ניצחון לעשירי מוצא: פארק מטרופוליני חדש, וללא דירות וחניונים

התוכנית המקורית הציעה הקמת אגם מלאכותי, מתחם הסעדה, מגרשי חניה ועוד – אך הוועדה המחוזית קבעה אחרת • הפארק, במערב ירושלים, ישתרע על פני 4,000 דונם

שיתוף הכתבה
עמיר שקד עמיר שקד

פארק במקום דירות – וניצחון לא קטן לתושביה האמידים של מוצא עילית: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לאחרונה לאשר תוכנית להקמת פארק מטרופוליני בהיקף של 4,000 דונם בעמק מוצא, בחלקה המערבי של ירושלים, ללא כל פרויקטים לבנייה ולפיתוח. 

הוועדה קבעה כי התוכנית המאושרת לא תכלול בינוי, מגרשי חנייה או דרכי גישה חדשות בשטח העמק. החלטה זו באה בניגוד להחלטה בעת הפקדת התוכנית, שבה הוצע פיתוח כמה מוקדים בפארק, כולל חוות סוסים, אגם מלאכותי, מתחם הסעדה ומגרשי חניה. 

במסגרת הליך התכנון התקיימו כמה דיוני התנגדות, שבהם נשמעו התייחסויות של תושבי האזור וכן פורסמו כמה חלופות שונות, להשגות הציבור. בסופו של ההליך החליטה ועדת המשנה להתנגדויות, כאמור, על אישור התוכנית במתכונת מצומצמת וללא מוקדי הפיתוח שהוצעו בתחילה. כמו כן קבעה הוועדה הוראות שונות לשמירה, להגנה ולחיזוק המערכות האקולוגיות שיש כיום בשטח. באופן ספציפי, הבהירה הוועדה שלדעתה אין מקום לקבל את ההצעה לפתח בפארק אגם קבוע.

[quote]

את התוכנית מקדמת הרשות לפיתוח ירושלים, והיא כוללת בתחומה את ערוץ נחל שורק ואת המורדות המיוערים של אגן עין כרם והר חרת, העוטפים אותו. בשטח זה נמצאים שרידים רבים של חקלאות עתיקה, גדרות אבן, בוסתנים, טרסות ישנות, שטחי יער, מטעים וכרמים. במרכז השטח נמצא סכר מאגר המים בית זית, אשר נבנה בשנות ה-50 לצורך העשרת אקוויפר ההר וכיום משמש כאתר טיולים מרכזי בחודשי החורף והאביב. 

במורדות היורדים אל העמק כמה מעיינות נקבה, המהווים שריד לתרבות החקלאית הקדומה בארץ ישראל. העמק הוא גם זירה להימצאותם של בעלי חיים שונים (צבאים, תנים, צבועים, צבי ים ומגוון ציפורים מיוחדות), וכן של צומח המורכב מחורש ים תיכוני עם מינים רבים נוספים.

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "לאישור התוכנית חשיבות רבה בהשלמת רצף הפארקים המטרופוליניים העוטפים את העיר ירושלים. התוכנית מאפשרת לשמור על עמק מוצא ועל המערכות הטבעיות שבו במצבם הטבעי, והיא מאזנת את הפיתוח האינטנסיבי המקודם בעיר ירושלים. החלטת הוועדה לצמצום הפיתוח בעמק מוצא נבעה מתוך הבנה שיש צורך אקוטי בשמירת התפקוד של העמק כמסדרון אקולוגי, וכן לאור הממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו בעת האחרונה בשטח, הממחישים את החשיבות שיש בשמירת 'רוח המקום' ככל הניתן".

יו"ר הוועדה המחוזית, עו"ד עמיר שקד, ציין כי "התוכנית קודמה בהליך ייחודי, במסגרתו פרסמה הוועדה להערות הציבור חלופות שונות לתכנון עמק מוצא. הליך זה העצים באופן משמעותי את מידת שיתוף הציבור ואת המעורבות הציבורית בתוכנית, ואִפשר לוועדה לקיים שיח עם תושבי האזור. התוכנית מייצרת את קו המגע שבין אזורי הפיתוח האינטנסיביים של ירושלים לבין השטחים הפתוחים הערכיים ממערב לה, ומהווה חוליה מרכזית בשדרה הירוקה החוצה את ישראל מדרום לצפון. הקמת הפארק תתרום לשיפור איכות החיים של תושבי המטרופולין, תספק מענה לצורכי הפנאי והנופש של הציבור ותשפר את הנגישות של תושבי העיר לשטחים הפתוחים בעמק מוצא".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד עמיר שקדהרשות לפיתוח ירושליםשירה תלמי-באבאיהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...