"פרויקט שהוא לא פחות תיירותי מאשר ספורטיבי": כיצד קריית הספורט הבינלאומית באילת תחזק את מעמדה כיעד תיירותי?

הריביירה הדרומית של ישראל עוברת חודשים לא פשוטים, אך ממשיכה להתקדם לעבר אחד היעדים המרכזיים שהציבה לעצמה בשנים האחרונות: להפוך לבירת הספורט של ישראל. הערך המוסף: הפיכת העיר ליעד אטרקטיבי עבור אחד מענפי התיירות הצומחים ביותר כיום – תיירות הספורט

שיתוף הכתבה
מידד גנדלר, V5 אדריכלים ואלי לוי, ראש מנהלת פארק הטרמינל וקריית הספורט אילת, על רקע הדמיית הארנה (קרדיטים: סם יעקובסון, V5 אדריכלים, מנהלת פארק הטרמינל)מידד גנדלר, V5 אדריכלים ואלי לוי, ראש מנהלת פארק הטרמינל וקריית הספורט אילת, על רקע הדמיית הארנה (קרדיטים: סם יעקובסון, V5 אדריכלים, מנהלת פארק הטרמינל)

העיר אילת נמצאת בכותרות בחודשים האחרונים בעיקר בהקשר של מלחמת חרבות ברזל, אך במקביל לאיומים הביטחוניים ולאירוח עשרות אלפי מפונים, נמשכות כל העת העבודות להקמת קריית הספורט הבינלאומית, אשר צפויה להפוך את העיר לבירת הספורט של ישראל ובתקווה אף לסייע לה להתאושש מהשלכות המלחמה.

למעשה, השלב הראשון של הקמת קריית הספורט כבר הסתיים ובמסגרתו הוקמו ארבעה מגרשי כדורגל לאימונים ומשחקים. לצידם, הוקמו מבנים זמניים הכוללים חדרי הלבשה, חדרי שופטים ומאמנים ועוד. אלו ישמשו את צרכי הקבוצות המשתמשות במגרשים עד להקמת מבנה הקבע – קומפלקס שירות בשטח של כ-3000 מ"ר שנבנה בימים אלו ושבנייתו צפויה להסתיים עד סוף השנה.

הקומפלקס יכיל מלתחות לשחקנים, חדרי שופטים ומאמנים, מועדון שחקנים, חדרי שירות, חדר מסיבות עיתונאים, מנהלה, שטחי מסחר וכן מרכז לרפואת ספורט, אשר יספק לשחקנים שירותי פיזיותרפיה, הידרותרפיה, חדרי כושר, חדרי בדיקות וכל תמיכה רפואית נדרשת. במקביל, מוקמת טריבונה ל-1,000 צופים וגם בנייתה צפויה להסתיים עד סוף השנה הנוכחית.

גולת הכותרת של הפרויקט היא הארנה הנמצאת כעת בתכנון – היכל רב תכליתי המיועד ל-5,000 צופים, בו ניתן יהיה לארח משחקי ספורט, כנסים ומופעי תרבות ומוזיקה. בעתיד, מתוכננת הוספה של מתקנים נוספים, בהם קריית טניס, בריכה אולימפית, מסלול ריצה מקצועי ומגרשים משולבים לפעילויות ספורט נוספות, ולצידם שטחי מסחר ופנאי נוספים.

הדמיית הארנה באילת. קרדיט: V5 אדריכליםהדמיית הארנה באילת. קרדיט: V5 אדריכלים

תקציבים להקמת קריית הספורט – כפיצוי על העוול שנגרם לעיר

הקמתה של קריית ספורט בעיר אילת היא נושא שנמצא בשיח המקומי והמדיני כבר 15 שנה לפחות. אחד הדברים שנתנו לפרויקט את הדחיפה בכיוון הרצוי היה הפינוי של שדות התעופה באילת ובשדה דב.

"זה התחיל להתקדם אחרי שהחליטו לפנות את שדה התעופה של אילת ולהעביר אותו לרמון", אומר אלי לוי, ראש מנהלת קריית הספורט אילת. "מיד אחר כך, החליטו לפנות את שדה דב, צעד שעשה עוול לאילתים, ובעקבותיו הועברו החלטות ממשלה שנועדו לסייע לעיר, בין היתר על ידי עידוד העברת תקציבים להקמת קריית הספורט".

