מחיר תנופת הבנייה בחריש וביבנה: 10 הרוגים מתחילת השנה

מתחילת 2019 נהרגו בענף הבנייה 20 פועלים; 38 ב-2018; 36 ב-2017; 50 ב-2016 - פי 2 מב-OECD • האם זה נאיבי לקוות שמאמצי הממשלה יחסלו לגמרי את התופעה?

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

היום (ב') הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה מבין ארבעת ההרוגים בתאונת העבודה הקטלנית אתמול ביבנה. בן דקלו, בן 22 שהתגורר בפרדס חנה וברמת גן, יונתן סבג בן 33 מאור יהודה, גיל חזאזי בן 51 מחדרה. הארבעה נהרגו בעת קריסת מנוף באתר הבנייה של החברה היזמית רמי שבירו, שבו פעלה החברה המבצעת נאות שמיר ומפעילת המנוף רמ"א מנופים.

לפי תחקיר ראשוני של משטרת ישראל, הארבעה הגיעו לאתר כדי לפרק את המנוף שהתנשא לגובה של 30 מטר. בעת שהיו על המנוף נפלה המשקולת המייצבת שלו ופין הביטחון שאמור היה להחזיר אותה לא חובר כראוי, חלק המנוף שעליו היו קרס והפועלים נפלו אל מותם. הפועל הרביעי נלכד בין שמיים לארץ ברתמה שלו וחולץ ללא רוח חיים. אתר הבנייה של רמי שבירו הוא בשכונת "יבנה הירוקה" שבדרום העיר - שבו רק לפני כחודש נהרג מפעיל העגורן איציק כהן ז"ל. 

לפי נתוני "קו לעובד", מתחילת 2019 נהרגו בענף הבנייה 20 פועלים ועוד 68 נפצעו; ב-2018 נהרגו 38 איש בתאונות בנייה ועוד 170 נפצעו; ב-2017 נהרגו 36 פועלים ונפצעו 228; ב-2016 נהרגו 50 בני אדם בתאונות בנייה. מדובר במספרים גבוהים פי שניים מהממוצע במדינות ה-OECD. משרד העבודה והרווחה מייחס זאת ל"תרבות רבת שנים של בטיחות קלוקלת באתרי הבנייה והיעדר כלים משמעותיים לעבודת הפיקוח של קבלנים רשלניים".

פועלי בנייה איבדו את חייהם מתחילת השנה באתרי בנייה בערים יבנה (חמישה הרוגים) בני ברק, פתח תקווה, חיפה, צפת, רמלה, חריש (שלושה הרוגים), צור יגאל, ירושלים, מודיעין, מושב היוגב, חדרה, אשקלון ונתניה. 

לפי נתוני המוסד לבטיחות ולגיהות (מוס"ל) באתר "קו לחיים", מעין "מלשינון" למפגעים והפרות בטיחות באתרי בנייה בישראל, יבנה "מובילה" בכמות המפגעים והפרות הבטיחות מתחילת השנה, אחריה חריש, ואחריה עוד ערים רבות שבהן נרשמו ליקויי בנייה ובטיחות חמורים.

אתר "קו לחיים" מדרג גם את חברות הבנייה שבאתרים שלהן נרשמו כמות ההרוגים והמפגעים הגבוהה ביותר, ולפי הדירוג אלקטרה בנייה "מובילה" עם 5 הרוגים ב-2018-2019 ב-3 מפגעים באתרים, באתר שבו פעלה חברת נאות שמיר (החברה המבצעת של רמי שבירו ביבנה) נרשמו 4 הרוגים באסון המנוף מאתמול, באתר של חברת דונה נהרגו 3 פועלים ושל סולל 2 הרוגים. באתרי הבנייה של אשטרום ודניה סיבוס נרשמו מפגעים וליקויי בטיחות שבהם נפצעו פועלי בנייה.

מפקחי מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה חילקו לאורך השנים כ-590 צווי בטיחות לאתרי בנייה ברחבי הארץ (בישראל כ-13,000 אתרי בנייה פעילים).

פועלים נהרגו מתחילת השנה באתרי בנייה גם של החברות אפריקה מגורים (ירושלים),יצחק שטרן ו-ש.שטרית (בחריש),יעד הנדסה ועוד קבלנים וחברות פרטיות.

משרד העבודה והרווחה טוען כי הוא יגביר את הפיקוח על הבטיחות בענף הבנייה, ההסתדרות מצידה טוענת למעורבות ולשמירה על חיי העובדים, אז נותר לנו רק לקוות לצמצום משמעותי בכמות התאונות וההרוגים, כי לצערנו זה יהיה מטעה לטעון ואף נאיבי לקוות לחיסול התופעה לגמרי.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתיבניהתאונות בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...