שנה חדשה בעיר חדשה: מהנדסי הרשויות הטריים מסמנים מטרות לקדנציה

מהנדסת העיר החדשה של ראשון לציון רוצה להביא למהפכת תחבורה ציבורית בעיר, בצפת צפויה המהנדסת הטריה להתמודד עם אתגרי הכדאיות הכלכלית באזורים הזקוקים להתחדשות, בבני עי"ש יידרש המהנדס ליישם את הסכם הגג השאפתני שעליו חתמה הרשות, ואילו במועצה האזורית גזר יתמודד המהנדס עם אתגרי התכנון כשזה מתפרש על מרחב עצום בצפיפות נמוכה. לרגל השנה החדשה, ארבעה מהנדסי רשויות שנכנסים בימים אלה לתפקידם פורשים את חזונם

שיתוף הכתבה
מימין: ניר כהן, גל גבריאל, דרור דבאח, רוני בן נון (טוני טוויטו, באדיבות המצולם)מימין: ניר כהן, גל גבריאל, דרור דבאח, רוני בן נון (טוני טוויטו, באדיבות המצולם)

שנה חדשה מתחילה ויחד עמה, בסמיכות זמנים מעניינת, חלו ברשויות מקומיות רבות חילופים באחד התפקידים החזקים והמשמעותיים בעיר – מהנדס הרשות. מהנדס עיר או מהנדס רשות מקומית הוא תפקיד שמאויש על פי חוק על ידי אדריכל או מהנדס אזרחי. עם תפקידיו נמנים ניהול תכנון העיר, הפיקוח והרישוי על הבנייה בעיר, פיתוח הבנייה הציבורית והתשתיות. על העיריות והמועצות שמתחדשות בימים אלה במהנדס חדש או מהנדסת חדשה ניתן למנות את חיפה, ראשון לציון, בת ים, רמת השרון, אילת, חולון, צפת ורשויות רבות נוספות. 

החילופים הרבים במשבצת שמתרחשים כעת בתפקיד זה במקביל ברשויות מקומיות רבות בארץ בחלקם מתבצעים בעקבות חילופי שלטון בעיר, חצי שנה לאחר הבחירות בשלטון המקומי, ובמקרים אחרים משיקולים רבים ומגוונים אחרים. לרגל ראש השנה שוחחנו עם ארבעה מהנדסות ומהנדסים חדשים על האתגרים שמצפים להם בעיר החדשה, התובנות שצברו בתפקידיהם הקודמים, והיכן הם רואים את הרשות שבאחריותם בעוד כעשור מהיום.

"תוכנית המתאר צפויה להביא את העיר לחצי מיליון תושבים"

גל גבריאל, מהנדסת העיר ראשון לציון 
גיל: 49 
מסיימת תפקיד: מהנדסת העיר לוד ומנהלת מינהל ההנדסה העירוני 
עוד ברקורד: אדריכלית העיר לוד ומנהלת אגף תכנון ועיצוב העיר, מנכ״לית "מרחב - התנועה לעירוניות בישראל" (ע״ר), אדריכלית במשרדי אדריכלים פרטיים.
השכלה: B.Arch מבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב (2003) תואר  M.Sc במדיניות סביבתית וניהול קיימות (2013) מבית הספר למדיניות ציבורית באוניברסיטת The New School NYC.
מועד התחלת תפקיד בפועל: נובמבר 24

גל גבריאל, מהנדסת העיר ראשל"צ: "אחד האתגרים המרכזיים הוא ביצוע מהפך שיעביר את התושבים לשימוש בתחבורה הציבורית - המטרו והרכבות הקלות. השקעות ענק בתחבורה המגיעות לכ-18 מיליארד ש״ח יהפכו אותה לעיר מגורים, תעסוקה ופנאי הליכתית"

מילות סיכום לתפקיד האחרון: "המוטו של מנהל ההנדסה בלוד הוא 'לא כל יום בונים עיר', והוא מסמל את גודל השעה בעיר. לוד עוברת מהפכה אורבנית מעמיקה שעתידה לשלש את אוכלוסייתה ולהפוך אותה לעיר מרכזית ומתקדמת בת כרבע מיליון תושבים. אנו מסיימים בהצלחה תקופה מכוננת של תכנון עירוני מפורט בהיקף יוצא דופן, הכולל התחדשות עירונית , הקמת שכונות מגורים ומתחמי תעסוקה ואסדרת השכונות הערביות, ומממשים בהצלחה תב״ע במהירות חסרת תקדים.