העירייה, באמצעות החברה הכלכלית, הקימה מנהלת לניהול הפרויקטים המרכזיים בעיר, בהם, לצד קריית הספורט, גם פארק הטרמינל שנבנה על שטח שדה התעופה הישן. בראש המנהלת עומד כאמור לוי, שחקן טניס שולחן מקצועי בעברו, אשר שימש במשך שלושה עשורים כיו"ר אגודת טניס השולחן באילת וכיום משמש כסגן יו"ר איגוד טניס השולחן בישראל, ובעל תואר ראשון ושני בניהול תיירות.

על ניהול הפרויקט ההנדסי וביצועו הופקדה מחלקת ההנדסה של החברה הכלכלית לאילת וקבוצת גדיש הנדסה וניהול, ואת תכנון הפרויקט מוביל האדריכל מידד גנדלר, שותף במשרד V5 אדריכלים, המתמחה בתכנון פרויקטים מורכבים בתחום הספורט והפנאי. גנדלר הוא חבר בארגון IAKS העולמי - ארגון המקדם שיתופי פעולה וידע של תכנון, עיצוב וניהול של מתקני ספורט ופנאי ברחבי העולם, וכן משמש כנציג הרשמי של התאחדות האדריכלים הישראלית בקבוצת העבודה של ה-UIA, הארגון הבינלאומי לאדריכלים, העוסקת בתחום הספורט והפנאי.

הדמיית מגרש הכדורגל. קרדיט: V5 אדריכליםהדמיית מגרש הכדורגל. קרדיט: V5 אדריכלים

להמציא את האילוצים שיבטיחו תכנון נכון

הרזומה של גנדלר כולל תכנון פרויקטים רבים בתחום הספורט והפנאי, בהם קריית הכדורגל בנהריה, בריכת השחייה האולימפית במכון וינגייט, בריכת השחייה האולימפית באשדוד שנמצאת כיום בביצוע, ועוד עשרות מגרשים, אולמות, מתחמי קאנטרי קלאב ומתקני ספורט נוספים ברחבי הארץ.

קריית הספורט של אילת, המוקמת על פני שטח של 220 דונם מצפון מזרח למסלול שדה התעופה הישן, מציבה אתגרים תכנוניים ייחודיים שאינם קיימים בדרך כלל בפרויקטים דומים.

"קודם כל, התפיסה הכללית של הפרויקט שונה", מספר גנדלר, "עשינו, לדוגמה, תוכנית אב לקריית הספורט של לוד, שתוקם על שטח בסדר גודל דומה. שם, ישנם מתקנים קיימים שדרשו מאיתנו להתאים את התכנון אליהם. בקריית הספורט באילת קיבלנו שטח שאמנם כולל עדיין בריכות אידוי ומתקן שאיבה שיפונו בעתיד, אבל מעבר לכך מדובר בתכנון שטח "בתולי", דבר שמאלץ אותך, כאדריכל, "להמציא" את האילוצים שיבטיחו תכנון נכון. כי כשהדף חלק אפשר, לכאורה, לעשות כל מה שרוצים, אבל לא כל מה שרוצים לעשות הוא נכון".

"אתגר נוסף בפרויקט הזה", הוא ממשיך, "הוא השלביות של הביצוע, החשיבה על איך הפרויקט הזה מתקיים בשלבים ואיך כל שלב מתייחס למצב הקיים. כל זאת תוך מחשבה לא רק על תכנון המתקנים השונים אלא גם על השילוב ביניהם, על תכנון האזורים שביניהם ועל מפלס הרחוב שבו האנשים מתנהלים בין הפונקציות השונות".

האיומים הביטחוניים שהפכו לנחלת העיר בחודשים האחרונים, לא מציבים, לדבריו, אתגרים חדשים או מיוחדים מבחינת התכנון, וגם לוי מעיד שהם לא משפיעים על ההיערכות והתפעול. אך למיקום הייחודי של העיר יש השלכות על מגוון היבטים שקשורים לתכנון, לביצוע ולתפעול העכשווי והעתידי.

