ניצחון כפול לוותמ"ל: נדחו העתירות נגד תוכניות תל השומר ופורדיס

בשני הליכים נפרדים נדחו עתירות של ארגון אדם טבע ודין נגד התוכנית בתל השומר, ושל קיבוץ מעגן מיכאל נגד התוכנית בפורדיס – וכעת תחל הוועדה בקידומן

שיתוף הכתבה
ניצחון כפול לוותמ"ל: נדחו העתירות נגד תוכניות תל השומר ופורדיסניצחון כפול לוותמ"ל: נדחו העתירות נגד תוכניות תל השומר ופורדיס

הוותמ"ל תוכל לקדם את שתי תוכניותיה – הן תוכנית תל השומר והן התוכנית ביישוב פורדיס – זאת לאחר שבתי המשפט דחו בשני הליכים נפרדים את העתירות נגד התוכניות. בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה לאחרונה את עתירת ארגון אדם, טבע ודין נגד התוכנית ברמת גן, ואילו בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את זו של קיבוץ מעגן מיכאל נגד התוכנית בצפון.

העתירה של אדם, טבע ודין הוגשה נגד תוכניות תמל/1001 ותמל/1002 באזור בסיס תל השומר, בטענה שנפלו פגמים בהליכי התכנון שנעשו במסגרת הותמ"ל, שעיקרם קבלת החלטות תכנוניות על שטח המחנה הצבאי ללא תשתית מידע מספקת לעניין מאפייני זיהומי קרקע ומים בשטח, מקומם והיקפם. 

השופטת יהודית שטופמן מבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים, קבעה כי מתחמי התוכנית הוכרזו כמתחמים מועדפים לדיור בצו של קבינט הדיור בספטמבר 2014. "אם כן, הוותמ"ל פועלות מתוקף חוק הוותמ"ל, והחלטת ממשלה לקידום תוכניות תל-השומר", קבעה השופטת. "משכך, במישור הסמכות פועלת הוותמ"ל במלוא הסמכות הנדרשת. במישור ההליך, התוכנית לקידום מתחם תל השומר תוכננה וקודמה על ידי הוועדה המחוזית, עוד בטרם ההכרזה על המתחם כמתחם מועדף לדיור. 

לא יכול להיות חולק כי תוכניות תל השומר עניינן במתחמים שחוק הוותמ"ל נועד לטפל בהם. אלו תוכניות דיור בקנה מידה גדול מאוד, אשר דורשות ריכוז מאמץ וקידום מהיר על ידי ועדה הכוללת את כל גורמי התכנון. לפיכך, לא מצאתי פגם בהליך שבו נקבע כי יש לדון בתוכניות תל השומר במסגרת הוותמ"ל. גם במישור שיקול הדעת נראה שהוותמ"ל נקטה צעדים ראויים על מנת לאזן בין הצורך לקדם את התוכניות במהירות, לבין החשש מסיכון אפשרי בשל זיהומי הקרקע, וזאת באמצעות הגדרת צוות מלווה ותנאים קשיחים לקבלת היתרי בנייה. בענייננו, איני מוצאת פגם בהחלטה לדון ולקדם את תכניות תל-השומר באמצעות הוותמ"ל ובהתאם להוראות חוק הוותמ"ל".

בהודעת מנהל התכנון בעקבות פסק הדין נכתב: "יובהר כי לעניין הטיפול בקרקע החליטה הוותמ"ל על הקמת צוות ממשלת בין-משרדי מלווה אשר יתכנס באופן שוטף במקביל לעבודות הפיתוח והקמת השכונות, ואשר ייתן מענה לנושאי שלביוּת פינוי המחנה הצבאי, ויבטיח יישום מענה מלא לפעולות הטיפול בזיהומי הקרקע והמים שיימצאו, בהתאם להוראות הגורמים המקצועיים המנחים בנושא". 

ממנהל התכנון נמסר כי קבלת העתירה נותנת אור ירוק למימוש מדיניות הממשלה בדבר פינוי מחנות צה"ל והגדלת היצע הקרקעות למגורים במרכז הארץ – בשטח מבוקש מאוד, ותחילת עבודות פיתוח ושיווק בשטח המחנה הצבאי 'תל השומר' הקיים כיום, הבקו"ם, להקמת שכונות מגורים חדשות בשטח המחנה. 

תוכניות תל השומר כוללות כ-12,000 יחידות דיור בשטח של 1,500 דונם וכן שטחים לתעסוקה, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור, שטחים ציבורים ועוד. כידוע, המחנה הצבאי הקיים במקום מיועד לעבור למתחם חדש בסמוך לעיר רמלה.

העתירה נגד תוכנית פורדיס נמחקה

בתוך כך, ובהמלצת השופט נאסר ג'השאן מבית המשפט המחוזי בחיפה, נמחקה לאחרונה עתירת קיבוץ מעגן מיכאל כנגד פעילות הוותמ"ל בקידום תוכנית למגורים בפורדיס. המדובר בעתירה שהוגשה כנגד תוכנית אשר נמצאת בשלבי תכנון סטטוטורי, שטרם הגיעה לכדי סיום או אישור. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה בכך שעל העותרים למצות את הערכאות הקיימות בהליך התכנון הסדור, ובמידת הצורך להגיש התנגדות לתוכנית - וזו תידון ותוכרע על ידי הוותמ"ל, זאת בטרם נעשית פנייה לבית המשפט.

תוכנית פורדיס המדוברת כוללת הוספה של 2,100 יחידות דיור ליישוב הצמוד לכביש 4, צפונית לזכרון יעקב. לצד חידיות הדיור החדשות יפותחו במסגרת התוכנית גם שטחי ציבור, שטחי תעסוקה ומסחר, שטחים לספורט, שטחי נופש ושטחים פתוחים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהשופטת יהודית שטופמןהיתר בנייהחוק הוותמ"ל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...