הרשות לאכיפה במקרקעין פתחה בחקירה בעיריית בני ברק: עשרות נחקרו באזהרה

פרסום ראשון: ריבוי עבירות הבנייה בעיר הוביל לפתיחת חקירה מקיפה על ידי הרשות, כאשר בין הנחקרים גם יו"ר הוועדה המקומית, מהנדס העיר הנוכחי וקודמו בתפקיד. בין הפרשיות הנחקרות: היתר בנייה לא חוקי בחתימת ראש העירייה חנוך זייברט, שאפשר לקבלן לבצע חריגות בנייה קשות. עיריית בני ברק: "משתפים פעולה עם החקירה"

שיתוף הכתבה
ראש עיריית בני ברק ( (Arielinson, ויקימדיה, שאטרסטוק) ראש עיריית בני ברק ( (Arielinson, ויקימדיה, שאטרסטוק)

בשבועות האחרונים מנהלת הרשות לאכיפה במקרקעין חקירה אינטנסיבית בעיריית בני ברק, במסגרתה נחקרו עד כה עשרות אנשי נדל"ן ואנשי ציבור בעיר תחת אזהרה. למרכז הנדל"ן נודע כי בין הנחקרים נבחרי ציבור, פקידים, וכן אדריכלים פרטיים הפועלים מול העירייה.

בין היתר, חקרה הרשות בימים ובשבועות האחרונים את יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה ומי שמשמש גם כממלא מקום ראש העירייה, מנחם שפירא וכן את מהנדס העיר ערן וקסלר, מהנדס העיר לשעבר ישראל קשטן, סגנית המהנדס רות מוזס ועוד. יש לציין כי וקסלר הגיש את התפטרותו מהתפקיד כבר לפני כחצי שנה ובימים אלה מסיים את תפקידו.

 בחקירתה, מתמקדת הרשות במספר פרשיות מרכזיות של עבירות תכנון ובנייה בעיר, שחלקן זכו בחודשים האחרונים לפרסום תקשורתי. אחת הבולטות שבהן היא היתר הבנייה הלא חוקי שניתן על ידי הוועדה המקומית לפרוייקט תמ"א 38 של חברת נופי השחר ברחוב אנילביץ. ביולי 2022 הונפק לנופי השחר היתר בניה שאינו תואם את החלטת הוועדה המקומית בנושא, ומאפשר בניית "חצרות" עד לגבול המגרש ("קו אפס"), באופן שנושק לבתי השכנים. מאחר שההיתר אינו תואם תוכנית וגם לא את החלטת הוועדה, לשכנים שאת חלונותיהם הבנייה החדשה חסמה, אף לא ניתנה אפשרות להתנגד.

"שרשרת תכנון ורישוי בלתי חוקיים"

על ההיתר הלא חוקי חתמו מהנדס העיר באותה עת ישראל קשטן, ומי ששימש במועד החתימה סגן ראש עיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכיום מכהן בראש העירייה – חנוך זייברט. פרטי הפרשה נחשפו לפני מספר שבועות ב"כלכליסט" ומתוארים בין היתר בהחלטה חריפה של ועדת הערר המחוזית שניתנה לפני כ-3 חודשים בנושא.

הפרויקט ברחוב אנילביץ בעיר, לגביו ניתן היתר הבניה הלא חוקי (מרכז הנדל"ן) הפרויקט ברחוב אנילביץ בעיר, לגביו ניתן היתר הבניה הלא חוקי ( מרכז הנדל"ן )

"עסקינן במקרה חמור של שרשרת תכנון ורישוי בלתי חוקיים שהביאו למצב דברים בו למעשה מוקם במקרקעין מבנה הכולל היקפי בנייה משמעותיים ביותר במרווחים בין קו בניין וקו מגרש לאורך המגרש בקומות שיפוע והקרקע, בנייה שלא נדונה ולא אושרה על ידי הועדה המקומית", נכתב בהחלטת הוועדה בראשות עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג, "ושכתוצאה ממנה הבניין נבנה בימים אלה בקו אפס כלפי הבניינים הסובבים אותו. מדובר במצב דברים בלתי סביר אשר פוגע קשות בעררים ובבעלי זכויות במגרשים הסמוכים אשר לצערנו לא ניתן להותירו על כנו". עוד הורתה הוועדה על ביטול ההיתר הלא חוקי ועל סימון החצרות שנבנו עד לגבול המגרש להריסה.

במסגרת הכתבה ב"כלכליסט" תואר בעליה של נופי השחר הרב יעקב רוזנשטיין כדמות מקושרת היטב בצמרת ההנהגה החרדית, כמי ששימש כ־25 שנה עוזרו ודוברו של מנהיג הציבור הליטאי הרב אהרון יהודה ליב שטינמן, ומי ששימש כדובר ועוזר של חברי הכנסת משה גפני ושמואל הלפרט.

תופעה נפוצה נוספת בעיר, אשר גם היא נחקרת על ידי הרשות, היא השתלטות על שטחי ציבור, כגון גינות או רחבות ציבוריות, אשר נעשית הן מצד גופים פרטיים והן מצד עמותות. בשיחה עם " מרכז הנדל"ן " אמר חבר מועצת העיר יעקב וידר (ליכוד), והאופוזיציונר היחיד בה, כי "בעיר ישנם עשרות מקרים של השתלטויות. שטחים ירוקים שאיכשהו פתאום נבנים עליהם קרוואנים, כולם קשורים לגורמים שמעורבים בעירייה".

עיריית בני ברק: "משתפים פעולה עם הליך החקירה"

מעיריית בני ברק נמסר: "עיריית בני ברק נבחריה ועובדיה, משתפים פעולה עם כל הליך בדיקה או חקירה באשר הם. אנו משוכנעים כי עם מיצוי ההליכים יתברר כי לא נפל כל פגם בפעולות העירייה.

"נעדכן, כי מאז כינונה של מועצת העיר הנוכחית וכניסתו של ראש העיר לתפקידו, הוחמרו מאוד פעולות האכיפה וההריסה כנגד בניה בלתי חוקית, תופעה שהיא בגדר מכת מדינה ולא נחלת העיר בני ברק בלבד".

מהרשות לאכיפה במקרקעין נמסר כי "הרשות לאכיפה במקרקעין חוקרת עבירות תכנון ובנייה בעיריית בני ברק אשר כוללת חקירה באזהרה נגד מספר בעלי תפקידים בוועדה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית בני ברקבני ברקחנוך זייברטעבירות בנייההרשות לאכיפה במקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...