המשקיעים מתל אביב עוזבים את חיפה: כמות הדירות הנמכרות צנחה בחצי

מספר העסקאות לרכישת דירות בחודש יוני בשוק החופשי היה מהנמוכים ב-23 השנים האחרונות, אך ביחס ליוני שעבר מדובר בעלייה של יותר מ-19%. גידול חד של 41% במכירות הקבלנים בשוק החופשי. ירידה חדה במספר המפונים מהצפון שרוכשים דירה - לעומת ירידה מתונה בעוטף

שיתוף הכתבה
חיפה (שאטרסטוק)חיפה (שאטרסטוק)

מספר העסקאות לרכישת דירות בחודש יוני בשוק החופשי היה מהנמוכים ביותר ב-23 השנים האחרונות: 7,359 דירות, כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר שמואל אברמזון, שפורסמה היום (ג'). נתונים בולטים נוספים מהסקירה מעלים גידול של יותר מ-40% במכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יוני. בנוסף עולה כי כי מספר הרוכשים מאזור ת"א שרכשו דירה בחיפה צנח בכמחצית. 

כאמור 7,359 דירות בשוק החופשי נרכשו ביוני - ביחס ליוני שעבר מדובר בעלייה של 19.4% וביחס לחודש מאי עלייה של כמעט 3%. עוד עולה כי מכירות הקבלנים בשוק החופשי זינקו ב-41% מיוני אתשקד. בהשוואה היסטורית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי יוני מאז תחילת שנות האלפיים נמצא כי מספר עסקאות זה בחודש יוני השנה מדרג אותו  בחלק התחתון של דירוג היסטורי זה (מדורג במקום ה-19 מבין 23 השנים האחרונות). זוהי ירידה נוספת בדירוג זה בהשוואה לחודשים הקודמים.

בפלח השוק של הדירות החדשות מדורג יוני השנה במקום הרביעי, ואילו בפלח השוק של יד שניה הוא קרוב לתחתית הדרוג: רק ביוני אשתקד, יוני 2005 וחודשי יוני בשנות האינתיפאדה השניה נרשמו רמות נמוכות יותר במכירות אלו. בסך הכול בחודש יוני נמכרו  8,160 דירות, כולל מחיר למשתכן , עלייה של 15% מיוני שעבר ועלייה של 2% ממאי.

גידול של 24% במכירות קבלנים  

עוד עולה מהנתונים כי מכירות הקבלנים בחודש יוני הסתכמו ב-3,528 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 24% בהשוואה ליוני אשתקד. זהו שיעור הגידול הנמוך ביותר במכירות הקבלנים מאז דצמבר אשתקד. בהשוואה לחודש מאי ירדו מכירות אלו בשיעור של 5%. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש יוני ב-2,907 דירות, גידול חד של 41% בהשוואה ליוני אשתקד, אולם עדיין נמוך משמעותית בהשוואה לשיעורי גידול אלו בחודשיים הקודמים, ואף ירידה של כ-5% לעומת חודש מאי .

מכירות יד שניה בחודש יוני עמדו על 4,632 דירות, גידול של 9% בהשוואה ליוני אשתקד, כמו גם בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת עדיין מדובר באחת הרמות הנמוכות ביותר של עסקאות בפלח שוק זה  בחודשי יוני מאז תחילת שנות האלפיים.

רכישות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1,314 דירות, גידול של 16% בהשוואה ליוני אשתקד, שיעור גידול נמוך משמעותית מזה שנרשם בשלושת החודשים הקודמים, וירידה של כאחוז מחודש מאי. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 16%, נמוך בחצי נקודת אחוז בהשוואה לחודש הקודם וללא שינוי בהשוואה ליוני אשתקד.

