צעדי הדיור של האוצר בחוק ההסדרים: העתקת הקריה ומכון וולקני, וחתימת "מגה הסכמי גג"

במרכז תוכנית הדיור האוצרית העולה מחוק ההסדרים - פינויים של אלפי דונמים במרכז הארץ המשמשים לצרכים בטחוניים כגון הקריה ובסיסי ההדרכה בגלילות, וכן את המכון הוולקני בבית דגן וצמצום שטח כפר הנוער מקווה ישראל בחולון

שיתוף הכתבה
הכניסה לקריה בתל אביב (שאטרסטוק)הכניסה לקריה בתל אביב (שאטרסטוק)

טיוטת חוק ההסדרים ל-2025 שנחשפה במהלך סוף השבוע, כוללת מספר צעדים משמעותיים בתחום הדיור. במרכז התוכנית - הוספת עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש באמצעות ייעול השימוש בקרקע, בין השאר באמצעות העתקת בסיסי צה"ל, בהם הקריה ומחנות המש"א (מחנות חיפה, צריפין ותל השומר), לצד העתקת המכון הוולקני בבית דגן וצמצום כפר הנוער מקווה ישראל.

"מוצע להעתיק את מחנה רבין ('הקריה'), מחנה המכללות הצבאיות בגלילות ואת מחנות מש"א (מחנה צריפין, מחנה תל השומר ומחנה חיפה), למיקומים חדשים, שייקבעו על ידי רשות מקרקעי ישראל , משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר", נכתב בהצעה. שלפיה מחנה המכללות יועתק למיקום חדש עד לסוף שנת 2026; ואילו הקריה ומחנות המש"א יועתקו למיקומים חדשים עד לסוף שנת 2030. " רשות מקרקעי ישראל , משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר יגבשו סיכום מפורט לשם מימוש החלטה זו, לרבות עלויות העתקה ומיקום הקרקעות החלופיות שאליהן יועתקו המחנות. יו"ר מטה התכנון הלאומי ומנכ"ל מנהל התכנון ינחו את מוסדות התכנון לפעול לשם מתן עדיפות וקדימות של התכנון של השטחים המתפנים וכן של המחנות במיקומם החלופי", נכתב.

לגבי העתקת המכון הוולקני, נקבע כי רמ"י, משרד החקלאות ואגף התקציבים באוצר יפעלו לטובת גיבוש הסכם מפורט למימוש ההחלטה, ומיקום הקרקעות החלופיות שאליהן תועתק הקריה החקלאית. לגבי כפר הנוער מקווה ישראל נכתב כי "מוצע להנחות את רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר לפעול לגיבוש הסכם מפורט מול חברת מקוה ישראל כל ישראל חברים, לקידום תכנון ופיתוח של יחידות דיור בחלק מהמקרקעין".

קדימות בבניית כיתות לרשויות בונות

סעיף נוסף נוגע למה שכונה בטיוטה כ"מגה הסכמי גג", ברשויות שבתחומן מקודמות תוכניות בניה מפורטות בהיקפים של לפחות 15 אלף דירות.

 "במטרה להאיץ שיווק יחידות דיור בהיקפים נרחבים שיביא להגדלת היצע הדיור ברשויות המקומיות כמענה לצורכי המשק, ועל מנת לבלום את עליית מחירי הדיור וזאת באמצעות גיבוש מגה הסכמי גג וייעול הליכי הרישוי, יש להנחות את שר הבינוי והשיכון ואת שר האוצר לקדם בתוך 90 ימים ממועד ההחלטה חתימה על 'מגה הסכמי גג' בין משרד הבינוי והשיכון או רשות מקרקעי ישראל לבין רשויות מקומיות, בהתאם לעקרונות הבאים: ההסכם ייחתם בשנת 2025 מול רשויות מקומיות אשר בתחומן קיימות תוכניות מפורטות בהיקף שלא יפחת מ-15,000 יחידות דיור, אשר ניתן להוציא מכוחן היתרי בנייה, או תכניות כאמור אשר צפויות להיות מאושרות על ידי מוסדות התכנון המוסמכים לכך, תוך לא יותר מ-18 חודשים ממועד חתימת ההסכם".

עוד נכתב כי במסגרת הסכמים אלה, "הרשות המקומית תתחייב לאפשר שיווק קרקע בתחומה בקצב שלא יפחת מ-5,000 יחידות דיור לשנה", וכי "רשות הרישוי המקומית תתחייב להיות ערוכה לאשר בקשות להיתרי בנייה בתוך 90 יום ממועד הגשת הבקשה". הסכם כזה יכול להיחתם גם עם רשויות מקומיות החתומות על הסכם גג קודם ובלבד שיתקיימו בהסכם החדש כל התנאים האמורים.  עקרונות ההסכם כאמור יובאו לאישור מועצת מקרקעי ישראל.

עוד מוצע להורות ליו"ר מטה התכנון הלאומי להנחות את מוסדות התכנון לפעול לשם מתן עדיפות וקדימות במסגרת הליכי התכנון ברשויות אלו לצורך עמידה ביעדי ההסכמים, לרבות תכנון עבור הקמת שטחי תעסוקה, מסחר ותעשייה שיתמכו בפיתוח המואץ של הרשות עמה נחתם ההסכם.

עוד הוצע להקים צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל מנהל התכנון , בו יהיו חברים גם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , מנהל רשות מקרקעי ישראל ונציג אגף התקציבים במשרד האוצר שיערוך מעקב רבעוני על כלל התכניות המקודמות במסגרת הסכמים כאמור, ויפעל להסרת חסמים על מנת לקדמן בהתאם ליעדים. עוד מוצע כי רשויות שיחתמו על הסכמים מסוג זה אלו יתועדפו בתוכניות החומש לבניית כיתות לימוד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הקריהמשרד האוצרחוק ההסדריםחוק ההסדרים 2025
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...