"נפעל להפחתת הרוב להסכמה בתהליך התחדשות עירונית מ-80% ל-66%"

ארץ קמיניץ, המשנה ליועמ"ש, מכריז כי גם נושא היטל ההשבחה נמצא בדיונים • שאשא ביטון: "נבנה תוכנית חלופית שתיתן מענה למה שתמ"א 38 לא הצליחה להשיג"

שיתוף הכתבה
ד"ר יפעת שאשא ביטוןד"ר יפעת שאשא ביטון

האם המדינה כבר מתחילה להסיק מסקנות לגבי השינויים הנדרשים בתמ"א 38 ובהתחדשות עירונית בכלל? לפי דברי ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי, לממשלה, זהו אכן הכיוון: "צריכים לזכור שיש צורך משמעותי לפתור בעיות בתהליך של התחדשות עירונית , הן מבחינה קניינית והן מבחינה מנהלתית", אמר היום קמיניץ. "לייצר ודאות ליזמים בעניין היטלי השבחה בתחילת הדרך, למשל להחליט על היטל של 25% מההתחלה, בלי לא למשוך את היזמים עד סוף הפרויקט. נטפל גם בתופעת הסחטנים, על ידי הפחתת הרוב להסכמה לתהליך מ-80% ל-66%, כדי שלא יהיו דיירים שירצו לסחוט מאחרים יותר. הממשלה הבאה תצטרך לתת מענה גם על הדברים האלה". 

גם שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, התייחסה לשינויים הנדרשים בתחום ההתחדשות העירונית, ולפגישה שנערכה אתמול בנושא בלשכת שר האוצר. "נגדיר תקופת ארכה שבמהלכה נבנה תוכנית חלופית אשר תיתן מענה למה שהתוכנית לא הצליחה להשיג במתכונתה הנוכחית. תמ"א 38 נולדה לתת מענה לחיזוק מבנים בפריפריה, אך בפועל מימשה עצמה בעיקר ביישובי המרכז. זה בסדר וחשוב, אך על מנת שהתוכנית תממש את מה שרצינו מראש שתממש, אנו נדרשים לתוכנית חלופית שתתייחס להיבטים כלכליים ותקציביים ולהיבטי תקינה ותכנון. המדינה תצטרך להכניס יד לכיס ולסייע בחיזוק מבנים והתחדשות עירונית גם בפריפריה".

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, אמרה: "נעשית כרגע עבודת מטה ממשלתית כדי שנוכל לגבש את הדברים שיבואו במקום תמ"א 38 . אנחנו עוברים להתחדשות עירונית. תכנון עירוני ואסטרטגי זה דבר נכון יותר. צריך לזכור שתמ"א 38 מסכלת גם התחדשות עירונית אמיתית. אנחנו עובדים באמצעות המועצה הארצית, זה הגוף המקצועי".

את הדברים אמרו השלושה בכנס הנדל"ן השנתי "ישראל מתחדשת" המתקיים היום. גם יו"ר הרשות להתחדשות עירונית , חיים אביטן, התייחס לנושא בכנס ואמר: "לא ניתן לעצור תהליך מסוים שהחל, כשראש עיר חדש נכנס. יש פרק זמן שצריך לתת ליזמים להתכונן ולהתארגן. אין ספק שנושא תמ"א 38 הוצא ב-2005 במטרה לחזק מבנים נגד רעידות אדמה ומיגון בפני טילים, ותפס יותר במרכז הארץ, היכן שיש כדאיות כלכלית.

להחליט שבמכה אחת ייפסק כל התהליך הזה, יוצר חוסר ודאות אצל כולם ולכן התקיים אתמול דיון מקצועי בלשכת שר האוצר. הוצגו נתונים, ואין ספק שההחלטה להפסיק את תמ"א 38 תידחה לעוד שנתיים-שלוש. אנחנו בסך הכול מסתכלים על המשק ורוצים לתת שקט על מנת להתקדם, על מנת ליצור רציפות תכנונית".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןארז קמיניץדלית זילברחיים אביטןד"ר יפעת שאשא ביטוןהרשות להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...