בניתוח דמוגרפי של רכישות המשקיעים בחודש יוני נמצא כי למעלה ממחציתם (54%) מתגוררים במחוזות המרכז (31%) ות"א (23%). זאת, ללא שינוי בהשוואה ליוני אשתקד. השכיחות היחסית השלישית בגובהה הינה של מי שמתגוררים במחוז ירושלים, כאשר אלו היוו כ-13% מסך המשקיעים בחודש יוני. זהו גידול חד של ארבע נקודות אחוז במשקל המשקיעים ממחוז זה בהשוואה ליוני אשתקד, כאשר במקביל זינק מחוז זה מהמקום השישי (מתוך 7 המחוזות) אל המקום השלישי כאמור ביוני השנה.

המשקיעם מתל אביב עוזבים את חיפה

עוד בולטת בניתוח ירידה משמעותית במשקלם של מי שמתגוררים במחוזות ת"א והמרכז בסך הדירות שנרכשו להשקעה באזור חיפה, משיעור של קרוב לשליש ביוני אשתקד לשיעור של 17% בלבד ביוני השנה. עם זאת החליפו אותם משקיעים המתגוררים במחוז הצפון. יש להניח כי המלחמה המתנהלת בצפון ברציפות מאז 7 באוקטובר תרמה כמובן לנתונים. 

מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1,512 דירות, גידול של 9% בהשוואה ליוני אשתקד ועלייה של 11% לעומת מאי. "מלאי" הדירות בידי משקיעים ירד במאתיים דירות במהלך החודש.

רכישות דירה ראשונה הסתכמו בחודש יוני ב-4,767 דירות, כולל בסבסוד ממשלתי, גידול של 25% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי רכישות בסבסוד ממשלתי הסתכמו רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי ב-4,146 דירות, גידול של 37% בהשוואה ליוני אשתקד וגידול של 6% בהשוואה לחודש הקודם.

עוד עולה מהנתונים כי משפרי הדיור רוכשים פחות דירות, ואלו רכשו ביוני 2,080 דירות בלבד, ירידה של כ-4% לעומת יוני בשנה שעברה וירידה של כמעט אחוז לעומת מאי.

ירידה מתונה בקרב רוכשים מהעוטף, ירידה חדה בצפון

ניתוח ראשון מסוגו שנערך בקרב תושבי הישובים שפונו מגבול הצפון ותושבי עוטף עזה (הישובים שפונו, כמו גם אופקים ונתיבות) מעלה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 8% ברכישות תושבי ישובים אלו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, לעומת גידול של 26% שנרשם בסך העסקאות ברמה הארצית. עוד בולטת בניתוח זה, בקרב מי שכן רכשו דירה במחצית הראשונה השנה,  ירידה חדה בשיעור תושבי הישובים המפונים בצפון שרכשו דירה בצפון, משיעור של 76% אשתקד לשיעור של 43% בלבד השנה. בקרב התושבים מעוטף זה נרשמה ירידה מתונה משמעותית, משיעור של 93% שרכשו אשתקד דירה בדרום לשיעור של 87% במחצית הראשונה של 2024.

התזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות עמד בחודש יוני על 8.9 מיליארד ₪, גבוה ריאלית ב-28% בהשוואה ליוני אשתקד. זהו שיעור גידול נמוך משמעותית מאלו שנרשמו בחמשת החודשים הראשונים של השנה. בניתוח תזרים המזומנים בפועל, לפני ניכוי תשומות,, נמצא כי חלה ירידה ריאלית של 16% בהשוואה ליוני אשתקד. בכך באים לידי ביטוי בין היתר מבצעי המימון של הקבלנים. בניכוי תשומות, דווקא  נרשם גידול חד בתזרים הקבלנים, שעמד על 1 מיליארד ₪.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה נמצא כי שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" בחודש יוני עמד על 62%, בדומה לשיעור זה בחודש הקודם. בהשוואה ליוני אשתקד זהו גידול של שתי נקודות אחוז.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורהכלכלנית הראשית של משרד האוצררכישות משקיעיםרכישת דירותדירה ראשונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...