הדמיית מגרש הכדורסל. קרדיט: V5 אדריכליםהדמיית מגרש הכדורסל. קרדיט: V5 אדריכלים

הריחוק של אילת – חיסרון או יתרון?

ראשית, מציין גנדלר את ההשלכות הישירות של האקלים הייחודי על תכנון המתקנים. "מגרשי כדורגל מקצועיים הם מגרשים עם דשא טבעי, שהוא מאוד רגיש ומצריך תחזוקה ושמירה. לכן, במגרשי אימונים, משתמשים בדרך כלל בדשא סינתטי, אבל כאן, בגלל שאקלימית הדשא הסינתטי פחות מתאים, שלושה מארבעת המגרשים בקריית הספורט הם מגרשי דשא טבעי ורק אחד הוא דשא סינתטי. אם היינו מתכננים את אותו הפרויקט במרכז הארץ, זה כנראה היה הפוך".

אתגר נוסף, אותו מציין לוי, הוא ההשפעה של מיקום העיר על עלויות הביצוע. "פרויקטים באילת תמיד מתומחרים בכ-15-20% יותר ממחירי הביצוע במרכז הארץ, כיוון שיש פחות קבלנים שפועלים כאן ולכן יש פחות תחרות. בנוסף, יש גם עלויות אובייקטיביות של נגישות פחות גבוהה לחומרי גלם ושינוע חומרים מאזורים מרוחקים".

עם זאת, מבחינות אחרות, הריחוק של העיר הוא דווקא יתרון. "המיקום של אילת הוא חלק ממה שהופך אותה למה שהיא – ריביירה", אומר גנדלר. "ריביירה לא צריכה להיות ליד הבית. זה מקום שאתה מגיע אליו ולא יוצא ממנו במשך כל ימי החופשה שלך, ולכן העיר וסביבתה צריכות לספק לך את כל המתקנים שאתה רוצה וצריך. אם יש טורניר ספורט בינלאומי בקריית הספורט, הופעה גדולה של אמן מהארץ או מחו"ל בארנה, או איזה כנס שאתה רוצה להגיע אליו ולשלב איתו חופשה – המגוון העשיר הזה יגרום לך לרצות לחזור שוב בעתיד ואף להזמין חופשה בהתאם לאירועים שנערכים במתחם".

מוקד לתיירות ספורט – התחום הצומח ביותר כיום בענף התיירות

שיקולים אלו הם בדיוק מה שעומד מאחורי חזון הקמת קריית הספורט מלכתחילה. באילת מתקיימים כבר היום מגוון אירועי ספורט כמו טריאתלון, מרוצים שונים ותחרויות שיט, אך הקמת קריית הספורט צפויה להעלות את העיר בכמה רמות ולהפוך אותה לבירת הספורט של ישראל, כשהמטרה, בסופו של דבר, היא חיזוק התיירות בעיר.

"קריית הספורט היא פרויקט שהוא  לא פחות תיירותי מאשר ספורטיבי", אומר לוי. "זה לא סוד שאילת היא עיר תיירות, ושהתיירות בה היא מאוד עונתית ונקודתית. כיום, המגוון התיירותי שהצרכן מבקש משתנה, ואיתו גם עולם התיירות, וכיוון שאנשים רבים עוסקים בספורט וב-well being, תיירות ספורט היא אחד הענפים הצומחים ביותר בעולם. הקמת קריית הספורט מאפשרת לנו לגוון את המוצר התיירותי שאנחנו מספקים ולהמציא את עצמנו מחדש בתחרות מול המדינות השכנות. בנוסף, זה מאפשר לנו לנתב את התיירות לתאריכים שונים בשנה ו"למלא" את התקופות החלשות".

קהל היעד אליו מכוונת העיר הוא לא רק הצופים באירועים השונים, אלא גם הספורטאים עצמם. "בתקופת הקיץ, כשחם כאן מדי והליגה יוצאת לפגרה, קבוצות כדורגל ישראליות נוסעות למחנות אימונים באירופה", אומר גנדלר. "הפגרות של הקבוצות האירופאיות הן דווקא בחודשי החורף, שבהם מזג האוויר באילת הוא מושלם, ולכן קריית הספורט היא יעד נהדר עבורם למחנה אימונים. חלק מהאתגר התכנוני שלנו היה המחשבה על משיכה של אירועי ספורט בינלאומיים ועל יצירת מתקני אימונים לקבוצות מובילות, על כל התקנים והדרישות שמגרשים ומתקנים כאלה מצריכים".

