סקר מרכז הנדל"ן: זה מה שצפוי בשנים הקרובות בהתחדשות העירונית

בכירי ענף הנדל"ן סיפקו בפסגת ההתחדשות העירונית תחזיות מעניינות לעתיד הענף • מי יהיה ראש מטה הדיור? • האם הוא באמת קובע? • איזה ראש עיר הוא אימת היזמים, ועוד

שיתוף הכתבה
התחדשות עירונית התחדשות עירונית

משתתפי אירוע פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ומדלן שהתקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב - יזמים נדל"ן בכירים, רגולטורים, מקבלי החלטות, ראשי ערים ושאר בכירים - הצביעו בסקר אינטראקטיבי שעסק בשאלות החמות שמטרידות את כל מי שפעיל בשוק הנדל"ן, ותשובותיהם עשויות לספק תמונה מעניינת על הלך הרוח בענף שמהווה מנוע צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. 

התשובות של המשתתפים - למעלה מ-1,000 אנשים במספר - מרמזות על הערכות בכירי הענף לגבי הכיוון שאליו השוק הולך בעתיד הקרוב לאחר שתורכב הממשלה החדשה וימונה שר שיכון חדש, מי צפוי לעמוד בראש המנגנונים המחליטים, מה לגבי הרשויות המקומיות ואישורי ראשי הערים לפרויקטי בנייה, מה האתגרים הגדולים של יזמי הנדל"ן ועוד.

בסוף הערב של אירוע ההשקה החגיגי נחשף מדד ההתחדשות העירונית שמדרג את החברות המובילות בתמ"א 38 ובפינוי-בינוי בישראל; באירוע התקיים פאנל חשוב בהשתתפות מקבלי ההחלטות בתחום הנדל"ן, והתקיימו ראיונות נוקבים עם ראשי ערים מובילים.

כך, בכירי ענף הנדל"ן סבורים כי שר האוצר משה כחלון שעמד ב-4 השנים האחרונות בראש מטה הדיור לא צריך להמשיך לעוד קדנציה, ומי שצריך להחליפו הוא מספר 4 בליכוד גדעון סער. 67% מהנשאלים השיבו שסער צריך לקבל את התפקיד, לעומת 24% בלבד שהשיבו "כחלון".

שאלה: מי צריך להיות לדעתך יו"ר קבינט הדיור?

גם לאחר שייבחר יו"ר מטה הדיור, מידת ההשפעה האמיתית שלו מוטלת בספק - לפחות לפי מה שמעריכים משתתפי פסגת ההתחדשות העירונית. המשתתפים נשאלו מי לדעתם באמת קובע את המדיניות בכל הקשור להתחדשות עירונית ברשויות המקומיות, ורובם המוחלט (78%) השיבו שראשי הערים הם אלה שמחליטים, לעומת 13.6% בלבד שסברו כי הממשלה היא זו שקובעת. 

שאלה: מי באמת קובע את מדיניות ההתחדשות העירונית?

ואם ברשויות המקומיות עסקינן, רוב מוחלט של המשיבים (71%) סברו כי אישורי תוכניות הבנייה בעיריות הם הדבר הכי קשה עבור יזמי התחדשות עירונית . ההחתמות של הדיירים דורגו לאחר מכן (24%) כאתגר גדול של היזמים.

שאלה: מהו האתגר הגדול ביותר עבור יזמים בתחום ההתחדשות העירונית?

העיר שהכי מקשה על יזמי ההתחדשות העירונית היא רמת גן, ש"זכתה" ל-53% מהקולות של המצביעים. קריית אונו נבחרה לעיר שהכי תומכת ומנפיקה אישורים בקלות יחסית.

שאלה: באיזו עיר הכי קשה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ?

 

 

כדי לשחרר את חסמי ההתחדשות העירונית ברשויות המקומיות ובכלל, משתתפי הסקר סברו כי הכלי היעיל ביותר שבידי הממשלה הוא מתן תוספת זכויות בנייה בפרויקטים - 50% מהמשיבים ענו כך. 33% סברו כי אם קובעי המדיניות רק יפסיקו לזגזג ישוחררו לשוק המון פרויקטים חדשים. כלי ניוד הזכויות וקרקע משלימה דורג במקום השלישי עם 17% מהקולות.

 

 

שאלה: מהו המנוף המשמעותי ביותר של המדינה לשחרור פרויקטים?
 
לבסוף נשאלו המשתתפים באשר לחסם נוסף של פרויקטי התחדשות עירונית - דיירים סרבנים - ורוב מוחלט (64%) ענה כי על המדינה להתערב במקרים כאלה שבהם 2-3 דיירים מעכבים פרויקט שלם. רק 5% השיבו שבעלי הדירות צריכים להחליט לגבי הנכס העיקרי שלהם.
6. הדייר הסרבן - האם המדינה צריכה להתערב בכדי לשחרר פרויקטים?

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:החברה לפיתוח והתחדשות עירוניתפסגת הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...