תנופת תכנון במגזר הערבי: 5 תוכניות וכ-10,000 דירות חדשות

הוותמ"ל מקדמת תוכניות באבו גוש, אעבלין, ערערה ושיבלי, עם 5,300 יח"ד • הוועדה המחוזית דרום אישרה תוכנית להסדרת היישוב הבדואי אום בטין, עם 4,500 יח"ד

שיתוף הכתבה
הדמיית התכנית באבו גוש. ראש הוותמ"ל: אריאל יוצרהדמיית התכנית באבו גוש. ראש הוותמ"ל: אריאל יוצר

5 תוכניות ברחבי הארץ, מהן 4 של הוותמ"ל, והסדרת יישוב בדרום: מוסדות התכנון אישרו לאחרונה שורה של מהלכים חשובים במגזר הערבי, הכוללים יחד כמעט 10,000 דירות חדשות שיוקמו ביישובים שונים מצפון עד דרום.
 
החלק הארי של התוכניות מגיע מהוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור ( ותמ"ל ), שהחליטה באחרונה על קידום ארבע תוכניות ביישובי החברה הערבית, בצפון ובדרום, אשר כוללות יחד 5,300 יחידות דיור חדשות שיוקמו באותם יישובים.
 
עבור היישוב אבו גוש שליד ירושלים הוחלט להפקיד תוכנית הכוללת תוספת של כ-650 יחידות דיור, שייבנו במבני מגורים בני ארבע קומות כל אחד. מתוך כלל יחידות הדיור, 64 יוקצו עבור דירות קטנות, אשר ייתנו מענה לאוכלוסיות שונות. התוכנית מתפרסת על שטח של 276 דונם וממוקמת בחלקו הצפון-מזרחי של היישוב. כמו כן, היא כוללת שטחים לצורכי ציבור, שטחים פתוחים ושטחי מסחר ותעסוקה שעתידים לסייע בחיזוק מעמדו הכלכלי של היישוב. 

ממנהל התכנון נמסר כי הבינוי המוצע מאפשר מגורים איכותיים תוך ניצול הקרקע מחד, ושמירה על דפוסי המגורים המקובלים ביישוב מאידך. "תוכנית זו, בשילוב תוכנית נוספת עם 600 יח"ד שאושרה בוותמ"ל לרובע המערבי של היישוב בסוף 2017, מהוות בשורה אמיתית בכל הקשור להגדלת היצע פתרונות הדיור באבו גוש". התוכנית קודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף המועצה המקומית, והוכנה על ידי משרד אבי בן גור אדריכלות. 

ביישוב אעבלין שבצפון הוחלט להפקיד תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה הכוללת 730 יחידות דיור. התוכנית הינה על שטח של 313 דונם וממוקמת בדרום-מזרח היישוב. ממנהל התכנון נמסר כי ביישוב קיימת כיום מצוקת דיור, והשכונה החדשה צפויה לסייע במתן מענה למצוקה זו. "נוסף על יחידות הדיור, התוכנית כוללת גם שטחי מסחר ותעסוקה שיוקמו במבנים עם שימושים מעורבים, בעיקר בצירים הראשיים של השכונה המוצעת".

התוכנית באעבלין משמרת ואדי פנימי שנמצא בתחום השכונה, והינו בעל ערכיוּת נופית גבוהה, לרווחת תושבי השכונה והיישוב. כן כוללת התוכנית שטח עבור בי"ס יסודי חדש ושטחי ציבור נוספים. התוכנית הינה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי אילן איזן אדריכלים.

[quote]

המהלך השלישי שמקודם על ידי הוותמ"ל נוגע ליישוב ערערה שבאזור ואדי ערה, שם הוחלט על הפקדת תוכנית הכוללת 3,350 יחידות. התוכנית הינה על שטח של כ-2,000 דונם וממוקמת בדרום-מערב היישוב, על קרקעות שכמה מהן נמצאות בבעלות המדינה - דבר שיאפשר גם לחסרי קרקע אפשרות לדיור ביישוב. 

נוסף על כך כוללת התוכנית כ-180,000 מ"ר עבור שטחי מסחר תעסוקה, וכן מרכז תחבורה חדש  בסמוך לכביש 65. עוד במסגרת התוכנית - שטחים עבור מבני ציבור, שטחים פתוחים ציבוריים ומערך דרכים ושבילים המקשרים בין חלקי השכונה החדשה, ובין השכונה לשכונות הסמוכות. קידום התוכנית נעשה תוך שיתוף ציבור אינטנסיבי, בהשתתפות הרשות המקומית. התוכנית הוכנה על ידי משרד השיכון, בשיתוף הרשות. 

