בטענה למחטף מצד סמוטריץ': ראשי השלטון המקומי התפטרו ממועצת קרן הארנונה

במכתב שנשלח לשר האוצר, הודיעו יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג' על התפטרותם מהמועצה האחראית על קרן הארנונה, בעקבות אישור התקנות להפעלת הקרן שלטענתם קודמו ללא ידיעתם: "במהלך מתוכנן מראש ובזמן מלחמה, האוצר פועל על מנת להקריס את השלטון המקומי"

שיתוף הכתבה
שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר השלטון המקומי ביבס (לשכת סמוטריץ',יוסי אלטרמן וגיל מגלד)שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר השלטון המקומי ביבס (לשכת סמוטריץ',יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג'ג' הודיעו אתמול (ב') על התפטרותם מהמועצה האחראית על ניהול קרן הארנונה, שבראשה עמד ביבס עד אתמול. יחד איתם תתפטר גם לירון דורון-לוי, מנכ"לית מרכז השלטון המקומי. זאת בעקבות מחטף שעשה לטענתם משרד האוצר כאשר פרסם את התקנות להפעלת הקרן ללא התייעצות עמם ובזמן שעתירות לבג״ץ בנושא עדיין נידונות. במכתב ההתפטרות שנשלח לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' הם מאשימים אותו בניצול התקופה שבה הרשויות עסוקות בהכנת העורף וטיפול במפונים כדי לרוקן את קופת השלטון המקומי.

טיוטת התקנות פורסמה באתר החקיקה הממשלתי של משרד המשפטים ב-15 ביולי ונסגרה להערות הציבור אתמול (ב'). במכתבם טוענים ראשי השלטון המקומי כי נודע להם כי על פרסום הטיוטה להערות רק 3 שעות לאחר שהשר פרסם אותה, מבלי שזו הובאה לדיון מבעוד מועד עם יו"ר הקרן ונציגי השלטון המקומי. עוד נטען כי במהלך אתמול, שהיה כאמור היום האחרון להערות הציבור, נודע להם כי מיד עם תום זמן ההערות, בשעה חצות, התקנות הולכות לעבור לאישור סופי. עוד לטענתם, לפי חוק קרן הארנונה, כדי להתקין את  התקנות, על משרד האוצר לקבל את הסכמת יו״ר המועצה (ביבס) "כפי שראוי היה בהליך תקין ובנקיון כפיים", לשון המכתב.

"כפי שטענו בוועדות בכנסת, כפי שטענו בבג"ץ וכפי שהסברנו לראשי הרשויות, גם בקדנציה זו: הקרן נועדה להלאים את כספי השלטון המקומי והשלטון האזורי, ומשרד האוצר מוכיח כל פעם מחדש, שהוא אינו בוחל בשום אמצעי", כתבו ביבס וחג'ג'. "במהלך מתוכנן מראש ובזמן מלחמה, האוצר פועל על מנת לרוקן את הקופה של הרשויות המקומיות ולהקריס את השלטון המקומי. בעוד השלטון המקומי עסוק בימים אלה בהכנת העורף לקראת מתקפה צפויה, האוצר עסוק במחטפים לא ראויים ומקוממים, שחושפים את המניעים האמיתיים שיצרו את הקרן להלאמת כספי הרשויות המקומיות, בדיוק כפי שעשיתם בקרן הניקיון".

עוד נכתב כי "התקנות מבקשות לדרוס את גופי השלטון המקומי, שהחוק עצמו קבע כגורמים היושבים במוסדות הקרן. זריתם חול בעיניי שופטי בג"ץ, כאשר הצגתם בפניו נתונים שקריים והצהרות לגבי ההשפעה של השלטון המקומי בקרן. אפילו לא חיכיתם להחלטת בג"ץ וכבר פרסמתם תקנות לשינוי החוק".

נועדה לתמרץ בנייה למגורים: מהי קרן הארנונה? 

במאי 2023 אושרה הקמת קרן הארנונה במסגרת חוק ההסדרים,  למרות התנגדות השלטון המקומי. הקרן נועדה לתמרץ בנייה למגורים, הנחשבת לגרעונית בשל מס האנונה הנמוך שנגבה על שימוש זה, ולהפחית מעט את התמריץ לבנות שטחי מסחר ומשרדים, שנחשבים למקור ההכנסות המרכזי של השלטון המקומי. עוד נועדה הקרן להעביר כספים מהרשויות המקומיות החזקות, שבהן מרוכז עיקר הנדל"ן המניב (מסחר ומשרדים) לרשויות החלשות שמרבות לבנות למגורים.

על פי החוק, יוקצה שיעור מסוים מהגידול בהכנסות הרשויות המקומיות ממסחר ומשרדים החל מ-2023 ויחולק מחדש לרשויות על פי מספר היתרי הבנייה שכל רשות מוציאה. כדי לשכך את חשש השלטון המקומי, שבדומה לקרן הניקיון השלטון המרכזי ייקח כספים מהקרן לקופת האוצר, הוקמה המועצה המנהלת לקרן שאמורה להתנהל כאמור בראשות יו"ר מרכז השלטון המקומי. על פי תקנון הקרן, המועצה תכלול שבעה חברים, בהם שלושה נציגי שלטון מקומי ובהם יו"ר הוועדה (ביבס), שלושה אנשי אוצר וכן אדם נוסף המוסכם על כלל החברים.

תפקידי המועצה לפי החוק יהיו "להבטיח את תקינות עבודתה, את היישום האפקטיבי של החוק ואת יכולת המועצה למלא את התפקידים שנקבעו לה בחוק. בין היתר, מוצע לקבוע את המועדים לכינוס המועצה בהתאם למועדים שנקבעו בחוק ביחס לתפקידים הנתונים לה, כיצד ייקבעו הנושאים לסדר היום ויובאו לידיעת חברי המועצה, כיצד יתנהלו, כיצד תתקבל הכרעה במצב של קולות שקולים וכיצד תכונס המועצה במצב שבו נמנע מיושב ראש המועצה לכנסה".

ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בצלאל סמוטריץ'חיים ביבסקרן הארנונההשלטון המקומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...