הוועדה המחוזית אישרה: בית שמש בדרך לחצי מיליון תושבים

הוועדה המחוזית ירושלים אישרה את קידום מסמך המדיניות "בש/3000", המתווה את התפתחותה של בית שמש לעשורים הקרובים. התוכנית מגדילה את היצע הדיור בעיר לכ-111 אלף יח"ד, מוסיפה כ-2.3 מיליון מ"ר לתעסוקה, מסחר ומשרדים וכ-1.8 מיליון מ"ר לתעשייה, תוספת של 750 חדרי מלון, לצד פיתוח מערכות הסעת המונים

שיתוף הכתבה
ראש העיר שמואל גרינברג על רקע בית שמש (עזרא טרבלסי, ויקימדיה, דוברות העירייה) ראש העיר שמואל גרינברג על רקע בית שמש (עזרא טרבלסי, ויקימדיה, דוברות העירייה)

כל החדשות והעדכונים של מרכז הנדל"ן גם ב-WhatsApp >>

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים אישרה שלשום (ב') את קידום מסמכי המדיניות של הוועדה המקומית בית שמש, שלפיהם העיר בעלת פוטנציאל גידול ארוך טווח, עד ליעד אוכלוסייה של למעלה מ-500,000 נפש. מדובר למעשה בקידום מסמך המדיניות "בש/3000", המהווה את קווי התכנון של העיר לעשורים הקרובים. התוכנית נועדה לייצר מסגרת תכנונית שתאפשר את צמיחת העיר מ-185,000 תושבים כיום (נכון לשנת 2025) ליעד של 500,000 תושבים בעשורים הקרובים.

על פי מסמך המדיניות תוספת יחידות הדיור המתוכננת לעיר בית שמש היא כ-66,000 יח"ד. התוכנית מגדירה את סך כל יחידות הדיור המתוכננות בעיר לכ-111,000 יח"ד.

כדי להבטיח את מימוש היעד הדמוגרפי, התוכנית שמה דגש מיוחד על יצירת מוקדי תעסוקה, מסחר ותעשייה חדשים שיגדילו את הכנסות העירייה ויספקו הזדמנויות פרנסה מקומיות. בין היתר, מתוכננת תוספת זכויות משמעותית באזורי תעשייה קיימים כמו "הרטוב" ותוספת של שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של מאות אלפי מ"ר במתחמים השונים. 

בסך הכול מתוכננת תוספת של תעסוקה, משרדים ומסחר של כ-2.3 מיליון מ"ר של שטחי בנייה, כך שהיקף שטחי התעסוקה והמסחר בעיר יעמוד על כ-2,900,000 מ"ר. בתעשייה מתוכננת תוספת של כ-1.8 מיליון מ"ר של שטחי בנייה. סך כל שטחי התעשייה המתוכננים בעיר (כולל המצב המאושר) יעמוד על כ-4.5 מיליון מ"ר, אחד מיעדי התוכנית הוא פיתוח בית שמש כמוקד מלונאי ותיירותי חדש שיכלול תוספת 750 חדרי אירוח.

בית שמש (עיריית בית שמש)בית שמש (עיריית בית שמש)

השלד התכנוני של העיר מתבסס על חיזוק המוקדים הקיימים ועיבוי הצירים הראשיים. התוכנית מגדירה הנחיות מפורטות להתחדשות עירונית, במיוחד בעיר הוותיקה. לאורך צירים מרכזיים, כגון שדרות נהר הירדן, נחל הקישון ורחוב ישעיהו הנביא, תתאפשר בנייה לגובה של עד 9 קומות במסגרת הליכי הריסה ובנייה או עיבוי, תוך הקפדה על חזית מסחרית פעילה כלפי הרחוב. על פי מסמך המדיניות, הבנייה הכי גבוהה מתוכננת במע"ר דרום, שם נקבע כי במגרשים מסוימים שיוגדרו כ"אזור איתור בניה חריגה לסביבתה", תתאפשר בנייה בגובה של עד 23 קומות. 