"בתהליכים אלו הקפדנו מאד על איכות התכנון המפורט של היזמים ושל המרחב הציבורי. 90% משטחי ותושבי העיר הוותיקה קיבלו מענה בתכנון מפורט להתחדשות עירונית, בעיקר בתוכניות גדולות המתקנות את רשת התנועה העירונית. תכננו את מהפכת התחבורה העירונית, התחברות לרשת המטרו והרק״ל ואת המרחב הציבורי ורחובות המסחר הראשיים בעיר. התפקיד בלוד משמעותי באופן יוצא דופן ולדעתי, זהו אחד התפקידים המרתקים והחשובים בשלטון המקומי. זכיתי לעבוד עם ראש עיר המוביל בנחישות רבה את לוד לעתיד מבטיח כעיר מובילה לצד הנהלת עיר תומכת. לוד תישאר תמיד בליבי".

האתגרים המרכזיים שעמם ראשון לציון מתמודדת: "ראשון לציון היא עיר גדולה, משגשגת ואהובה על תושביה, אשר עומדת להכפיל את נפחה בעשורים הבאים עם תוכנית מתאר שצפויה להביא את העיר לכחצי מיליון תושבים. נעשו בה תוכניות התחדשות עירונית ופיתוח שכונות שיש להן משמעות רבה לבניית זהות העיר, כמרכזית בשפלה ובגוש דן.

ראשון לציון (שאטרסטוק)ראשון לציון (שאטרסטוק)

"אחד האתגרים המרכזיים הוא ביצוע מהפך שיעביר את התושבים לשימוש בתחבורה הציבורית - המטרו והרכבות הקלות. השקעות ענק בתחבורה המגיעות לכ-18 מיליארד ש״ח יהפכו אותה לעיר מגורים, תעסוקה ופנאי הליכתית. אתגר נוסף הוא לשמור על עיר בת קיימא לצד הפיתוח, עיר שתמשיך לשמור על השטחים הפתוחים בעלי הערכיות הגבוהה ותפתח את רצועת החוף. עיר שתוביל יוזמות עירוניות ותרבותיות שישמרו ויחזקו את מעמדה  כאיכותית עבור כל תושביה מכל הגילים".

המשימה הדחופה ביותר מבחינתי בתפקיד החדש: "המשימה הדחופה נקבעת על ידי ראש העיר, הנהלת העיר ואנשי מקצוע. בעיניי, יותר חשוב ממה שדחוף, הוא מה שחשוב לטווח הארוך - לוודא שהעיר מתפתחת בצורה הוליסטית ומביאה בחשבון חברה, סביבה וכלכלה".

החזון שלי לעיר, 10 שנים מהיום: "בעוד עשור מהיום ראשון לציון תהיה עיר ים תיכונית, אורבנית ומשגשגת, גם בתחום התחבורה הציבורית ומוקדי התעסוקה העירוניים, עם ערכי חברה, תרבות ומורשת חזקים, שטחים פתוחים וחוף ים שיהוו עוגן מקומי ומטרופוליני וישקפו את היותה עיר מתקדמת, ליברלית ובת קיימא".

"מתחמים רבים בעיר נדרשים להתחדשות, והמלחמה ממחישה את נחיצותה"

רוני בן נון, מהנדסת העיר צפת
גיל
: 46
מסיימת תפקיד: מהנדסת המועצה האזורית עמק הירדן 
עוד ברקורד: עצמאית, בעלת משרד אדריכלות 
השכלה: בעלת תואר שני באדריכלות, בוגרת הטכניון בהצטיינות
מועד התחלת תפקיד בפועל: נובמבר 24

מלות סיכום לתפקיד האחרון: "עם כניסתי לתפקיד מהנדסת המועצה האזורית עמק הירדן נפתחה לי הדלת לעולם המרתק והמשמעותי של השירות הציבורי. תחומי העניין והעיסוק היו בכל קנה מידה. החל בליווי וייצוג המועצה בוועדות עורכים של תמ"א הקשורות בכנרת וקידום נושאי ליבה של המרחב כמו תיירות וחקלאות, דרך הובלת תוכנית האב האסטרטגית למרחב הרשות, מוקדיה וישוביה, ועד מתן שירות איכותי ומענה מיטבי לישובי המועצה ותושביה בתחומי הרישוי הפיתוח התכנון והפיקוח".

