חוק ההסדרים: פרק הזמן שבו יזם יוכל לפנות לרשות הרישוי הארצית אם בקשתו להיתר לא טופלה יקוצר לחצי שנה

פחות מ-4 חודשים אחרי שנכנס לתוקפו התיקון לפיו מגיש בקשה להיתר רשאי לבקש את העברת הבקשה לרשות רישוי הארצית אם חלפו 8 חודשים ממועד הבקשה ללא החלטה, טיוטת חוק ההסדרים מבקשת לקצר את התקופה בחדשיים. השלטון המקומי מתנגד: "ירחיב עוד יותר את היקף הבקשות שיופקעו מהרמה המקומית ויועמסו על רשות הרישוי הארצית"

שיתוף הכתבה
רון רקח, מנהל רשות הרישוי ארצית (רז רוגובסקי)רון רקח, מנהל רשות הרישוי ארצית (רז רוגובסקי)

מנהל התכנון ומשרד האוצר מבקשים לקצר את פרק הזמן שבמסגרתו בקשה להיתר בנייה שלא טופלה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ולבניה, תועבר לטיפולה של רשות הרישוי הארצית. בעוד שעל פי החוק הקיים, נדרש פרק זמן של שמונה חודשים מיום הגשת הבקשה להיתר ועד שזו תימשך על ידי רשות הרישוי הארצית, הרי שטיוטת חוק ההסדרים שהופצה לאחרונה על ידי משרד האוצר מבקשת לקצר את פרק הזמן לשישה חודשים בלבד. גופי השלטון המקומי, בהם מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, כבר הוציאו הודעת התנגדות חריפה לצעד המתוכנן.

בתחילת חודש יולי נכנס לתוקף תיקון החוק המאפשר רישוי מגורים על ידי רשות רישוי ארצית. בהתאם לתיקון, מגיש בקשה להיתר של 80 יחידות דיור ומעלה, רשאי לבקש את העברת הבקשה לרשות רישוי הארצית במקרה שבו חלפו שמונה חודשים ממועד קליטת הבקשה, וטרם ניתנה החלטה על מתן היתר או החלטה על סירוב לבקשה להיתר. בטיוטה לחוק ההסדרים שפורסמה בחודש שעבר וצפויה להיסגר להערות הציבור בשבוע הבא, מוצע לקצר את ההליך למקרה שבו חלפו שישה חודשים מהגשת הבקשה.

גופי השלטון המקומי במכתב תגובה ליוזמה: "חמור העניין, שהצעה זו מקודמת ללא שהייתה הזדמנות לבחון את השפעתו של ההסדר המקורי בימי שגרה, אלא הוא חל רק בתקופה של מצב חירום, ועל בקשות להיתר אשר חלקן הוגשו בתקופת הבחירות המקומיות, במהלכה הוטלו מגבלות על פעילותן של הועדות המקומיות לתכנון ובנייה"

עוד מוצע, כי במקרים בהם רשות הרישוי הארצית הנפיקה את ההיתר, גם מתן אישור תחילת העבודה יהיה נתון בידי מהנדס הרישוי הארצי ולא בידי הוועדה המקומית. עוד מוצע כי יזם יוכל להגיש לוועדה המחוזית בקשה להיתר (מכוח תמ"א לתשתיות חשמל או מכוח תוכניות מפורטת לתשתיות לאומיות) אם חלפו שישה חודשים מהמועד שבו הוגשה התוכנית לרשות המקומית, במקום שמונה חודשים כיום. עוד מוצע שרשות הרישוי הארצית תוכל לתת היתרים בשטחים גליליים שאינם שייכים לאף רשות (כמו חירייה) במקום רשות הרישוי המחוזיות היום.

