"תאונות הבנייה – בשל בטיחות קלוקלת והיעדר כלי פיקוח על קבלנים רשלניים"

משרד העבודה מהרווחה מסכם ארבע שנים של פעילות, ומעניק תשומת לב מיוחדת לנושא הכאוב והבוער • "בענף הבינוי אנו רואים את התוצאות הקשות ביותר"

שיתוף הכתבה
חיים כץחיים כץ

14 פועלים הרוגים מתחילת שנת 2019, עלייה של כ-20% בממוצע בהיקף ההרוגים מאז 2016 ומספרים גבוהים פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD. הנתונים הללו, הנוגעים כולם לתאונות עבודה באתרי בנייה בישראל, אמורים להדיר שינה מעיני כולנו – ולכן בחר גם משרד העבודה והרווחה להתייחס לעניין בהרחבה, במסגרת סיכום פעילות מיוחד שהוציא הנוגע לארבע השנים האחרונות, תחת כהונתו של השר חיים כץ.

בסיכום שהוציא המשרד נכתב כי תאונות העבודה בישראל גובות מדי שנה את חייהם של עשרות עובדים, וגורמות לפציעתם של אלפים נוספים – שלהם משלמת המדינה מיליארדי שקלים בשנה. "בענף הבינוי אנו רואים את התוצאות הקשות ביותר", נכתב שם, "בשל תרבות רבת שנים של בטיחות קלוקלת באתרי הבנייה והיעדר כלים משמעותיים לעבודת הפיקוח של קבלנים רשלניים".

מכאן ממשיכים אנשי המשרד לפירוט הצעדים שננקטו כדי להילחם בתופעה ולשפר משמעותית את המצב בענף הבנייה בישראל. כך, מצוין בסיכום כי לראשונה הוטלו עיצומים אישיים על קבלנים ונושאי משרה בכירים בגין כל עבירת בטיחות; מפקחי מנהל הבטיחות קיבלו סמכות להטלת עיצומים של יותר מ-35 אלף שקל לכל הפרת בטיחות, וקנס כפול למי שלא יתקן את הליקויים; ולראשונה נקבעו קריטריונים שלפיהם ניתן לסגור אתר בנייה באופן מוחלט, עד לתיקון הליקויים וללא הגבלת זמן.

עוד נכתב בסיכום כי תנאיהם של המפקחים שופרו: שכרם הועלה מ-5,000 שקל בחודש ל-7,500 בחודש, וכוח הפיקוח גדל לאורך ארבע השנים האחרונות מ-18 ל-100, לצד תוספת של 77 תקנים חדשים למִנהל הבטיחות.

הסיכום מתייחס גם למהלכים שננקטו לצורך שיפור הבטיחות באתרי הבנייה עצמם: הוספת תקן מחמיר, אירופי, לפיגומים שבהם משתמשות חברות הבנייה, למניעת פציעות ומקרי מוות (זאת על רקע העובדה כי 25% מתאונות העבודה באתרי בנייה נגרמים כתוצאה מפיגומים לקויים); שימוש ברחפנים לזיהוי הפרות בטיחות באתרי בנייה; הפקת רישיונות קשיחים, לראשונה, עבור מפעילי עגורנים ומנופים, למניעת זיופים; ומעל לכול - הקמת יחידת חקירות משותפת למשרד העבודה והרווחה ולמשרד האוצר, יחידת "פלס", שהוקמה בדצמבר 2018.

כאמור, השנים האחרונות היו קשות מאוד בכל הנוגע לתאונות עבודה באתרי בנייה: בשנת 2019 לבדה נהרגו כבר 14 פועלים, והשיא – שלושה פועלים הרוגים בתוך שלושה ימים באתרי בנייה שונים בעיר חריש (לכתבה מורחבת על אירועים אלו – לחצו כאן). המספרים מבטאים עלייה ממוצעת של 20% במספר ההרוגים מאז 2016 – שבה נהרגו 11 פועלים. בשנת 2017 ובשנת 2018 נהרגו 12 פועלים (24 בסך הכול) והשנה, כבר כעת, המספר גבוה יותר.

על פי נתונים שנאספו לאורך השנים, מחלקים מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה כ-590 צווי בטיחות בשנה לאתרי בנייה ברחבי הארץ (בישראל כ-13,000 אתרי בנייה פעילים). מספר המפקחים בישראל הוא כשליש מהממוצע ב-OECD, גם לאחר הגידול המשמעותי במספרם, שהוזכר בסיכום משרד העבודה והרווחה. לאחר האירועים הקשים בחריש בסוף מרץ ניתנו שישה צווי סגירה מיידיים לאתרי בנייה בעיר, ומוקדם יותר באותו חודש ניתנו לא פחות מ-22 צווים כאלו באתרי בנייה הפועלים בעיר אלעד בלבד.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חיים כץתאונות באתרי בנייהתאונות עבודהפועלי בנייןבטיחות באתרי בנייהמשרד העבודה והרווחהצו בטיחות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...