BDI: כ-500 קבלנים פשטו רגל ב-2018, עלייה ברמת הסיכון בענף

נתוני CofaceBdi שנחשפו בכנס התאחדות בוני הארץ: למרות הכל, הקבלנים שומרים על אופטימיות וסבורים כי היקף הפעילות שלהם יגדל השנה ומחירי הדירות יעלו

שיתוף הכתבה
 (קרדיט Depositphotos) (קרדיט Depositphotos)

צניחה נוספת במספר הקבלנים הפעילים בשוק הדיור הישראלי בשנת 2018 - כך עולה מנתוני חברת CofaceBdi שנחשפו בכנס התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת. בשנה החולפת נגרעו מהענף 478 קבלנים ונוספו 87 בלבד, כך שמספר הקבלנים שירד נטו עומד על 391, המספר הגבוה ביותר מאז 2011. כיום פעילים בישראל כ-5,500 קבלנים – כאשר בתחילת 2011 עמד מספרם על כ-7,100 – כלומר, צניחה של כ-20% בתקופה של 7 שנים.

את הירידה במספר הקבלנים ניתן להסביר בעלייה בסיכון בענף הבנייה, לפי נתוני Bdi. על פי מדד הסיכון של החברה, הסיכון בקרב הקבלנים הפועלים בענפי הבנייה השונים הולך וגדל ברבעונים האחרונים, זאת דווקא על רקע ירידה קטנה של הסיכון במשק כולו. המשמעות היא שיותר חברות בענף הבנייה נקלעות לחדלות פירעון ולהליכים של הקפאת הליכים, ואף לסגירת הפעילות לגמרי. 

מהנתונים עולה כי תת ענף התשתית הוא המסוכן ביותר והוא נמצא ברבעון הראשון של 2019 ברמת סיכון של 7.43. קבלני הבנייה נמצאים ברמת סיכון ממוצעת של 7.27 בענף, עלייה חדה יחסית לעומת 7.18 ברבעון הרביעי של 2018. גם בענף תשומות הבנייה, ענף הנדל"ן המניב וענף אחזקות הבנייה נרשמה עלייה בסיכון ברבעון הראשון של 2019.

למרות הכל - אופטימיים

נתוני Bdi מראים כי בשנת 2018 חלה ירידה ברווחיות הקבלנים: שיעור הרווח הגולמי הן בקרב הקבלנים הגדולים והן בקרב הקבלים הבינוניים והקטנים ירד ירידה קלה ועומד על 19% ו-11.9% בהתאמה. עוד עולה מהנתונים כי קבלני הבניין הגדולים הצליחו להגדיל את שיעור ההון העצמי שלהם מסך המאזן לרמה של 30.6% בשנת 2018 לעומת 25.4% בשנת 2017. כמו כן, ישנה ירידה בשיעור הרווח הנקי, שיעור הרווח התפעולי ושיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות. מגמות אלו הן גם בקרב קבלנים בסדר גודל קטן ובינוני.

למרות כל זאת, הקבלנים שומרים על האופטימיות וסבורים דווקא כי היקף הפעילות שלהם רק יגדל השנה. 63% מהקבלנים צופים גידול בפעילות הענף בשנת 2020 ו-91% צופים גידול בפעילות החברה שלהם השנה ובשנה הבאה.

עוד לפי סקר הציפיות שערכה Bdi, כ-71% מהקבלנים צופים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות גם השנה. 4% מתוכם צופים שהמחירים יעלו בשיעור ניכר. בהשוואה לסקר שנערך אשתקד ניתן לראות כי הצפי לעליית מחירי הדיור עלה, שכן בשנה שעברה רק 36% מהקבלנים צפו שמחירי הדיור יעלו. צפי הקבלנים הוא לעלייה בשיעור ממוצע של כ-5.4% במחירי הדירות.  

בנושא היכולת להשיג מימון בענף, 56% מהקבלנים חושבים שהיכולת להשיג אשראי השתפרה, זאת לעומת 34% בלבד מהקבלנים שהעריכו שהיכולת להשיג אשראי השתפרה בשנה קודמת. כמו כן הסקר מראה על מגמת קיטון בשיעור המשיבים הסבורים שעלות המימון התייקרה מ-27% לפני שנה ל-17% השנה.

מוסר התשלומים בענף הבנייה עומד על 97 ימי אשראי בפועל, לעומת 93 ימי אשראי בכלל המשק. מדובר בירידה לעומת שנת 2018 אז עמדו ימי האשראי בפועל בענף הבנייה על 102.

לדברי אייל ינאי מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי CofaceBdi, "הקבלנים עברו תקופה לא פשוטה של קיפאון בענף וירידה במכירות בשנת 2018, אולם בחודשים האחרונים ניכרת התאוששות בענף גם במכירות וגם בנטילת משכנתאות - וזה ההסבר לאופטימיות של הקבלנים לגבי היקפי הפעילות ועליית מחירים בשנה הקרובה. הירידה הנוספת בהתחלות הבנייה מעידה כי הממשלה לא הצליחה להגדיל את היצע הדירות באזורי הביקוש, מכרזי מחיר למשתכן שפורסמו לאחרונה בפריפריה לא זכו לביקושים מצד הקבלנים ומצד הזכאים ולכן הקבלנים צופים כי הביקושים לדירות באזורי הביקוש יעלו ואיתם גם מחירי הדירות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ן ענף הבנייהCofaceBdiאייל ינאיהתאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...