ראשי הערים מתנגדים למהלך: "יהפוך את ההסדר לעוד יותר דרקוני"

במכתב ששלחו בשבוע שעבר רון חולדאי, יו"ר פורום ה-15 וראש עיריית תל אביב, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מכבים-מודיעין רעות, הם מביעים את התנגדותם להצעות, בעיקר כי לא מספיק זמן עבר מאז יישום החוק: "פחות מארבעה חודשים לאחר שהסדר זה נכנס לתוקף, מבוקש לקצר את פרק הזמן שיאפשר העברת בקשות לרשות הרישוי הארצית, מ-8 חודשים ל-6 חודשים. וכעת… כבר מבקשים להפכו לאף יותר דרקוני, ולהרחיב עוד יותר את היקף הבקשות שיופקעו מידי הרמה המקומית ושיועמסו על רשות הרישוי הארצית.

למכתב המלא של פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי

"במיוחד חמור העניין, שהצעה זו מקודמת ללא שהייתה הזדמנות לבחון את השפעתו של ההסדר המקורי בימי שגרה, אלא הוא חל רק בתקופה של מצב חירום, ועל בקשות להיתר אשר חלקן הוגשו בתקופת הבחירות המקומיות, במהלכה הוטלו מגבלות על פעילותן של הועדות המקומיות לתכנון ובנייה"

בפורום ה-15 מתנגדים גם להצעות למתן אישור תחילת עבודה על ידי מהנדס הרישוי הארצית ולקיצור הזמן לבקשת היתרים לתשתיות שיועברו לרשות הרישוי הארצית: "מנגנון זה מבוסס על חוסר הבנה כולל של אופן עבודתה והתמחותה הייחודית של הרשות המקומית בכלל ורשות הרישוי בפרט. בשלב הרישוי יש חשיבות רבה להכרה מדוקדקת של השטח, ואת זאת אי אפשר לעשות במשקפיים ארציים. בשלב זה נבחנים ונקבעים בין היתר הסדרי התנועה והבטיחות, תיאום עם גופי תשתית (לרבות תשתיות מקומיות), בקרה מרחבית, בחינת העמידה בהוראות התכנית, ההנחיות המרחביות ומדיניות ועדה מקומית, וכן נושאים שונים, לפי מאפייני התכנית…

"מדובר בהיבטים שבמהותם מקומיים ודורשים היכרות מקומית מעמיקה. הצעה זו מבקשת למעשה למסד מצב בו מתקיימות זו לצד זו שתי מערכות רישוי מקבילות, מצב שיוביל באופן ברור לנזקים במרחב העירוני ואף לעיכוב הליכי הבנייה". עוד טוענים הארגונים כי רשות הרישוי לא תוכל לפקח בנושאים אלו.

לגבי בקשה להיתר לתשתיות ללא תשריט הם כותבים: "הצעה זו חמורה שבעתיים, שכן במקרה זה מתאפשר לעקוף את סמכות רשות הרישוי המקומית כבר מהיום הראשון, לרבות ביחס להיתרים שנוגעים לתכניות בלב המרקם העירוני הבנוי והצפוף ברשויות המקומיות ככלל, אנו מתנגדים לכל הוצאת סמכות מתן היתרים ואו הרשאות מידי הועדות המקומיות או רשויות הרישוי המקומיות. לשיטתנו, היתרים והרשאות צריכים להיעשות ע"י גורמים מקומיים ובכלים ובמשקפיים מקומיים"

לסיכום הם מתנגדים לכל הפקעה של רישוי מידי הוועדות המקומיות: "אנו מתנגדים לכל העברת סמכות מתן הרשאות והיתרים בלב המרקם העירוני הבנוי והמצטופף, מידי הוועדות המקומיות או רשויות הרישוי המקומיות. אנו מתנגדים מכל וכל להכנסתה של הצעה זו לחוק ההסדרים, מהנימוקים כמפורט לעיל. במקום לקדם את הצעת החוק הזו, שבבירור אינה מותאמת להליכי הרישוי הסדורים, וכל כולה הלאמת סמכויות של השלטון המקומי וריכוזיות בידיים ארציות, יש מקום לבחון כיצד מחזקים מחלקות רישוי, הן מקצועית והן מבחינת תקנים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרחוק ההסדריםהיתר בניהפורום ה-15מרכז השלטון המקומימינהל התכנוןרשות הרישוי הארצית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...