"הכרה היסטורית במעמדה של בית שמש" 

כחלק מהיערכות לעיר מטרופולינית, מסמך המדיניות מתווה רשת תחבורה ציבורית ענפה המחברת בין חלקי העיר. התוכנית כוללת פיתוח של מערכות הסעת המונים (מתע"ן), הכוללות רכבת כבדה, רק"ל (רכבת קלה) ו-BRT - מערכת אוטובוסים מהירה, וכן הקמת מסופי אוטובוסים ומסוף מטענים. בנוסף, יושם דגש על יצירת רשת רציפה של שבילי אופניים וצירים להולכי רגל שיעודדו תנועה לא ממונעת בעיר.

המסמכים מגדירים מערכת שטחים פתוחים רצופה המקשרת בין חלקי העיר לערכי הטבע הסובבים אותה, כולל שמורות טבע, גנים לאומיים ומסדרונות אקולוגיים. דגש מיוחד ניתן לשימור נחל שורק וסביבתו, ולפיתוח מוקדי תיירות חדשים המקושרים לאתרי ארכיאולוגיה ומורשת כמו תל בית שמש. 

הוועדה המחוזית ציינה כי היא "מברכת על קידום מסמך מדיניות כולל לעיר בית שמש, ורואה חשיבות רבה בגיבוש מסגרת תכנונית ארוכת טווח להתפתחותה של העיר וקביעת יעד אוכלוסייה של למעלה מחצי מיליון נפש. הוועדה סבורה כי בראייה מחוזית, בית שמש היא עוגן עירוני משמעותי במרחב מחוז ירושלים, המצויה במיקום גיאוגרפי מתאים להמשך פיתוח, עיבוי וחיזוק, וכי נכון להמשיך ולבסס את התפתחותה בתוך תחומי העיר ובתחומי הפיתוח העירוניים שלה, בהתאם למדיניות התכנון הארצית והמחוזית. זאת, תוך ייעול השימוש בקרקע, חיזוק הרצף העירוני ומתן מענה לביקושים למגורים, לתעסוקה, לשירותי ציבור ולתשתיות".

בהמשך לכך הוועדה מציינת כי מסמכי התכנית פורסמו במערכת לחברי הוועדה ולנציגי הרשויות המקומיות והוועדה תשוב ותדון בתכנית בתוך 14 ימים ממועד קבלת ההחלטה. 

ראש העיר שמואל גרינברג: "זו הכרה היסטורית במעמדה של בית שמש. קביעת היעד האסטרטגי ללמעלה מחצי מיליון תושבים תאפשר לנו לתכנן מראש שכונות עתידיות שבהן ישולבו מוסדות חינוך, מוסדות ציבור, תשתיות מודרניות ותחבורה ציבורית מותאמת. בית שמש הופכת לעיר שכל אחד יכול לראות בה את עתידו".

מ"מ ראש העיר ויו״ר הוועדה המקומית לתו״ב שמעון גולדברג: "הוועדה המחוזית קבעה היום באופן חד וברור: בית שמש היא עיר העתיד של מחוז ירושלים. הצבת יעד של למעלה מחצי מיליון תושבים היא הצהרת אמון אדירה בעיר ובתושביה. מדובר בהחלטה אסטרטגית מן המעלה הראשונה עבור בית שמש בשנים האחרונות. משמעותה היא הבטחת תנופת הפיתוח, הרחבת היצע הדיור והתעסוקה, ושדרוג התשתיות, לצד תכנון אחראי שיבטיח איכות חיים גבוהה לדורות הבאים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  • תגובות

    הוספת תגובה
    {{ commentsComp.length - index }}.
    {{ comment.message }}
    {{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
    {{ reply.message }}
    {{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
    הראה עוד
    תגיות:עיריית בית שמשבית שמשהוועדה המחוזית ירושליםהוועדה המקומית בית שמששמואל גרינברג

    הצטרפו לניוזלטר של מרכז הנדל"ן

    וקבלו עדכונים שוטפים על כל מה שחם בעולם הנדל"ן ישירות למייל שלכם
  • אני מאשר/ת קבלת דיוור
  •  
    מחפש...