"עלות הפסקת עבודה בשל ליקויי בטיחות - עד כ-1.3 מיליון שקל"

כאשר אתר הבנייה נסגר לחודש – ובמקרה שהקבלן נוטש את הפרויקט • משרד השמאות ישראל יעקב: "השבתת אתר מביאה באופן ישיר להגדלת עלויות של כחצי מיליון שקל"

שיתוף הכתבה
עלות הפסקת עבודה בשל ליקויי בטיחותעלות הפסקת עבודה בשל ליקויי בטיחות

ריבוי תאונות העבודה באתרי הבנייה, ובראשו תאונת המנוף המחרידה ביבנה, שבה נהרגו ארבעה פועלי בניין בתחילת השבוע, העלתה שוב את הנושא לסדר היום. ביום המקרה הודיעה המשטרה על סגירת אתר הבנייה ביבנה ל-30 יום, וכאן נשאלת השאלה: מהו הנזק הכספי הנגרם ליזם בעקבות הודעה כזו? מה הן המשמעויות של עצירת העבודה באופן מוחלט לחודש שלם?

מבדיקה שערך משרד שמאות המקרקעין ישראל יעקב עולה כי יזם עלול להפסיד יותר מ-1.3 מיליון שקל במקרה של סגירת אתר בנייה לחודש, לא כולל הקנס שיושת עליו, אשר יכול להגיע ל-2.5 מיליון שקל.
"בפרויקט יזמִי הנבנה על קרקעות של רשות מקרקעי ישראל , סגירת אתר הבנייה עקב ליקויי בטיחות יגדיל את עלויות הפרויקט ב-457 אלף שקל", מסבירים במשרד השמאות, "ואם הקבלן יוצא מהפרויקט - העלויות יזנקו ל-1.357 מיליון שקל. יש לציין כי ככל שהפרויקט גדול יותר, כך חלק מהעלויות צפויות לגדול".

עוד עולה מהמחקר כי בפרויקטים מסוג תמ"א 38 , הגידול הישיר בעלויות הפרויקט עקב סגירת אתר הבנייה יכול להגיע ל-265 אלף שקל, ואם קבלן העבודה החליט לנטוש את הפרויקט, העלויות עבור היזם יקפצו ל-1.165 מיליון שקל.

לדברי שמאי המקרקעין ישראל יעקב, "השבתת אתר בנייה גוררת הוצאות עצומות, כדוגמת 13 אלף שקל בגין השכרת מנוף, 18 אלף שקל בגין השכרת פיגומים, 35 אלף שקל לחודש כדי להגביר את השמירה באתר, המתבצעת 24 שעות בכל ימות השבוע וכ-40 אלף שקל בשל גידול בעלויות המימון כתוצאה מהתארכות זמן הביצוע של הפרויקט. לכך יש להוסיף פיצוי לרוכשי הדירות בשל איחור מסירה, וחילוט ערבויות של רמ"י, עד ל-15% מערך הקרקע. המחקר מראה שחור על גבי לבן שליקויי בנייה אינם משתלמים ליזמים, ועלולים להסב להם נזקים כלכליים משמעותיים".

לפני כחצי שנה, בנובמבר 2018, ערכנו בעזרת השמאי ישראל יעקב סימולציה אשר תבדוק כמה יעלו תקנות הבטיחות החדשות שעליהן סיכמו בזמנו משר האוצר וההסתדרות. הבדיקה העלתה כי כל פרויקט סטנדרטי נדרש לשאת בעקבות כך בתוספת עלויות של 650 אלף שקל. לצד עלויות סגירת אתר בנייה ניתן לראות כי הנזק הכספי ליזם עשוי להיות גדול. השאלה שנותרת תלויה באוויר לפי שעה היא – האם זה יספיק?

על רקע תאונת העבודה הקשה ביבנה, אמר היום הממונה על זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה, מוטי אלישע: "לקבלנים יש כל הכלים והידע כדי לשמור על הבטיחות באתרי הבניה. אי אפשר לצפות מתחום שהיה מוזנח במשך 30 שנה, שכל הבעיות בו ייפתרו מייד. מדובר בענף שצריך שינוי מהיסוד, ענף שלא קיבל טיפול לא בהיבט המשאבִי ולא בהיבט התרבותי. 

שר העבודה והרווחה חיים כץ היה הראשון להתעמת מול הקבלנים ולדרוש שייקחו אחריות. הוספנו לאחרונה מפקחים בשטח, ואנו מגוונים ומתגברים את כלי האכיפה שלנו ואת המדיניות, עד שכל הקבלנים יבינו שכדאי להם כלכלית לשמור על הבטיחות. נוכח האתגרים הבטיחותיים, אנו מתכוונים להעביר רפורמה שאומרת שאף אדם לא ידרוך באתר בנייה ללא הכשרה בסיסית, אבל לצורך זה נדרש שיתוף הפעולה של הקבלנים בנושא.

לצערנו הכנסת התפזרה מוקדם מדי ולמרות שהצלחנו להעביר את רפורמת הפיגומים ועוד, לא הספקנו הכול. אנו מתכננים להשלים את כלל הרפורמות בחודשים הקרובים, ונמשיך באכיפה בלתי מתפשרת, לא נרפה. נמשיך להיאבק בכל הכוח - אם זה בחקיקה ואם על ידי אכיפה מוגברת, עד שהדברים ישתנו". 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:השמאי ישראל יעקבתאונות באתרי בנייהתאונות עבודהבטיחות באתרי בנייהחיים כץפועלי בניין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...