ירושלים: בוטלה הפקעת קרקעות לאחר שלא נעשה בהן שימוש 60 שנה

מדובר בקרקעות בשכונת בית חנינא, שהופקעו עוד בשנת 1956 – ומאז לא נעשה בהן שימוש ציבורי • ביהמ"ש ביטל ההפקעה ופסק תשלום פיצוי לבעלי הקרקע

שיתוף הכתבה
ירושלים: בוטלה הפקעת קרקעות לאחר שלא נעשה בהן שימוש 60 שנהירושלים: בוטלה הפקעת קרקעות לאחר שלא נעשה בהן שימוש 60 שנה

מי שלא משתמש בקרקעות מופקעות במשך יותר מ-60 שנה – צריך לשאת בתוצאות: 22 בעלי קרקעות בשכונת בית חנינא שבירושלים יזכו בחזרה בקרקעותיהם, שהופקעו ועברו לידיה של "אגודה חינוכית למטרות צדקה לבית חנינא" עוד בשנת 1956, בהחלטת השלטון הירדני ששלט אז באזור. 

בעלי הקרקעות הגישו את התביעה לבית המשפט המחוזי בירושלים עוד בשנת 2014, באמצעות עו"ד סמיח בשיר ועו"ד מוחמד בכר, וביקשו לבטל את ההפקעה ולהשיב את הקרקעות לידיהם, גם משום שהעמותה לא עשתה בהן שימוש, וגם משום שבעת ההפקעה, לפני שישה עשורים ויותר כאמור, הם לא זכו לכל פיצוי.

על פי פסק הדין כל החלקות המדוברות נותרו רשומות על שם בעליהן או יורשיהם. עוד נכתב בו כי הבעלים הרשומים בלוח הזכויות של החלקות החזיקו בהן במהלך השנים - גם לאחר רישום הערת האזהרה בין ההפקעה, וממשיכים להחזיק בהן עד היום.

דבר חשוב נוסף צוין בפסק הדין: בעלי חלקה סמוכה, שגם עליה נרשמה הערה זהה מכוח אותה החלטה ירדנית על הפקעת הקרקעות, הגישו תביעה דומה לזו שהגישו 22 התובעים, וזכו בה: ביוני 2014 קבע בית המשפט כי הערת האזהרה בדבר הפקעת המקרקעין בתביעה הזו - בטלה.

כאמור, בעלי הקרקעות טענו כי מעולם לא קיבלו פיצויים על הפקעת הקרקעות, וכי גם כך האגודה לא ביצעה כל שימוש בקרקעות הללו לאחר הפקעתן. הנתבעת טענה כי הפיצויים לא שולמו משום שההפקעה הוגדרה דחופה, וכי לא נעשה בקרקעות שימוש עד היום משום שעד לפני כ-20 שנה כלל לא נוסחה תוכנית אב לקרקעות הללו. עוד טענה האגודה כי ממש בימים אלו היא מתכננת ומגבשת תוכניות שונות לביצוע פרויקטים בקרקעות הללו. 

השופטת שירלי רנר לא קיבלה את טענות האגודה. היא קבעה כי לא הוכח שאכן הייתה זו הפקעה דחופה – ולכן היא חייבה תשלום פיצוי לבעלי הקרקעות, ופסקה שהאגודה לא עשתה דבר על הקרקעות המופקעת, כולל נקיטת צעדים נגד בעליהן, שהמשיכו להחזיק בהן כרגיל. בהתאם לכך קבעה השופטת רנר כי ההפקעה מבוטלת, ופסקה לטובת התובעים החזר הוצאות משפט ושכר טרחה של 30 אלף שקל.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעיןבעלי קרקעות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...