"הגידול בהלוואות לדירה ראשונה - עיקר הצמיחה בביצועי המשכנתה"

לפי בנק ישראל, ברבעון השני של 2019 היוו הלוואות אלו 48.4% מסך ההלוואות – לעומת 43.9% בתחילת 2017 • רכישת דירות חדשות - כמעט 45% מכלל הדירות הראשונות

שיתוף הכתבה

בנק ישראל פרסם היום (ה') את היקפי המשכנתאות שניטלו על ידי הציבור בחודש יולי 2019. הנתונים מצביעים על עליות כמעט בכל המדדים, ועל שבירת שיאים בכמה מהקטגוריות המובילות, ועל פי הניתוח שביצעו אנשי הבנק, גורם משמעותי אחד תרם יותר מכול לצמיחה בביצועי המשכנתה בחודש החולף: עסקאות לרכישת דירה ראשונה.

"אנו עדים למגמת עלייה בסך העסקאות לרכישת דירה ראשונה, אשר התחזקה עוד ברבעון השלישי של שנת 2017 (צמיחה של כ-10% בתקופה זו)", כך נכתב בסקירת הבנק. "מגמה זו הביאה לכך שחלקן של העסקות לרכישת דירה ראשונה ב-12 החודשים האחרונים מהווה כ-45% מסך העסקאות לרכישת דירה, נכון לחודש מאי 2019. 

כך, חלקן של ההלוואות שניתנו למטרת רכישת דירה ראשונה היווה ברבעון השני של שנת 2019 כ-48.4% מסך ההלוואות שניתנו למטרת מגורים באותה תקופה, לעומת 43.9% ברבעון הראשון של שנת 2017. כלומר עיקר הצמיחה בביצועי ההלוואות לדיור מקורה בהלוואות לרכישת דירה ראשונה. כמו כן, כרבע מההלוואות לרכישת דירה ראשונה הינן הלוואות שניתנו לרוכשי דירות מחיר למשתכן (ובכך מהוות 12% מסך ההלוואות שניתנו למטרת מגורים)".

תוכנית מחיר למשתכן מוזכרת בסקירה של בנק ישראל גם בנוגע לרכישת דירות חדשות – עוד נתון שמראה עלייה בתקופה האחרונה. כך מציין הבנק כי "בעלייה ברכישת הדירות החדשות, בולטת האצה במספר העסקאות שבוצעו בחודשים שבין ספטמבר 2018 לדצמבר 2018, אשר מקורה בעיקר בעסקאות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן: בסוף שנת 2018, חלקן של עסקאות מחיר למשתכן הגיע לכ-40% מסך העסקאות בדירה חדשה. יש לציין כי בתחילת שנת 2019, כמות העסקאות לרכישת דירה חדשה אמנם ירדה, אך נותרה ברמה גבוהה". מנגד מציינים בבנק ישראל כי  חלקם של המשקיעים בין כלל רוכשי הדירות המשיך לרדת במתינות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהיקף המשכנתאותהלוואותרכישת דירה ראשונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...