מה צופן העתיד לשוק הנדל"ן? פוליטיקאים ובכירי הענף מעריכים

התחלות הבנייה, מדיניות האוצר בנוגע לשוק הדיור, מחיר למשתכן ועוד • כתבה מיוחדת לכבוד פסח, מתוך האספה הכללית של ארגון הקבלנים והבונים בת"א-יפו ובת ים

שיתוף הכתבה
עתיד שוק הנדל"ןעתיד שוק הנדל"ן

מה הפוליטיקאים ובכירי שוק הנדל"ן צופים לעתיד הקרוב בשוק? לכבוד חג הפסח ליקטנו את הציטוטים המעניינים ביותר מאספת ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו ובת ים, שנערכה החודש בתל אביב. במהלך האירוע התראיינו פוליטיקאים ובכירי הענף בשיחה 'אחד על אחת' עם העיתונאית והמראיינת הוותיקה רינה מצליח.  
 
אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, התמקד בכנס בעיקר בתוכנית מחיר למשתכן : "התוכנית לא השיגה את המטרה המרכזית שלה", אמר. "כדי לפתור את משבר הדיור צריך לבנות יותר, אבל תוכנית מחיר למשתכן הביאה לירידה בהתחלות הבנייה ולא לעלייה, ויָצרה אי ודאות בשוק. אנחנו מאמינים שהדרך לפתור את משבר הדיור היא להעביר את האחריות למדינה ולחזור לבנייה ממשלתית. צריך לחתוך בבירוקרטיה, שעולה למשק מיליארדים, לתכנן פינוי-בינוי ברמת שכונות ולא ברמת מבנה בודד, ולתת תמריצים אמיתיים לבנייה להשכרה".
 
משה (בוגי) יעלון (רא"ל במיל), מפלגת כחול לבן: "מה קרה לנו בשנים האחרונות? התחלות הבנייה ירדו. אני חרד לעניין הדיור, יש לי ילדים, ויש לי הצעה: הגירת מחנות צבאיים מהמרכז. הצבא ירוויח בכך שיצא לפריפריה ויקבל מחנות חדשים, המדינה תרוויח מפינוי קרקע, הקבלנים יוכלו לבנות ולאזרחים יהיו עוד דירות. אני העמדתי את כל המחנות לפינוי, וזה היה תקוע שנתיים על פוליטיקה, על בירוקרטיה ועל ניגוד עניינים, שלא אגיד שחיתות".

ח"כ ניר ברקת, ראש העיר ירושלים לשעבר: "הגישה של האוצר בנושא דיור היא טעות אסטרטגית: לפני שמתחילים לבנות יחידת דיור אחת צריך לדעת שהאוצר מממן רשויות מקומיות. אין היום לראשי ערים שום מוטיבציה.
כל הנושא של הסכמי גג הוא טעות אסטרטגית, כי זה לא פותר את הבעיה מהשורש. אם המדינה רוצה לייצר ביקושים נוספים, היא צריכה ללכת לאזורים שהביקוש בהם נמוך, ולשנות בעזרת תקצוב דיפרנציאלי, לייצר סל שירותים ראוי ותעסוקה. עוד שלושים שנה, אם יחידות הדיור יהיו רק במרכז זה יהיה אסון למדינה. לכן היא חייבת לשנות מגמה אסטרטגית ולייצר ביקושים לאזורים האלה".
 
ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין: "בשנים האחרונות, כפי ששמענו גם כאן וכפי שאנחנו יודעים ביום-יום, עולה השאלה איפה נחיה, איך אנחנו אמורים לפתור את אותה מצוקת הדיור שלא יורדת מהכותרות כבר שנים רבות. אין דבר כזה בתחום הדיור פתרון אחד שמתאים לכולם. כך לא פותרים לא את יוקר המחיה ולא את המצוקה ולא שום דבר. אנחנו צריכים גם להסיר חסמים, להפשיר קרקעות ולבנות דיור ציבורי איכותי; להקל על הרגולציה וגם להוציא לפועל פרויקטים כמו מחיר למשתכן ; לקחת גם את הזוגות הצעירים וגם את המשקיעים; לעודד בנייה גם במרכז וגם בפריפריה. רק בגישה הכוללת הזאת נתחיל לפתור את מצוקות הדיור. אני מקווה מאוד שגם בממשלה הבאה בראשות הליכוד נוכל להשקיע בתחומים הרבים שציינתי, וגם באלה שלא ציינתי. אולי לא נוכל להגשים את הכול מחר, אבל לפחות נגיע למצב שלקראת הבחירות הבאות הנושא העיקרי יהיה לא יוקר הדיור אלא נושאים אחרים".

