר ארגון קבלני חיפה, חיים פייגלין, תקף את שר האוצר משה כחלון בכנס שערך לאחרונה ארגון קבלני חיפה והמפרץ במלון דן כרמל בעיר. פייגלין אמר בין היתר: "מדוע השר כחלון לא הצליח? כי לא השכיל לרתום לצידו את הכלי המרכזי לפתרון משבר הדיור, והוא אנחנו - בוני הארץ. רצינו להירתם, וזהו גם בדיוק האינטרס הציבורי, אך לצערנו, במקום לחבק ולתמרץ אותנו הוא בחר בדרך הפוכה. הוא בחר לפתוח במסע של הסתה ורדיפה נגדנו, שהלך וגבר ככל שהעמיק הכישלון שלו. מדיניות האוצר פגעה לא רק ברוכשי הדירות אלא גם ב-250 אלף משקי בית המתפרנסים מענף הבנייה".

"במבחן התוצאה, האוצר לא הצליח במציאת פתרון לענף הדיור", המשיך פייגלין. "השר כחלון ריכז את כל 'התותחים' הממשלתיים כדי לפתור את משבר הדיור. אני נוטה להאמין שכוונתו הייתה לפתור את המשבר, ולו רק כדי שיוכל להתייצב בפני הבוחרים ולהציג הצלחה, אבל בסופו של דבר ובמבחן התוצאה הציון של כחלון הוא נכשל.
מחירי הדירות גבוהים כיום ב-14% מהמחירים בתחילת הקדנציה שלו. התחלות הבנייה ירדו בתוך שנתיים ב-16%, ל-47 אלף דירות בלבד (22% מתחת ליעד הממשלתי), ותוכנית מחיר למשתכן מקרטעת וגוססת. רק מספר מועט של זכאים קיבלו דירות, ובמחיר יקר מהצפוי. זכאים רבים שזכו בהגרלות מבטלים את זכייתם, ומכרזים רבים בפריפריה נכשלים משום שהכלכליות שם גבולית, גם לזכאים וגם לקבלנים. לאחרונה הציבור חוזר לרכוש דירות בשוק החופשי, אלא שהוא מוצא מלאי שהולך ומצטמצם".

בהמשך דבריו תקף פייגלין גם את ראשת העיר חיפה, עינת קליש רותם: "מדובר באדריכלית במקצועה ובחברת מועצת העיר זה שנים. אני מניח שהיה לה זמן רב לחשוב מה היא מתכננת לעיר חיפה לפני שהתמודדה על ראשות העיר. כיום, חמישה חודשים אחרי הבחירות המקומיות, איש אינו יודע מה התוכניות שלה. מדוע לייצר אי וודאות כזו, שגורמת נזק ליזמים, לקבלנים ולציבור? אני מקווה שאי הוודאות הזאת תסתיים הכי מהר שאפשר, כדי שיהיה ניתן להמשיך ולפתח את חיפה".

פייגלין אף דיבר על התוכנית לפינוי התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה, ובירך על היוזמה, אך לדבריו במתכונת שהוצגה אין היתכנות כלכלית ומדובר בספין שיצא בחופזה לקראת הבחירות - ובפספוס. "עלות הפינוי של התעשיות וניקוי הקרקע צפויה להגיע לעשרות מיליארדי שקלים. מה בונים על הקרקע היקרה הזו? 9,300 דונם של פארקים. לשם השוואה, שטחו של סנטרל פארק בניו יורק הוא 3,000 דונם. זאת כשיש בעיית דיור חריפה כל כך בישראל. לעומת זאת, יש בתוכנית מעט מאוד דיור. יותר נכון 84 אלף יחידות דיור בלבד. מדובר בניצול עלוב של הקרקע, שלא יספק את המקורות הכספיים הדרושים לפינוי התעשייה ולניקוי הזיהומים. הייתי מצפה שיתוכננו על חטיבת קרקע קריטית כל כך למחוז חיפה והצפון 300 אלף דירות לפחות. זה היה עוזר לפתור את בעיות הדיור באזור ובכלל".

גם סגנית נשיא בוני הארץ, ורד צרפתי, נשאה דברים בכנס. בין היתר אמרה כי "תוכנית מחיר למשתכן הפכה את הזוגות הצעירים למשקיעי נדל"ן, או כפי שהגדיר זאת בנק ישראל - תוכנית שאינה עונה על הציפיות. יש ליצור תוכנית שווה לכולם. אין היגיון שזוג צעיר במרכז הארץ יזכה להטבה של 700 אלף שקל, וזוג בפריפריה להטבה של 200 אלף שקל". 

לקראת סיום הכנס דיבר מנהל המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים, ויקטור בהר, וסיפק זווית נוספת לעלייה במחירי הדיור. לדבריו, מבדיקה שנערכה בארצות הברית התברר כי משנת 1920 מחירי הנדל"ן כל הזמן בירידה. "הסיבה לעליית המחירים היא מוניטרית", הוא אומר, "כלומר ריבית אפסית גורמת לעליית במחירי הדירות. גם בישראל, אם הריבית לא הייתה אפסית מחירי הדירות לא היו עולים ב-30%. כלומר עם כל הכבוד לשר האוצר, לבנק ישראל יש תרומה גדולה מאוד לעלייה במחירי הדירות. תראו מה קורה בעולם: בארצות הברית חלה עלייה בשיעור הריבית בחודשים האחרונים, ומחירי הדיור החלו לרדת. באירופה הריבית אפסית, אך נמצאת על סף מיתון. כדי לקרר את שוק הנדל"ן בישראל צריך לקבוע ריבית של 2.5-2 אחוז".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןחיים פייגלין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...