רוני בן נון, מהנדסת העיר צפת: "לפני הכניסה שלי לעולם המוניציפלי, יצא לי להתנהל מול ועדות מקומיות רבות ברחבי הארץ. אחד היעדים שהצבתי לעצמי כשנכנסתי לשירות הציבורי הוא לייעל ולהקל בהליכים המסורבלים של הוצאת היתרי בנייה וקידום תוכניות. תפקיד מהנדס עיר הוא תפקיד ציבורי, עבור העיר ועבור הציבור. אמשיך לפעול מתוך תודעת שירות גבוהה ולאגד את עובדי אגף ההנדסה בעיר סביב תפיסה זו".

האתגרים המרכזיים שעמם צפת מתמודדת: "צפת היא אחת הערים העתיקות בישראל, עם מורשת עשירה וצביון ייחודי. היא ניצבת בפני תנופת פיתוח והגירה חיובית גדולה. בהתאם לגילה, ישנם מתחמים רבים שמיועדים ונדרשים להתחדשות עירונית, אשר המלחמה בצפון רק ממחישה את נחיצותה. שכונות ומבנים רבים בעיר הם ללא מיגון, ולכן יש צורך למצוא מענה לאתגרים הכלכליים שיש בפרויקטים מסוג כזה בפריפריה. כמו כן, צפת היא עיר קדושה בעלת ערכים ייחודיים לשימור, המהווים מנועי צמיחה מרכזיים לפיתוח תיירותי וכלכלי. חשוב לאגם משאבים לאיתור ומיפוי הצרכים והאתגרים הייחודיים בהקשר זה".

המשימה הדחופה ביותר מבחינתי בתפקיד החדש: "לפני הכניסה שלי לעולם המוניציפלי, יצא לי להתנהל מול ועדות מקומיות רבות ברחבי הארץ. אחד היעדים שהצבתי לעצמי כשנכנסתי לשירות הציבורי הוא לייעל ולהקל בהליכים המסורבלים של הוצאת היתרי בנייה וקידום תוכניות. תפקיד מהנדס עיר הוא תפקיד ציבורי, עבור העיר ועבור הציבור. אמשיך לפעול מתוך תודעת שירות גבוהה ולאגד את עובדי אגף ההנדסה בעיר סביב תפיסה זו".

צפת (Beny Shlevich, ויקימדיה) צפת (Beny Shlevich, ויקימדיה)

החזון שלי לעיר, 10 שנים מהיום: "גיבוש חזון העיר יכול להיעשות לאחר לימוד מעמיק מתוך המערכות של העיר עצמה, כמובן שביחד עם ראש העיר מר יוסי קקון. בעיני האופן המיטבי לעבודה פורייה הוא על ידי שיתופי פעולה. אעבוד לייצר שיתופים כאלה עם כל הכוחות הפועלים לטובתה ולצמיחתה של העיר. על בסיס עברה המפואר של צפת תוך שילוב של ישן מול חדש ופסיפס אנושי ייחודי אני בטוחה שנצעיד את העיר למקומות חדשים ומוצלחים"."

ראש הרשות הוביל הסכם גג נועז, שמצריך היערכות בהתאם"

ניר כהן, מהנדס המועצה בני עי"ש
גיל
: 48
תפקיד אחרון: מהנדס המועצה המקומית להבים
עוד ברקורד: מהנדס החברה הכלכלית לוד, מנהל פרויקטים בפיתוח ובבינוי
השכלה: תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני במנהל עסקים
מועד התחלת תפקיד בפועל: אוקטובר 24

מילות סיכום לתפקיד האחרון: "יש דברים שהספקתי לעשות ואני גאה בהם כגון קידום תוכנית הוותמ"ל, יצירת מנגנוני התקשרויות לקידום ולפיתוח המועצה וניהול מחלקת ההנדסה. מצד שני קיימת תחושת החמצה על סוגיות שבהן לא הספקתי לעסוק בתקופת הכהונה הקצרה שלי. ככלל, מועצות קטנות סובלות מהעדר משאבים וחוסר כח אדם, ויש לכך השפעה ישירה על משימות המהנדס. הזמן היקר 'נשתה' לתפקוד השוטף ולמשימות קיומיות. בהשוואה לרשויות גדולות, אין פריווילגיה של זמן וכח אדם לעסוק במשימות איכות של חשיבה ותכנון ארוך טווח".

