כמעט 3 שנים מקריסת חניון הברזל: הנזק הכספי, האחריות והמחדל

מנורה, שביטחה את דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, תובעת: שילמנו 63 מיליון שקל תמלוגי ביטוח • חומרי החקירה הועברו לפני שנה לפרקליטות - עדיין אין החלטה

שיתוף הכתבה
כמעט 3 שנים מקריסת חניון הברזלכמעט 3 שנים מקריסת חניון הברזל

כמעט שלוש שנים אחרי קריסת חניון הברזל שבנתה דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל ברמת החייל בת"א, נחשפים הנזקים הכספיים מהאירוע - לפי הכיסוי הביטוחי של חברות הביטוח. הקריסה, נזכיר, גבתה את חייהם של 6 פועלים ועוד עשרות פועלים נפצעו באירוע.

ביום חמישי האחרון חברת הביטוח מנורה הגישה תביעה משפטית נזיקית בהיקף 20 מיליון שקל נגד חברות הביטוח מגדל, איילון ו-AIG, ונגד מילר-שנבל צחר ושות' מהנדסים ואינג' חנוך צחר (שהיו אחראים על הקונסטרוקציה). מנורה, שביטחה את דניה סיבוס , טוענת בתביעה כי שילמה תמלוגים בהיקף כ-63 מיליון שקל בגין קריסת החניון ועוד 890 אלף שקל למומחים וחוקרים מטעמה, והיא תובעת רק 20 מיליון שקל מטעמי אגרה. מנורה טוענת כי קמה זכותה לבוא בתביעת שיבוב (תחלוף) כלפי הנושאים באחריות.

מגדל ביטחה אף היא את דניס סיבוס, איילון ו-AIG ביטחו את הקונסטרוקטורים. מנורה טוענת בתביעה כי לפי בדיקות שערכה מטעמה לאחר האירוע נמצא כי הסיבה לקריסה היה תכנון לקוי של מבנה החניון ולא כשל ביצועי. היא טוענת כי המומחים מטעמה מצאו כי תקרת החניון לא תוכננה לשאת את העומסים שהיו עליה, עוביה היה קטן מהנדרש, ונמצא כשל תכנוני בברזל שבה.

עוד נטען, כי המהנדסים היו אמונים על התכנון הקונסטרוקטיבי של החניון וערכו את החישובים הסטטיים לצורך ביסוס ויציבות המבנה ותקרותיו והיו אמורים לבצע פיקוח עליון במהלך הבנייה. לדבריה, הנתבעים לא נקטו סהירות סבירה והתרשלו, ולפיכך הם נושאים באחריות הנזיקית לקריסת החניון.

קרס כמו מגדל קלפים

עד כה, כמעט שלוש שנים כאמור מהמקרה, חקירת המשטרה מתנהלת בעצלתיים ועדיין לא ברור מהי האחריות ומהו גורלם המשפטי של בכירי חברת הבנייה דניס סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל . דניה, בינתיים, כבר בונה עבור עיריית תל אביב (היזם) חניון חדש במקום, במקומו של זה שקרס.

חניון הברזל שנבנה ברחוב הברזל פינת רחוב הנחושת סמוך לבית החולים אסותא אמור היה לכלול 4 קומות תת-קרקעיות ו-540 מקומות חניה. ב-5 בספטמבר 2016, מסיבה שעדיין לא התבררה סופית ורשמית, החניון קרס בעת שהיה בשלבי בנייה סופיים. החניון קרס כמו מגדל קלפים – קריסת התקרה העליונה הביאה לקריסות של התקרות שמתחתיה שלכדו ומחצו את העובדים תחתיהן. יחד עם זאת, כאמור עדיין לא הוכרע האם מדובר בכשל טכני בביצוע או בתכנון.

לאחר המקרה משטרת ישראל החלה לחקור את הקריסה בניסיון לברר מי אחראי למחדלים, וחקרה בין השאר את מנכ"ל דניס סיבוס רונן גינזבורג, מהנדסים, מפקחים, וגורמים אחרים שהיו אחראים על הבנייה. והעבירה רק אחרי יותר משנתיים את חומרי החקירה לפרקליטות, אך כאמור עדיין לא הוחלטו צעדים משפטיים נגד המעורבים.

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילון חברה לביטוחדניה סיבוסמגדלאפריקה ישראלקריסת החניון ברחוב הברזל בתל אביבמנורה מבטחיםAIGמילר-שנבל צחר ושות;
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...