משלוש תצא אחת? שר הפנים הורה לבחון איחוד רשויות בין קריית אונו, גבעת שמואל וגני תקווה

אתמול (ד') מינה מנכ"ל משרד הפנים ועדה גיאוגרפית לנושא בראשות רו"ח גבי מימון. ככל שתומלץ הקמת העיר המאוחדת, זו תכלול גם את אונ' בר אילן. הוועדה תבחן 8 איחודי רשויות אפשריים נוספים, בהם איחוד בין המושבה מגדל לטבריה. השר ארבל: "איחוד רשויות מתבקש במקומות בהם המהלך יתרום לשיפור השירותים המוניציפאליים לתושב". ראשי 3 הרשויות: "החלטה מקוממת ושערורייתית"

שיתוף הכתבה
שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)שר הפנים משה ארבל (גדעון שרון, לע"מ)

מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ חתם אתמול (ד') על כתב מינוי לוועדה גיאוגרפית לבחינת מעמד מוניציפלי ואיחוד רשויות מקומיות, זאת בהתאם להודעת שר הפנים משה ארבל מאוגוסט 2023 שיעשה זאת לאחר הבחירות לשלטון המקומי. כתב המינוי לוועדה הגאוגרפית כולל את בחינת איחוד הערים קריית אונו, עיריית גני תקווה ועיריית גבעת שמואל, לכדי עיר מאוחדת.

אם יומלץ על האיחוד יתבצע שינוי גבולות בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת באזור מתחם אוניברסיטת בר אילן, במסגרתו תועבר האוניברסיטה לשטח הרשות המאוחדת, או שתיקבע חלוקת הכנסות ארנונה משטחי האוניברסיטה בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת. אם אכן יבוצע האיחוד, הדבר יוביל להקמתה של רשות בסדר גודל בינוני בת קצת יותר מ-100 אלף תושבים.

בחינה זו מתבססת על עבודת ועדת חקירה שכבר דנה בנושא בעבר בראשותו של פרופ' ברוך קיפניס ז"ל, שהמליצה במסקנותיה להקים רשות חדשה הכוללת את קריית אונו, גבעת שמואל וגני תקווה ואליה לצרף את אוניברסיטת בר אילן. בראשות הוועדה הנוכחית יעמוד רו"ח גבריאל (גבי) מימון, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, לצד ארבעה חברי ועדה נוספים ובליווי צוות יועצים מקצועיים בענייני כלכלה מוניציפאלית ותכנון.

ראשי שלוש הרשויות שאיחודן נשקל הוציאו בעקבות הפרסום אודות הקמת הוועדה תגובה חריפה: "מדובר בהחלטה מקוממת ושערורייתית, המנותקת מהמציאות ומהשטח, אשר תפגע קשות בשירותים המוניציפאליים ובאיכות חייהם של התושבים. צר לנו שבעיצומה של מלחמה בחר שר הפנים לפעול כנגד הרשויות המקומיות, שהוכיחו שהן הגוף הציבורי היחיד שמתפקד ופועל לטובת התושבים מאז 7 באוקטובר. גבעת שמואל, גני תקווה וקריית אונו הן רשויות משגשגות ואיתנות, והניסיון לפגוע בעצמאותן  הוא בלתי מתקבל על הדעת. אנו מתנגדים לכך בתוקף ולא נאפשר להחלטה זו לצאת אל הפועל. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותינו, על מנת להמשיך לשמור ולדאוג לרווחתם ולאיכות חייהם של תושבינו".

עוד על הפרק: איחודים בין מגדל וטבריה ואליכין וחדרה

מלבד האיחוד בבקעת אונו, צפויה הוועדה לדון בעוד שמונה איחודי רשויות:

1. איחוד המועצה המקומית מעלה אפרים עם המועצה האזורית ערבות הירדן.

2. איחוד המועצה האזורית מגילות ים המלח עם המועצה האזורית ערבות הירדן.

3. איחוד המועצה המקומית מגדל עם המועצה האזורית עמק הירדן או עם עיריית טבריה או עם המועצה האזורית הגליל התחתון.

4. איחוד המועצה האזורית אלונה עם המועצה האזורית מנשה.

5. איחוד המועצה המקומית אליכין עם המועצה האזורית עמק חפר או עם עיריית חדרה.

6. איחוד המועצה המקומית שער השומרון, עם המועצה המקומית אורנית והמועצה המקומית אלקנה.

7. איחוד המועצה המקומית כאוכב אבו אל היג'א עם המועצה האזורית משגב או עם המועצה המקומית כפר מנדא.

