עו"ד איתן ארז: "קבלן שעובד ברווחיות של 8% הוא מתאבד, הוא יגיע לפירוק"

עו"ד איתן ארז: "עדיף לא לעבוד מאשר לעבוד בהפסד" • כונסת הנכסים הרשמית: "חלק מהסיכונים לא נראים לעין ולא מתומחרים נכון; כשקונים בזול משלמים ביוקר"

שיתוף הכתבה
המפגש המקצועי של ענף הבניה והתשתיותהמפגש המקצועי של ענף הבניה והתשתיות

"ענף התשתיות בנדל"ן הוא ענף מסוכן מאוד, הרווחיות בו בדרך כלל לא מאוד גבוהה וזאת בעיקר באשמת המדינה שמחפשת את הקבלן הזול ביותר ושוכרת אותו במכרזים ממשלתיים. פרויקטים של תשתיות מניבים לעתים רווחיות גולמית של 7.9% וקבלן שנכנס לפרויקט ברווחיות כזו הוא מתאבד, בוודאות הוא יגיע לשולחני עם צו פירוק", כך אמר היום (ה') עו"ד איתן ארז בכנס השנתי של התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת. 

ארז דיבר במסגרת פאנל "דרכי טיפול בחברות נדל"ן ותשתיות בקשיים", שבו השתתפו סיגל יעקבי, כונסת הנכסים הרשמית במשרד המשפטים; השופט בדימוס עדי זרנקין; ניר ינושבסקי , סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית; אייל ינאי מנכ"ל BDI, ועו"ד יהודה רווה.

עו"ד ארז הוסיף, כי "לא ניתן לעבוד ברווחיות גולמית של 7.9%. עדיף לא לעבוד מאשר לעבוד בהפסד. מי שניגש לפרויקטים ברווחיות כזו בראש כבר אומרים 'אני אעשה קומבינות, אני ארמה כאן וכאן, אני אבנה באיכות נמוכה יותר, אעזר בקבלן מפתח זול יותר' וכולי. רק לצורך הדוגמא, הרווחיות הגולמית בענף המזון נעה סביב 25%". 

אחד התיקים הכי מפורסמים של ארז היא יזמית הנדל"ן ענבל אור שארז היה כונס הנכסים שלה. השבוע דווח כי עיריית רמת גן אישרה לבנייה את הפרויקט שלה שבו היא שיווקה דירות "באוויר" ללא אישור. לדברי ארז, "עיריית רמת גן עשתה נכון - הדיירים לא אשמים שמישהי כמו ענבל אור מכרה דירות באוויר, ובמקום לזרוק 80 משפחות לאשפתות, העירייה אישרה את הבנייה ואף הרחיבה את כמות הדירות והקומות". 

לדברי אייל ינאי, מנכ"ל חברת המידע העסקי BDI, הציג תמונת מצב של ענף תשתיות הנדל"ן, לפיה אחת מכל 8 חברות מוגדרת בקשיים - כ-200 קבלני תשתיות בסיכון גבוה, 12% מהחברות בענף. גם אנשי ענף הנדל"ן כולו סבורים כי יכולת השרידות של חברות התשתיות נמוכה מאוד. הסיבה המרכזית לקשיים של חברות הענף היא בעיית מימון - קשה להשיג מימון בענף הזה וגם מוסר התשלומים של מזמיני העבודה בו נמוך מאוד, כך שהפעילים בענף זה מתקשים לייצר תזרים לפעילות השוטפת". 

כונסת הנכסים הרשמית סיגל יעקובי אמרה בפאנל כי "אני יודעת שיש מגמה גוברת והולכת במכרזי ממשלה לבחור לפי איכות ולא רק לפי המחיר הזול ביותר, כי כשקונים בזול משלמים ביוקר. הבעיה בענף היא שחלק מהסיכונים לא נראים לעין ולא מתומחרים נכון ואז כשקבלנים נקלעים לקשיים הם מנסים להציל את הפרויקט ע"י כניסה לפרויקט אחר, הפסדי גם כן, וכך הם מגלגלים את הבעיות.

"ענף בלי מוסר תשלומים ובלי תשלומים"

השופט בדימוס זרנקין אמר בפאנל כי "פירוק של חברה הוא אירוע רב נפגעים, קטסטרופה שאי אפשר לתאר. יכול להיות שצריך להנהיג במכרזים ממשלתיים או פרטיים בענף התשתיות, מנגנון של ישוב הסכסוך בשלב הראשוני ולא להמתין לקטסטרופה. ככל שמנסים לעשות משהו בשלב מתקדם יותר של פרויקט שבקשיים, הסיכוי להבריא את החברה הולך וקטן". 

עו"ד יהודה רווה: "המדינה מפילה על הקבלנים יותר מדי סיכונים וזה לא עובד. אני מסכים עם הטענה שאם קבלן רואה שהסיכון גבוה מדי - שלא ייגש לפרויקט, אבל רובם אומרים 'יהיה בסדר', חותמים על חוזים שלא ניתן לבצע אותם, וההמשך ידוע. גם הממשלה, כמזמין עבודה, מחליטה לעצמה מתי היא תשלם ומתיעי לא - אני לא מכיר בעולם דבר כזה. וגם אחרי שהגדירה מועד תשלום היא לא תמיד עומדת בו. הקבלנים נאלצים לתת למדינה אשראי בלי ריבית והצמדה, ואח"כ מדברים על מוסר תשלומים גרוע בענף - זה ענף שאין בו מוסר וגם אין בו תשלומים".

ניר ינושבסקי אמר, כי "אני לא אוהב את הטענה של קבלנים מתאבדים. הם לא עושים זאת בכוונה, זו תוצאה שנובעת ממצוקה, או מאופטימיות לא מבוססת או מטעויות. בנוסף, יש את התופעה של 'עבודות מוספות חריגים', שבהן מזמין העבודה משנה את הדרישות ולעתים הקבלן נאלץ לספוג את העליות הגבוהות - התופעה הזו היא לא המצאה של הקבלנים, זו המצאה של המדינה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ניר ינושבסקיעו"ד איתן ארזיהודה רווה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...