בית המשפט: חברתו של בעל חברת השקעות הנדל"ן לגביו נטען כי הונה מאות ישראלים - תפורק

על פי החלטת בית המשפט המחוזי בת"א, איציק דהן בעלי "קאסה אירופה" ייכלל בבקשת חדלות הפרעון של החברה. עו"ד ארז חבר מונה כנאמן לצורך פירוקה. דהן: "החברה לא תוכרז חדלת פרעון כי אני אפרע את כל החובות"

שיתוף הכתבה
איציק דהן (צילום מסך מחדשות 12, עמוד הפייסבוק של איציק דהן) איציק דהן (צילום מסך מחדשות 12, עמוד הפייסבוק של איציק דהן)

ביהמ"ש המחוזי קבע בתחילת החודש כי בעל חברת השקעות הנדל"ן איציק דהן, ומי שכיכב לפני כחצי שנה בסדרת הכתבות "הנוכלים" בחדשות 12, ייכלל בבקשת חדלות הפירעון של 'קאסה אירופה', שבשליטתו, לאחר שבסוף יוני פסק השופט חגי ברנר שתפורק. במסגרת ההחלטה מונה עו"ד ארז חבר כנאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון בחברה.

תחילה הוגשה בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ברמה האישית נגד איציק דהן בבית משפט השלום, אך התיקים אוחדו, לבקשת הנאמן  עו"ד ארז חבר, שמונה למפרק של 'קאסה אירופה' ולמנהל התיק של דהן. בפסק הדין שניתן בתחילת החודש נכתב: "עם קבלת צו המינוי, זימן הנאמן את בעל השליטה בחברה לחקירה במשרדו, לצורך קבלת פרטים אודות נסיבות קריסתה של החברה וכן פרטים בדבר נכסיה של החברה. בעל השליטה בחברה שיתף פעולה עם הנאמן, מסר פרטים בקשר לחברה, בקשר לנכסיה וכן בקשר לנסיבת קריסתה.

"במסגרת החקירה, טען בעל השליטה כי ענייני החברה ונכסיו הפרטיים של בעל השליטה נוהלו במקשה אחת ואף נרשמו על שמו של בעל השליטה. בתום החקירה, ולאור עירוב הנכסים בין החברה לבין נכסיו הפרטיים של בעל השליטה, הסכים בעל השליטה כי תיק החדל"פ האישי ותיק החדלות פירעון של החברה דנא יאוחדו תחת התיק דנא".

השופט ברנר קיבל את בקשתו של המפרק ארז חבר, והוציא פסק דין פתקית ובה פסק כמבוקש. לדברי עו"ד סרוסי, משמעות הדבר כי  דהן נעתר לבקשה להיכלל בהליך חדלות הפירעון של חברתו, ועד עתה לא הגיש התנגדות להליך. מעתה יוחשבו חובותיו האישיים, וחובות החברה שבבעלותו, כמקשה אחת, על ידי הנאמן ארז חבר.

"הוליך שולל את המשקיעים, ואין בכוונתו לפרוע את החוב"

בדיון עצמו טען עו"ד גיא סרוסי, כי דהן מכר נכסים רבים שכלל לא היו בבעלותו. "למעשה יש פה תרגיל הונאה שבו נקט המבקש בעל השליטה באמצעות החברה שבבעלותו, עת הוא סחר באופציות שלא היו בבעלותו", טען עו"ד סרוסי. "הוא לא השלים את התמורה כלפי בעלי הנכסים בחו"ל. הוא ידע שהתמורה לא שולמה. בכל אופן הוא סחר לחברה שבבעלותו באופציה כאשר הוא לא השלים את האופציה, וכבר הוא מכר את האופציה ללקוחות שלנו".

עו''ד גיא סרוסי (אילן אסייג)עו''ד גיא סרוסי (אילן אסייג)

לשאלת באת-כוח הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד האוצר, אם קיימים לו חובות אישיים מעבר לחובות החברה, ענה דהן: "ודאי. רוב העסקה התנהל באישי (השגיאה במקור)... אנחנו מעריכים שבפרטִי החובות כעשרה מיליון שקל. אני חושב, אני יכול לפתור את זה עוד לפני... לפני צו הליכים בפרטי, עוד לפני. פשוט לא נותנים לזה זמן, רק עושים רעש ומפריעים לעבוד".

לטענת עו"ד סרוסי, התנהלותו האישית של דהן מול הנושים שלובה בהתנהלות החברה שבבעלותו, וייתכן מאד שקיימים חובות חופפים ומשותפים, ועל כן ביקש מבית המשפט המחוזי, לפעול על פי הסעיף בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, על איחוד תיקים, של החברה ושל דהן עצמו, ובמסגרת זו להכריז גם על דהן כעל חדל פירעון.