8. איחוד המועצה המקומית כפר ברא עם המועצה האזורית דרום השרון או עם עיריית כפר קאסם.

במשרד הפנים מסבירים כי בישראל קיימות כיום 259 רשויות מקומיות, חלקן מונות אלפי תושבים בלבד, וכי "הספרות המחקרית והממצאים בנוגע לישראל מראים שלעיתים קרובות רשויות מקומיות קטנות מוציאות אחוז ניכר מתקציבן על עלויות מנהליות, לא עומדות בסף מינימלי של מספר תושבים על מנת לספק שירותים מוניציפליים מסוימים, וכפועל יוצא עלולות לספק שירותים ברמה פחות נאותה לתושביהן ונזקקות לסיוע ממשלתי נרחב. מטעמים אלו ואחרים, לפני כעשרים שנה תוקנה פקודת העיריות כך שניתן יהיה להקים רשות מקומית רק בהינתן היקף מינימלי של 10,000 תושבים (או 5,000 בנסיבות מיוחדות).

"לפיכך, איחודי רשויות מקומיות נבחנים ככלי מדיניות שעשוי למקסם את היתרונות לגודל של רשות מקומית ולהוביל לרמת שירות גבוהה יותר לתושב. לצד הרצון והצורך להבטיח רמת שירותים נאותה לתושבים, משרד הפנים רואה חשיבות רבה ביכולת ההשפעה המקומית של כל תושב על אופי היישוב שבו הוא מתגורר ובשמירה על ערכים קהילתיים. לכן, ועדת החקירה שתבחן את איחודי הרשויות תעשה זאת, בין היתר, מתוך ניסיון למצוא את האיזון של רמת שירותים נאותה לתושב, לצד יכולת השפעה וזהות מקומית, בניתוח כל מקרה לגופו".

"הוועדה אינה גורם מחליט אלא ממליץ בלבד"

 לגבי עבודת הוועדה נמסר כי "ועדת החקירה היא מקצועית עצמאית, המתמחה בנושא ובה חברים בעלי ניסיון רלוונטי. על חברי הוועדה מוטל לבחון בהליך אובייקטיבי את כלל השיקולים לטובת תושבי הרשויות המקומיות", וכי "ככל שתתקבל החלטה על איחוד הרשות, משרד הפנים ילווה את המהלך לצורך השגת היעד של שיפור רמת השירות לתושב.

"לאחר שהוועדה תשמע את כל הצדדים ותבחן את הנתונים שיוצגו בפניה, בלב פתוח ובנפש חפצה תכתוב הוועדה דו"ח שילווה בהמלצות לשר ולמנכ"ל המשרד. יובהר כי ועדת החקירה הגיאוגרפית אינה גורם מחליט אלא ממליץ בלבד. דו"ח זה יועבר לעיון והתייחסות הרשויות המקומיות לצד התייחסות אגפי המשרד השונים. בסמכות שר הפנים ומנכ"ל המשרד לאשר במלואן או בחלקן את ההמלצות או לדחות אותן, כך שהמהלך הנוכחי מהווה צעד ראשון בתהליך זה".

 שר הפנים משה ארבל מסר כי ״בחינת איחוד הרשויות, במקומות בהן יתכן שהמהלך יתרום לשיפור איכות החיים והשירותים המוניציפאליים הניתנים לתושב, הינו מהלך מתבקש. בחינת האיחודים תנתח יתרון פוטנציאלי לגודל, חיסכון בהוצאות מנהלה, שיפור השירות לתושב, ואת יכולה העמידה האיתנה של הרשות. המהלך צפוי לחזק ולהדגיש את חשיבות ויכולת השלטון המקומי בישראל להשפיע על התושבים בחיי היומיום של כולנו״.

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ: "הובלת המהלך תקדם את יכולות הביצוע של הרשויות המקומיות, כשהמטרה שעומדת לנגד עינינו היא לשפר את רמת השירותים והחיים של התושב בקצה. העבודה שנעשתה במשרד בטרם ההחלטה על המהלך, תוך הפקת לקחים חשובה ממהלכים דומים שבוצעו בארץ ובעולם, יצרה בסיס איתן לתהליכים הצפויים בתכנית העבודה, ואני סמוך ובטוח שהוועדה תגבש המלצות המלצות מקצועיות, שבוחנות את טובת התושב. חשוב לציין כי בימים אלה נעשית עבודת מטה לבחינה של איחודים נוספים״.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:גני תקווהקריית אונוגבעת שמואלמשה ארבלמשרד הפניםהשלטון המקומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...