"כרגע", מוסיף לוי, "עדיין מורכב למשוך לכאן תיירות ספורט בינלאומית בגלל המצב הביטחוני, אז אנחנו מתרכזים כרגע בתיירות ספורט פנימית. יש לנו שלושה מגרשי כדורגל שהם כבר פעילים, מתאמנות כאן כמובן קבוצות אילתיות ואנחנו עורכים כאן תחרויות וטורנירים אזוריים שתמיד היו קיימים בעיר אך לא נהנו מכאלה סטנדרטים עד כה. אבל מעבר לזה, אנחנו מארחים כאן טורנירים ומחנות אימונים של קבוצות מכל הארץ. היו כאן אימונים של קבוצות מליגת העל כמו מכבי נתניה, הפועל באר שבע ועוד, יש כאן המון טורנירים של ילדים שזה גם מוצר תיירותי מצוין כי כשמגיעים לכאן 20-30 קבוצות כדורגל של ילדים או נוער, יש איתם הורים ומלווים וזה קהל שמעיר את התיירות".

הדמיית הארנה מבפנים. קרדיט: V5 אדריכליםהדמיית הארנה מבפנים. קרדיט: V5 אדריכלים

שדה תעופה מלא במטוסים

החזון של גנדלר, לוי וכל המעורבים בפרויקט, הוא לראות את העיר הופכת למעצמה תיירותית וממצה את הפוטנציאל העצום שטמון בה.

"בכל פעם שאני טס לאילת, לפקח על הפרויקט, הלב שלי נחמץ", אומר גנדלר. "אני יורד מהמטוס הבודד שנוחת על האספלט ורואה את שדה התעופה, שבעיניי הוא פרוייקט ארכיטקטוני מוצלח, עומד כמעט שומם. אני צופה ומקווה שהקריה הזאת תהפוך להיות משהו ברמה בינלאומית. שיגיעו לכאן מופעים וטורנירים, קבוצות שיערכו כאן מחנות אימונים בחורף, שהארנה תהיה מתקן האירועים הכי עסוק בארץ וששדה התעופה יתמלא במטוסים. גם של תיירות חוץ, כמובן, אבל גם של תיירות פנים. שכמו שאנחנו קונים כרטיס לקולדפליי בברלין, נקנה כרטיס לעומר אדם באילת וננצל את ההזדמנות לחופשה של שלושה ארבעה ימים. שיהיו עוד ועוד סיבות להגיע לריביירה הזאת".

"מעבר לחזון של קריה פעילה לאורך כל השנה בתחרויות ואירועים", מוסיף לוי, "אני חושב שהיא גם נותנת איזשהו תיאבון למצוינות. כי אם יש לנו פה מתקני ספורט ברמה שלפני כן יכולנו רק לחלום עליה, אתה מתחיל להשקיע ולפתח את הספורט המקומי. אני חושב שהקריה תהפוך לסמן הימני שלנו למקצוענות בספורט העירוני, ותהפוך את העיר למרכז ספורט ארצי ובינלאומי. אירועי הספורט שכבר קורים פה היום מלמדים אותנו שאנשים אוהבים את זה. הם אוהבים את הניתוק הזה של להגיע לכאן ליומיים שלושה ולשלב חופשה עם אירוע ספורט. יש כאן מזג אוויר נעים רוב השנה, ים, עשרות אלפי מקומות אירוח מסוגים שונים, מסעדות, מקומות בילוי. הארנה המתוכננת תשנה לגמרי את כללי המשחק ותיתן מענה נהדר מבחינה תרבותית, יש כאן את כל מה שצריך. ואנחנו כבר רואים את זה קורה. קריית הספורט עוד לא הושלמה אבל כבר עובדת יפה והמספרים כל הזמן צומחים".

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תיירותאילתV5 אדריכליםמגרשי ספורט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...