מניעת רישום קבלנים על סמך מידע משטרתי: החוק למלחמה בפשיעה החמורה בענף מגיע לכנסת

הצעה של שר השיכון לתיקון חוק רישום הקבלנים תובא היום (ב') לקריאה ראשונה בכנסת, ותכלול הרחבת סמכויות רשם הקבלנים לפעול מול קבלן על סמך מידע מודיעיני הקושר את הקבלן לפשיעה חמורה. המטרה היא למנוע תופעות כמו גביית דמי חסות, סחיטה באיומים, איום על קבלנים ודחיקתם החוצה מפרויקטים

שיתוף הכתבה
אתר בנייה, אילוסטרציה (שאטרסטוק)אתר בנייה, אילוסטרציה (שאטרסטוק)

היום (ב') תובא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת הצעה של שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, לתיקון חוק רישום קבלנים לייעול עבודת הממשלה והגברת האכיפה נגד הפשיעה החמורה בענף הבניין. עיקרי התיקונים הם הרחבת סמכויות רשם הקבלנים למנוע רישום בפנקס הקבלנים או לבטלו לפי מידע מודיעיני ממשטרת ישראל, כך שיורחבו סמכויותיו של רשם הקבלנים לפעול מול קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מהמשטרה הקושר את הקבלן לפשיעה חמורה ומאורגנת.

המטרה היא למנוע תופעות פשיעה חמורות בענף, דוגמת גביית דמי חסות, סחיטה באיומים, איום על קבלנים ודחיקתם החוצה מפרויקטים ועד כדי דחיקתם מעיסוק בענף בכללותו. בהצעה מצוין כי לתופעות אלו השפעות כלכליות משקיות רחבות, בין השאר, בשל פגיעה בתחרות בין הקבלנים בשוק והעלאת מחירי העבודות חלה עלייה במחירי הדיור ובהוצאה הציבורית וירידה ברמה המקצועית של הקבלנים. 

תיקון נוסף הוא הסמכת מפקחים מבין עובדי משרד השיכון לאכיפת הוראות חוק הרישום לקבלנים – שר הבינוי והשיכון יוסמך למנות מפקחים מבין עובדי משרדו כדי להגביר את אכיפת חוק רישום קבלנים באתרי הבנייה. מפקחים אלו יוסמכו להגיע לאתר שבו מבוצעות עבודות הנדסה בנאיות, לדרוש ולקבל מידע ומסמכים הנוגעים לאכיפת החוק, כולל מסמכים המעידים על הקבלנים הפועלים באתר, ממי הם קיבלו את העבודה באתר ולמי הם הסבו אותה. מחלקה ייעודית כבר הוקמה בשנה האחרונה באגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון.

לפי דברי ההסבר ההצעה, התיקונים והמנגנונים המוצעים בחקיקה זו צפויים להגביר את האכיפה על עבירות בנייה ללא רישיון מתאים ויצמצמו את פעילות הפשיעה החמורה והמאורגנת בענף.

נזכיר כי על פי בדיקת מרכז הנדל"ן שנערכה בשנה שעברה, ארגוני הפשע, שזה שנים רבות סוחטים דמי חסות, לא מסתפקים בכך עוד ונהפכים לקבלנים בעצמם או חוברים לקבלנים שניגשים במקומם למכרזים. במרץ  השנה פתח אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון במבצע אכיפה מקיף נגד קבלנים בגין אי עמידה בתנאי חוק רישום קבלנים, ובמסגרתו נשללו 82 רישיונות של קבלנים וננקטו הליכים משמעתיים רבים, בגין אי עמידה בתנאי החוק לרישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות. 

במרבית המקרים, מקור ההפרות היה במכירת חברות קבלניות בדרך שנוגדת את הוראות החוק וכן בגין אי העסקת הגורמים המקצועיים שעל בסיסם ניתנו לקבלנים רישיונות. טיוטת החוק פורסמה להערות הציבור גם כן במרץ השנה וכעת מגיעה לכנסת. 

יצחק גולדקנופף, שר הבינוי והשיכון: "תיקוני החקיקה שמביאה היום הממשלה הם חלק מתהליך שנועד להביא לקידומו של ענף הבנייה בישראל ולשיפור ברמת הבנייה, למען הציבור. תופעות של פשיעה מייצרות אפקט מתרחב של פגיעה והורדת היעילות בשוק. אני סמוך ובטוח כי תיקונים אלו לצד שאר הפעילויות שאני מוביל במשרד יובילו לבנייה איכותית ובמחירים טובים יותר"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד השיכוןרישום קבלניםשר השיכוןפשיעה נגד קבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...