היועמ"ש מבהיר: "הגרלות מחיר למשתכן טעונות היתר ממשרד האוצר"

בהמשך לפניית היועץ המשפטי של משרד האוצר, קבע מנדלבליט כי יש צורך בהיתר לעריכת הגרלות בהתאם לחוק העונשין • "אין בכך כדי לפגוע בתוקף ההגרלות שהתקיימו"

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

גם הגרלת " מחיר למשתכן " היא הגרלה לכל דבר, הנכללת בהגדרת משחקים אסורים, הגרלות והימורים על פי חוק העונשין? קביעת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, גורסת שכן. בהתאם לכך, ההגרלות שיתבצעו מעתה במסגרת התוכנית, ידרשו היתר של שר האוצר כבכל הגרלה אחרת.

לאחרונה ביקש עו"ד אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר, את חוות דעתו של היועמ"ש בעניין, על דעת מנכ"ל המשרד, שי באבד. עו"ד מסינג ביקש את הכרעת היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית נחיצות הוצאת היתר להקצאת זכות מוגבלת במסגרת הגרלות – ובפרט ביחס להגרלות מחיר למשתכן . במילים אחרות, ביקש היועץ המשפטי של המשרד לדעת אם נדרש היתר להגרלות אלו, כפי שנדרש בהגרלות אחרות.

במכתב ששלח ליועמ"ש טען, בין היתר, כי תכלית האיסורים על הגרלות הקבועים בחוק העונשין הינה מניעת הסיכונים הכרוכים בהימורים, ביניהם התמכרות להימורים וביצוע עבירות נוספות. נוסף על כך, הציג פסקי דין של בתי המשפט השונים שבהם נקבע כי הגרלה היא פרקטיקה אפשרית ולגיטימית במשפט המנהלי להקצאת משאבים. עוד ציין כי רשויות שונות עושות שימוש בפרקטיקה של הקצאת משאבים באמצעות הגרלה מבלי שקיבלו היתר. בהתאם לכך כתב כי קיים קושי לקבוע כי מדובר בעבירה לפי חוק העונשין. 

[quote]

עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רועי כהן, השיב לאחרונה לעו"ד מסינג - על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה - כי בשל הקושי להגדיר מה הן הגרלות מותרות ומה הן הגרלות אסורות, הפתרון שמצא המחוקק הוא קביעת כלל גורף האוסר לערוך הגרלות, ועיגון מנגנון מתן היתרים להגרלות מסוימות ולסוגי הגרלות, על מנת לאפשר חריגה מהכלל הגורף במקרים המתאימים. 

"ההגדרה הקבועה בחוק העונשין להגרלה היא רחבה וכוללת את כל סוגי ההגרלות", נכתב במכתב התשובה ליועץ המשפטי של משרד האוצר. "לשון הסעיף בעניין זה ברורה, ואימוץ פרשנות תכליתית הנוגדת לשון זו הוא בעייתי". עו"ד כהן דוחה במכתבו את הפרשנות שהציע מסינג לחוק העונשין, שלפיה יש לפרש את סעיף העבירה כך שיחול רק על אותן הגרלות שיש הצדקה מהותית לאסור אותן. "נראה כי פרשנות זו הייתה מרוקנת מתוכן את סעיף מתן ההיתרים, שכן היא הייתה מובילה לכך שרק הגרלות שיש הצדקה לאסור אותן, קרי הגרלות שנערכות לשם ההימור בלבד, היו נכנסות מראש לגדרי האיסור ומשכך לא היה מקום למתן היתרים כלל".
 
הוא ציין כי עצם הטענה שקיימת פרקטיקה של עריכת הגרלות ללא מתן היתרים אינה מהווה נימוק משפטי המאפשר לפרש את החוק באופן שאינו תואם את לשונו, והבהיר כי העובדה שלא ניתן היתר להגרלות מחיר למשתכן עד לאחרונה כדי לפגוע בדרך כלשהי בתוקפן של ההגרלות שהתקיימו לפני שנכתבה חוות דעתם.

[quote]

באשר לקושי בריבוי הפניות לקבלת היתר לעריכת הגרלה השיב עו"ד כהן כי מדובר בקושי מובן, "אך המענה לקושי זה הוא בקביעת היתר כללי להגרלות מסוגים מסוימים או לחלופין בתיקון חקיקה, אם יימצא כי יש מקום לכך".
 
הוא הדגיש כי אם עמדת משרד האוצר היא שמנגנון ההיתרים הקיים כיום בחוק אינו מגשים כראוי את התכלית שעומדת בבסיסו, רשאים גורמי המשרד לפנות ולבקש את בחינת האפשרות לעריכת תיקון חקיקה בעניין זה. אולם, כל עוד החוק לא יתוקן, ואם החוק בנוסחו הקיים הוא ברור ולא מותיר מקום לפרשנות זו או אחרת, המדינה על רשויותיה השונות מחויבת לקיים את האמור בו.

נציין כי רק אתמול (ב') הודיע משרד הבינוי והשיכון על הגרלת מחיר למשתכן התשיעית, שתתקיים בסוף החודש. מאחר שההגרלה עוד לא התקיימה בפועל, נראה כי יידרש היתר של שרד האוצר כדי לקיימה. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בהקשר זה כי "המשרד פועל מכוח היתר שניתן לו לביצוע הגרלות מטעם שר האוצר, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. וההגרלה הגדולה תתקיים כמתוכנן".

נזכיר בהקשר זה כי ההוראות באשר למתן היתר להגרלות נקבעו בספטמבר 2018 על ידי המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, עמית מררי וארז קמיניץ, בתום בחינה מחודשת של הנושא שנעשתה בייעוץ וחקיקה. השניים קבוע כי הקצאת זכות מוגבלת על ידי המדינה או על ידי גופים שאינם המדינה באמצעות עריכת הגרלה, במקרים שבהם לא ניתן לחלק את הזכות לכלל הזכאים הפוטנציאליים, נכללת בגדרי האיסור שנקבע בחוק העונשין על משחקים אסורים, הגרלות והימורים, ולכן היא טעונה היתר ממשרד האוצר.

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשרד הבינוי והשיכוןמשרד האוצרשי באב"דאביחי מנדלבליט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...