בימ"ש: "חוות דעת מומחה שמינתה ועדת הערר - היא המלצה בלבד"

המחוזי בחיפה דחה דרישה לאמץ המלצות מומחה תחבורה שמינתה הוועדה • "ועדת הערר היא מוסד בעל מומחיות תכנונית, ואין היא חייבת לאמץ חוות דעת של מומחה אחר"

שיתוף הכתבה
חיפהחיפה

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה כי חוות דעתו של מומחה שמינתה ועדת ערר היא המלצה בלבד, ואין הוועדה נדרשת לקבלה.

במקרה המדובר, הקימו דן ומיכל כץ תחנת דלק במפרץ חיפה, מכוח תוכנית מפורטת שיזמו. באותה תוכנית נקבע, כי הכניסה לתחנה תהיה רק מהדרך הסמוכה (דרך 75) ולא מאזור התעשייה הסמוך. העותרים ביקשו לבטל את הגדר המפרידה בין התחנה לבין אזור התעשייה, באופן שייווצר חיבור בין אזור התעשייה לכביש המהיר 75 דרך התחנה. הוועדה המקומית, ולאחר מכן גם ועדת הערר, קבעו כי הבקשה אינה תואמת את התוכנית המפורטת והבקשה מחייבת הקלה, שאין מקום לאשרה.

בדחייתה את הערר, החליטה ועדת הערר שלא לאמץ את המלצות המומחה שהיא עצמה מינתה, יועץ התחבורה רמי מנור, אשר קבע כי "אין ולא צריכה להיות מניעה מאישור הבקשה ברמה העקרונית".

[quote]

השופט אברהם אליקים מבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, קבע כי "המומחה מנור מונה כיועץ לוועדת הערר, והוא לא מומחה מכריע. מיותר להזכיר כי ועדת הערר היא מוסד תכנון שהוא בעל מומחיות תכנונית, ואין היא חייבת לאמץ חוות דעתו של מומחה אחר. ועדת הערר בחרה לאמץ מסקנת המומחה מנור לפיה נגישות מאזור התעשייה לדרך 75 תביא לשיפור תחבורתי, אך ההצדקה התכנונית למתן הקלה היא בסמכותה הבלעדית של ועדת הערר ולא של מומחה זה או אחר, ולכן לא נפל פגם כלשהוא בדרך בה פעלה ועדת הערר". בשורה התחתונה, קבע השופט אליקים, "חוות דעתו של המומחה שמונה על ידי ועדת הערר יכולה לשמש לכל היותר כהמלצה בלבד, אין חובה לאמץ את מסקנותיו במלואן ולו הייתה עושה הוועדה כבקשת העותרים, זו הייתה התנהגות בלתי סבירה".

ההחלטה פורסמה ביומון כל יום של משרד עפר טויסטר, העוסק בתכנון ובנייה. לדברי עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל, "בית המשפט הבהיר מושכלות יסוד, לפיהן מקום בו ערכאה שיפוטית (ובוודאי ערכאה שהינה גם ערכאה מקצועית כמו ועדת הערר) ממנה מומחה, אזי עמדתו של המומחה מהווה המלצה לערכאה, ובוודאי שאינה מהווה הכרעה מחייבת. עם זאת, חשוב להבהיר כי ועדת הערר, ככל רשות מנהלית, מחויבת כמובן לפעול בסבירות, ומשכך צריכה כמובן להיות הצדקה והנמקה להחלטתה שלא לאמץ את עמדת המומחה".

עת"מ 27762-09-18 דן כץ יצחק ואח' נ' ועדת הערר מחוז חיפה ואח'.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מיטל טויסטר רוזנטלבית המשפט המחוזי בחיפהעו"ד עפר טויסטרמשרד התחבורהועדת עררהשופט אברהם אליקיםרמי מנור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...