מהנדס המועצה בני עי"ש, ניר כהן: "לפי החזון שלי, בעוד עשור מהיום בני עי"ש תהיה פנינת תרבות באופי שיתגבש בשנים הבאות, בדומה לעיר חולון אשר מיתגה את עצמה כעיר הילדים ומהווה אבן שואבת למבקרים רבים מחוצה לה"

האתגרים המרכזיים שעמם בני עי"ש מתמודדת: "ראש המועצה אריה גארלה, הוביל לחתימת הסכם גג נועז במושגים של מועצה קטנה, לבניית למעלה מ-5,000 דירות. פיתוח היישוב יביא לשגשוג האזור בעתיד הקרוב, אך יחד עם זאת מימוש ההסכמים מצריך היערכות בהתאם. יריית הפתיחה נורתה עם מינוי מנכ"ל המועצה החדש, ליאור מדהלה לפני מספר חודשים. ליאור הוא מנכ"ל מנוסה שהגיע מהעיר גדרה השכנה, ומוביל היום רה-ארגון והכשרת מחלקות המועצה כחלק מההיערכות למימוש הסכמי הפיתוח. אתגר נוסף שעמו תתמודד בני עי"ש בעתיד, יהיה האיזון בין הישוב הישן לשכונות החדשות שיפותחו. כמענה לכך בכוונתי לפעול לקידום מימוש תוכנית ההתחדשות העירונית המאושרת".

המשימה הדחופה ביותר מבחינתי בתפקיד החדש: "אני מגיע לתפקיד שסבל מחוסר יציבות ותחלופה רבה בשנים האחרונות. נפגשתי עם מנהל הוועדה המרחבית זמורה, ממנו קיבלתי מסר בצורך של הוועדה לכתובת הנדסית סמכותית במועצה לנושאי תכנון ופיתוח, ובכלל זה קידום התוכנית הכוללנית שנהגתה לפני 8 שנים. מתוך מטרה לייצוב מעמד מהנדס המועצה מול גורמי חוץ ובניית קשרי אמון קידמתי תיאומי פגישות רוחב עם גורמי חוץ שותפים לדרך עוד טרם כניסתי לתפקיד, כל זאת כחלק מבניית מערכת הקשרים הנדרשת לתהליכים הללו. למועצה אין ועדה מקומית משלה ובשלב הנוכחי, המצריך ריכוז מאמץ במשימות הפיתוח, יש לכך יתרון".

בני עי"ש (denus12, ויקימדיה)בני עי"ש (denus12, ויקימדיה)

החזון שלי למועצה, 10 שנים מהיום: "לפי החזון שלי, בעוד עשור מהיום בני עי"ש תהיה פנינת תרבות באופי שיתגבש בשנים הבאות, בדומה לעיר חולון אשר מיתגה את עצמה כעיר הילדים ומהווה אבן שואבת למבקרים רבים מחוצה לה".

"אחד האתגרים המרכזיים - מתן שירות מהיר ויעיל לתושבים בתהליך הרישוי"

דרור דבאח, מהנדס המועצה האזורית גזר
גיל
: 43
תפקיד אחרון: מנכ"ל יעד חברה לפיתוח גבעתיים
עוד ברקורד: סגן מהנדס העיר בת ים, סמנכ"ל הנדסה בחברות פרטיות
השכלה: מהנדס אזרחי ובעל תואר שני במינהל עסקים
מועד התחלת תפקיד בפועל: אוגוסט 24

מילות סיכום לתפקיד האחרון: "כמנכ"ל יעד - חברה לפיתוח גבעתיים בחמש שנות עבודתי בחברה, הובלתי בהצלחה את שינוי הסטטוס של החברה מגירעונית לרווחית, וניהלתי פרויקטים בהיקף של כמעט חצי מיליארד שקלים. בין הבולטים שבהם: הקמת גני ילדים, הקמת מנהרה וגשר להולכי רגל, שדרוג רחובות ותשתיות בעיר, ותכנון שיקום בריכת רמב"ם. אחד הפרויקטים המשמעותיים ביותר היה הכשרת המקלטים הקיימים והקמת ממ"מים  (מרחב מוגן מוסדי) חדשים בגני הילדים ובבתי הספר בעיר, דבר שמבטיח את ביטחון התושבים, ובראשם הילדים".