בדיון עצמו, הודיע עו"ד סרוסי לשופט כי הגיש בקשה נפרדת לחדלות פירעון בעניינו של דהן, לביהמ"ש השלום. בבקשתו טען עו"ד סרוסי כי בדיון שהתנהל בביהמ"ש המחוזי על גורל 'קאסה אירופה', מודה דהן בכל פה שפעילותו האישית ופעילות החברה שלובות זו בזו עד ללא הכר, וכי רוב החוב ללקוחות קיים ברמה האישיתלבקשה צורפו חוזי רכישה והסכמי הלוואות, עליהם חתום דהן באופן אישי, וכן צ'קים אישיים שלו שבוטלו על ידי דהן או שחזרו בשל אי כיסוי.

עוד טען שקיים חשש ממשי שהוא פועל להברחת נכסים בגרמניה. "מדובר באדם שהונה והוליך שולל את המשקיעים, ואין בכוונתו לפרוע את החוב, למרות ההזדמנויות הרבות שניתנו לו", כך לדברי עו"ד סרוסי.

דהן: "אפרע את כל החובות מכספיי האישיים"

דהן כאמור עלה לכותרות בפברואר האחרון בכתבת תחקיר בסדרת "הנוכלים" של הכתבת אדווה דדון ב"חדשות 12". על פי הכתבה, דהן הציע למאות ישראלים תשואה יפה מעסקאות נדל"ן בגרמניה, ואף גבה מכל אחד מהם מקדמה על סך אלפי שקלים. אלא שאז התברר להם כי הדירות כלל אינן קיימות, לפי הכתבה, וכי כספם אבד. על הקורבנות נמנית גם חווה בן עמי, תושבת קיבוץ בארי שנרצחה ב-7 באוקטובר, ומילואימניקים רבים, לפי הנטען בתחקיר.

דהן והחברה שבבעלותו, כך נטען, נקטו בהתחמקויות ובעיכובים מתמשכים במענה ללקוחות, תוך מתן הבטחות שווא להחזר כספי, שמעולם לא התקבל. כך למשל, לחלק מהמשקיעים ניתנו צ'קים דחויים, אך הם בוטלו על ידי דהן וחברתו טרם מועד פירעונם או שהתגלו כחסרי כיסוי, כל זאת, כך על פי הנטען, בחוסר תום לב ועל מנת לעכב את החזרת כספי המשקיעים. מהכתבה לא ברור איזה שימוש נעשה בכספים ששולמו לדהן והאם שימשו ככספי השקעה, או שבחלקם נעשה שימוש שונה לחלוטין.

מיד לאחר שידור התחקיר בטלוויזיה, פנו עוד עשרות משקיעים עם טענות דומות, ולפיהן דהן וחברתו חייבים לכל אחד מהם מאות אלפי שקלים. דהן הגיב אז לכתבה ואמר כי "כל הלקוחות יקבלו את מה שמגיע להם - אין שום הונאה".

דהן מסר למרכז הנדל"ן, "לא הוגשה בקשה של נאמן. מכיוון שהחברה לא פעילה ואין לה נכסים, אמרתי לשופט שאני רוצה להעמיד את נכסיי הפרטיים ולא מכספי אנשים. לחווה בן עמי ז"ל לא היה הסכם עם החברה, היה לה הסכם הלוואה אישי עם פירעון אישי שעוד לא הגיע זמנו. היא נכנסה לעסקה עם קבוצה להלוואה לרכישת שיפוץ נכס בגרמניה. לימים מי שמכר לנו את העסקה עשה לנו תקלה כזאת או אחרת, ואני קראתי באופן אישי לאנשים, 'אני לא רוצה שתהיו מעורבים בתביעה המשפטית, אני מנסה להוציא אתכם מכספי הפרטי, מהעודפים התזרימיים שלי'.

עוד מסר דהן כי "שום אנשי מילואים לא חתמו לא עם החברה ולא איתי. חתמו עם מישהו אחר שלא קשור אליי. הוא עשה הסכם עם החברה שלא עמד בו, ויש בינינו תביעות עתידיות. אני לא חדל פירעון. יש לי נכסים. חברת קאסה אירופה לא נכנסה לחדלות פירעון, הדבר היחיד שנקבע לגביה הוא צו הקפאת הליכים, היא לא תוכרז חדלת פירעון כי אני אפרע את החובות. כבר לפני שנתיים עצרתי את כל הפעילות של החברה, כדי לגלות איפה יש תקלה ולטפל בה. מדובר בחדלות פירעון תזרימית כי לקחתי אחריות אישית. לי בחיי לא הייתה אופציה בנכס בגרמניה. כל הנכסים שכביכול שווקו היו בהסכם מכר מול בעלי הנכס".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פירוק חברההונאהחדלות פירעון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...