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו ובת ים: "הממשלה הבאה חייבת להתרכז במתן פתרונות אמת לטיפול במשבר הדיור. יש להיערך לכך שבשנת 2040 ייבנו עוד כ-2.5 מיליון יחידות דיור חדשות, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל. 
ענף הנדל"ן מתמודד עם ההשלכות של מחיר למשתכן , כמו גם עם רגולציה מחמירה, עם בירוקרטיה ארוכה ומסורבלת בהליכי רישוי ועוד. המדינה צריכה לשחרר לשוק החופשי קרקעות לבנייה, ולהתיר חסמים בתחום ההתחדשות העירונית. יש ליצור ודאות תכנונית, כזו שתבטיח מדיניות אחידה, כלל ארצית, המשליכה ומתקיימת גם ברמה המקומית. קובעי המדיניות צריכים לקחת את העניינים לידיים ולהתגבר על ההתנגדויות ועל שינויי מדיניות קיצונים של ראשי ערים. 
יש להאריך את תוקף הוותמ"ל, אשר אמור לסיים את פעילותו בקיץ הקרוב, ולאפשר לו המשך פעילות לקידום תוכניות בנייה למגורים בכלל ובמסגרת התחדשות עירונית בפרט, ובמקביל לפתור את המחסור בכוח אדם מקצועי בוועדות הסטטוטוריות. אין לי ספק שמציאת פתרונות לבעיות אלו יובילו לקיצור הליכי רישוי ותכנון, לעלייה בהתחלות הבנייה, להגדלת היצע הדירות ולשיפור משמעותי במצב שוק הדיור".
 
מוטי ששון, ראש עיריית חולון: " התחדשות עירונית היא נושא חשוב שנמצא על הפרק, הכולל תהליכים רב-מערכתיים ומשולבים שמתייחסים לחברה, למגורים, למרחב הציבורי, לתשתיות ולתחבורה, לסביבה ולכלכלה, באופן שמאפשר איכות חיים ורווחה, לצד ציפוף ומתן מענה לגידול הטבעי של אוכלוסיית העיר וכן למשיכת אוכלוסיות נוספות.
הביורוקרטיה, כאמור, היא הצרה של מדינת ישראל ואני מאמין שקידום של תוכניות התחדשות בקני מידה שונים ובאופן אחראי ומבוקר שמותאם לצורכי העיר ולתושביה, יחולל שינוי מהותי באיכות החיים. לקבלנים וליזמים יש כמובן חלק משמעותי בכך, ואני בעד שיתוף הפעולה עם הקבלנים ובטוח שיחד נוכל לבנות כמה שיותר דירות עבור הצעירים, שימצאו בית בישראל ולא בארצות אחרות".

יפעת שאשא ביטון, שרת הבינוי והשיכון: "אחד הדברים הראשונים שאני רואה צורך לטפל בו זה תחום ההתחדשות העירונית. מדינת ישראל צריכה לשים את ההתחדשות העירונית כיעד לאומי. התחדשות עירונית היא הבשורה, וצריך לטפל בה טיפול אמיתי ולא קוסמטי. 
לפני ארבע שנים קיבלנו שוק דיור מדמם, ואחרי ארבע שנים מחירי הדיור הכי נמוכים זה עשור, על פי כל הממדים. הצלחנו לייצר מגמה הפוכה, ציננו את השוק ועכשיו אנחנו יכולים להיות גמישים להתפתחויות בהתאם למציאות בשטח. 
אפשר להגיד מה שרוצים, אבל תוכנית מחיר למשתכן ואִפשרה לזוגות צעירים לרכוש דירה חדשה במחיר שפוי ביישובים השונים".

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב-יפו: "למרות שינויי חקיקה דחופים, ורגולציה משתנה, אנו מנסים להשתפר בכל תהליכי התכנון ולשפר את השירות, ומצליחים לשמר מספר היתרים גבוה מדי שנה, כ-4,000-3,000 היתרים בשנה.
חגגנו את אישור תוכנית המתאר בשנה שעברה, נוספו סמכויות לוועדה המקומית ויש לנו עוד הרבה תוכניות התחדשות בתל אביב-יפו. מה שיאפיין את העיר בשנים הבאות רלוונטי מאוד גם לקבלנים והבונים: אנו עומדים בפני 15 שנים של טרנספורמציה אדירה, שתהיה קשה לכולנו בכל ההיבטים: בנייה של שלושה קווי רכבת קלה בו זמנית, ואולי גם תחילת המטרו מדרום לצפון. הוודאות התכנונית הנוצרת סביב הרכבת הקלה, מייצרת יוזמה פרטית מואצת ומביאה בנייה חדשה והתחדשות עירונית, וכולנו רוצים לבוא לחיות כאן.
ההתחדשות העירונית נכנסה לתנופה בהרבה מקומות בעיר והיא מייצרת עוד ועוד בנייה חדשה, וממילא קשה לבנות בתל אביב בתוך צפיפות אורבאנית. לבנות בתל אביב זה לא כמו לבנות בחריש".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזרינה מצליחאבי גבאימשה יעלוןניר ברקתיולי אדלשטייןיהודה כתבמוטי ששוןד"ר יפעת שאשא ביטוןרון חולדאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...