 

דרור דבאח, מהנדס המועצה האזורית גזר: "האתגרים עמם אני עשוי להתמודד הם למשל תכנון ופיתוח תשתיות חדשות כמו דרכים, מים וביוב, תהליכים שיכולים להיות מורכבים בשל עבודה מול גורמי חוץ, מגבלות תקציביות ותכנוניות"

האתגרים המרכזיים שעמם המועצה האזורית גזר מתמודדת: "האתגרים עמם אני עשוי להתמודד הם למשל תכנון ופיתוח תשתיות חדשות כמו דרכים, מים וביוב, תהליכים שיכולים להיות מורכבים בשל עבודה מול גורמי חוץ, מגבלות תקציביות ותכנוניות. אתגר נוסף הוא שיפור התחבורה הציבורית באזור, מהלך מאתגר במיוחד במקומות עם אוכלוסייה מפוזרת. עוד אתגר הוא קיימות וסביבה: שמירה על איזון בין פיתוח לאיכות הסביבה, כולל ניהול משאבים טבעיים והפחתת זיהום, וכן שיתוף ציבור: תקשורת עם התושבים כדי להבין את הצרכים שלהם ולשתף אותם בתהליכי קבלת החלטות.

"אתגר נוסף הוא מימון פרויקטים: גיוס תקציבים ממקורות שונים, כמו ממשלה או קרנות חוץ, כדי לממן פרויקטים חשובים, דאגה לבטיחות התשתיות ולעמידה בתקנים הנדרשים. תהליכי תכנון ואישור רישיונות עשוי להיות ארוך ומורכב, עם דרישות רגולטוריות רבות שצריך לעמוד בהן. תכנון של פרויקטים עם דגש על קיימות סביבתית ותחבורה ירוקה יכול להיות אתגר נוסף, במיוחד בשטחים פתוחים. כמו כן מתן שירות מהיר ויעיל לתושבים בתהליך הרישוי והבניין, תוך שמירה על איכות ובטיחות, הוא אתגר מתמשך".

בניין המועצה האזורית גזר (idobi, ויקימדיה) בניין המועצה האזורית גזר (idobi, ויקימדיה)

המשימה הדחופה ביותר מבחינתי בתפקיד החדש: "המשימות הדחופות עשויות לכלול הערכה של תשתיות קיימות, ביצוע סקר מקיף של מצב התשתיות ולזהות בעיות דחופות שדורשות פתרון, כמו כבישים, מים וביוב; תכנון פרויקטים עתידיים: לפתח תכנית עבודה שנתית ולזהות פרויקטים אסטרטגיים חשובים, כגון הרחבת יישובים, פיתוח תשתיות תחבורה ושטחים ציבוריים; שיפור תהליכי רישוי: להקל על תהליכי רישוי בנייה, להפוך אותם ליותר שקופים וידידותיים לתושב; קיימות וסביבה: להתחיל ליישם פתרונות בני קיימא לשימור משאבים ולמניעת זיהום".

החזון שלי למועצה, 10 שנים מהיום: "החזון הוא פיתוח בר-קיימא, ליצור תשתיות שמתחשבות בשימור הסביבה ובקיימות, כמו תחבורה ציבורית ירוקה ואנרגיה מתחדשת, קהילה מחוברת - פיתוח רשתות תחבורה ותשתיות שיתמכו בשילוב בין יישובים ובתחבורה ציבורית נוחה; חדשנות טכנולוגית - לאמץ טכנולוגיות חכמות לשיפור התשתיות והשירותים לתושבים, כמו מערכות ניהול חכמות ופתרונות לניהול מים, להקנות לתושבים מעורבות רבה יותר בתהליכי תכנון והחלטות, באמצעות פלטפורמות דיגיטליות ומפגשים קהילתיים ולקדם יוזמות שיפתחו את הכלכלה המקומית, כגון פיתוח אזורי תעשייה או מסחר. החזון והמשימות יכולים להשתנות בהתאם לצרכים המקומיים, אבל אלו הם הכיוונים הכלליים".

מאיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים נמסר: "תפקיד מהנדסי ואדריכלי הערים ומחלקות התכנון הוא קריטי לפתרון הדיור ולשמירה על רמת החיים של התושבים ביישובים השונים, בשגרה ובחירום. אנחנו תקווה שבשנה הקרובה הממשלה תבין את חשיבות ההשקעה בכוח אדם איכותי לטווח ארוך ותדאג לשיפור תנאים ולתקנים למען מניעת זליגה למגזר הפרטי ולהבטחת איכות ותפקוד של מוסדות התכנון והבנייה בכלל הארץ".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מהנדסמהנדס עיראדריכלראשון לציוןבני עי"שגל גבריאלרוני בן נוןדרור דבאחצפת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...