יבנה: ארבעה פועלים נהרגו בקריסת מנוף באתר של היזם רמי שבירו

המקרה הנורא התרחש באתר בנייה של חברת נאות שמיר בשכונת יבנה הירוקה - אתר שבו נהרג מפעיל עגורן רק לפני כחודש • ח"כ יחימוביץ': "אסון בקנה מידה לאומי"

שיתוף הכתבה
ארבעה פועלים נהרגו בקריסת מנוףארבעה פועלים נהרגו בקריסת מנוף

תאונות העבודה הטראגיות באתרי הבנייה ברחבי ישראל ממשיכות, ולא נראה שיש לכך סוף: ארבעה פועלי בניין נהרגו הבוקר (א') בעת קריסת מנוף באתר בנייה בשכונת "יבנה הירוקה" ביבנה. שלושה מהפועלים נהרגו כששהו על הקרקע, מפגיעת חלקי המנוף שקרס, והרביעי – בזמן ששהה על המנוף עצמו. 

אתר הבנייה נמצא, כאמור, בשכונת "יבנה הירוקה" שבדרום העיר, ברחוב ז'בוטינסקי – אתר בנייה שבו רק לפני כחודש נהרג מפעיל העגורן איציק כהן ז"ל. מתחילת השנה נהרגו באתרי הבנייה 18 פועלי בניין, בעוד לאורך 2017 ו-2018 נהרגו 12 פועלים בכל אחת מהשנים.

כעת נמצאים באתר הבנייה כוחות חילוץ והצלה, כולל אנשי משטרת ישראל ואנשי יחידת פלס – היחידה החדשה שהוקמה בסוף שנת 2018 כיחידה ייעודית לחקירת תאונות עבודה באתרי בנייה. מבדיקה ראשונית עולה כי המנוף היה ככל הנראה בהליכי פירוק בזמן שקרס, וכי פעולות הפירוק לא נעשו כראוי.

לאחרונה הוציא משרד העבודה והרווחה דו"ח מיוחד המסכם את פעילות המשרד בארבע השנים האחרונות – דו"ח שהתייחס גם לנושא תאונות העבודה באתרי הבנייה, ובו נכתב כי תאונות אלו נגרמות "בשל תרבות רבת שנים של בטיחות קלוקלת באתרי הבנייה והיעדר כלים משמעותיים לעבודת הפיקוח של קבלנים רשלניים". המשרד פירט שורה של פעולות  שביצע לאורך השנים במטרה להילחם בריבוי תאונות העבודה בתחום הבניין, אך המספרים המזעזעים מתחילת השנה מעידים כי כל זה אינו מספיק.

אריאל הלר, דובר עיריית יבנה, מסר בעקבות המקרה הקשה כי "בשעה 10:00 התקבל דיווח ראשוני על קריסת חלק ממנוף ונפגעים במקום. יצוין כי אתר הבנייה והעבודות הינם באחריות היזם ואנשי המקצוע אשר אחראים על ביצוע פירוק המנוף. נסיבות האירוע יבדקו על ידי הגורמים המקצועיים והמוסמכים. אנו משתתפים בצערם של בני המשפחות".

ח"כ שלי יחימוביץ: "תאונת הבנייה הבוקר היא אסון כבד בקנה מידה לאומי. אוזלת היד המתמשכת של כל גורמי האכיפה היא בגדר רשלנות פושעת, וזילות חיי האדם היא נוראה ולא הייתה מתרחשת אם הקורבנות לא היו אנשים עניים וככל הנראה 'בלתי נחשבים' בעיני הממשלה. הגיע הזמן שהיחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה תפעל במקרים אלה בחומרה זהה לזו שנוהגים במקרי רצח.
יש לשלול לאלתר את רישיונם של היזם רמי שבירו ושל החברה המבצעת נאות שמיר, ולסגור את שדה הקטל שלה לתקופה בלתי מוגבלת. אנשי החברה אומרים שלשבירו אין שום קשר לאסון, משום שמדובר במנוף של חברת 'רמא מנופים' שסיימה את עבודתה באתר, והפועלים הם 'שלה'. אני לא מסכימה לטענות: יזם אחראי לכל מה שקורה בתחומו. לו היה האתר נסגר מייד אחרי מותו של הפועל איציק כהן בחודש שעבר, היה נמנע מותם של ארבעה חפים מפשע נוספים. נראה, למרבה הצער, שרק הפסדים כספיים כבדים מאוד לחברות הבנייה, ומיצוי הדין עם המנכ"לים שלהן, ולא עם החוליה האחרונה בשרשרת – יביאו להפסקת הקטל".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "התאונה המזעזעת שהתרחשה הבוקר ביבנה היא עוד תמרור אזהרה אחד מבין רבים מדי שכבר הוצבו לפנינו. כמה עוד פועלים ייפצעו וייהרגו עד שנבין שיש פה הפקרה אמיתית של חיי אדם? אני מצפה מהעומדים בראש חברות הבנייה, מהתאחדות בוני הארץ ומכל הנוגעים בדבר ליישם במהרה ובאופן מלא את ההסכם שנחתם עם ההסתדרות ומהמדינה ולפעול בחומרה על מנת להציל חיים. על רשויות האכיפה והמדינה מוטלת החובה לפעול ביתר שאת במאבק להצלת חיים ולא לפתור אף אחד מהאשמים מאחריות. ההסתדרות תמשיך ותיאבק למען השמירה על חיי אדם והגברת הבטיחות במשק בכלל ובענף הבנייה בפרט - ולא תפסיק לפעול עד אשר ייושמו ההסכמות בנושא".

ח"כ עופר כסיף: "שלושה פועלים נהרגו היום בקריסת מנוף, כמעט חצי שנה לאחר התחייבות הממשלה לרפורמה בטיחותית משמעותית. האם זו הפקרות או מדיניות? הגיע הזמן לסנקציות פליליות כנגד אחראים בכירים באתרי הבנייה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןתאונות באתרי בנייהעופר כסיף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...