ביישוב הבדואי שִׁבְּלִי שבצפון הוחלט לאשר תוכנית להקמת שכונת מגורים הכוללת 628 יחידות דיור. 
התוכנית הינה על שטח של 240 דונם, וממוקמת בצפון היישוב. הבינוי המוצע בתוכנית ממשיך את רצף הבינוי הקיים ביישוב, תוך התאמה למאפייני השטח ושימור מְרַבִּי של עצים בוגרים המצויים במתחם. התוכנית כוללת גם שטחי ציבור, שטחים פתוחים ובית עלמין. ברחוב הראשי מוצע מסחר מקומי אשר ישרת את תושבי השכונה ואת המטיילים בשביל ישראל העובר בסמוך. 

התוכנית כוללת שטחים בבעלות המדינה, דבר שיאפשר גם לחסרי קרקע אפשרות לדיור ביישוב. היא הוגשה על ידי רשות מקרקעי ישראל , בשיתוף הרשות המקומית שיבלי-אום אל ראנם (רשות מקומית משותפת לשני יישוביים בדואים סמוכים באזור).

הסדרת אום בטין: 4,500 יח"ד על פני 5,207 דונם

בתוך כך, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום למתן תוקף תוכנית מפורטת להסדרת היישוב הבדואי אום בטין שבתחום המועצה האזורית אל קסום בנגב, הכוללת 4,500 יחידות דיור. התוכנית משתרעת על פני 5,207 דונם וממוקמת דרומית לצומת שוקת ולכביש 60, מערבית ליישוב עומר. בתחום התוכנית מתוכננים כ-2,090 מגרשי מגורים שייתנו מענה לכ-22,800 נפש. 

יחידות הדיור שאושרו מיועדות לתת מענה לפזורה הבדואית שחיה באזור, ולמשפחות נוספות בעלות זיקה ליישוב, המתגוררות כיום בסמיכות לגבול היישוב. תכנון מגרשי המגורים הותאם לאופי ההתיישבות כיום ולפריסת המשפחות ביישוב, תוך מתן מענה למאפיינים הייחודיים של החברה הבדואית, לרבות מענה לגידול צאן.

במסגרת התוכנית יוקמו כ-18,400 מ"ר עבור שטחי מסחר, ובחלק מיחידות הדיור המוצעות מאפשרת התוכנית שימוש עבור מסחר בחזיתות המגרשים וכ-1,858 דונם לשטחים חקלאיים, על מנת ליצור מקורות תעסוקה מגוונים מחד, ומאידך לאפשר שמירה על תעסוקה מסורתית. כמו כן, כ-99,800 מ"ר יוקצו עבור שטחים למבנים ולמוסדות ציבור, וכ-129,500 מ"ר עבור שטחים ציבוריים פתוחים לטובת תושבי היישוב. 
התוכנית קודמה על ידי הרשות להסדרת התיישבות הבדואיים בנגב ונערכה ע"י אדריכל חיים קהת (ממשרד מנספלד קהת אדריכלים), לצד החברה המנהלת אתוס - אדריכלות, תכנון וסביבה בע"מ.

יו"ר הוותמ"ל אריאל יוצר ציין כי "לאחר עבודה מאומצת ואינטנסיבית של משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל והרשויות המקומיות ערערה, אבו גוש, אעבלין ושיבלי אום אל ראנם, הבשילו השבוע ארבע תוכניות משמעותיות למגורים עבור החברה הערבית בצפון הארץ ובמרכזה. תוכניות אלו מספקות מענה למצוקות הדיור ביישובים אלו, לצד הרחבת הבסיס הכלכלי שלהם ומתן מענה כולל לצורכי התושבים. בכך באה לידי ביטוי מדיניות הוותמ"ל לסיוע משמעותי בפתרון משבר הדיור באוכלוסייה הערבית בישראל". 

מתכנן מחוז דרום, תומר גוטהלף, התייחס לאישור התוכנית באום בטין וציין כי "הסדרת היישוביים הבדואים, תוך מתן אפשרות להוצאת היתרי בנייה ובניית תשתיות מסודרות ביישוב, היא בעלת חשיבות רבה לקידום האוכלוסייה הבדואית ולהשתלבותה המיטבית במטרופולין באר שבע".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמגזר הערביאריאל יוצרתומר גוטהלףהיתר בנייההוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...