"איפה יעילות הרשויות? לשנות תוכנית 6-5 פעמים - לא הגיוני"

עומר גוגנהיים, מנכ"ל אשדר בוטיק, דיבר בכנס מרכז הנדל"ן על הקושי באישור מיזמי תמ"א 38 • עליזה זיידלר גרנות, מהנדסת כפ"ס: "הרבה נמצא בידי ראשי הערים"

שיתוף הכתבה
עומר גוגנהיים, מנכ"ל אשדר בוטיק, עליזה זיידלר גרנותעומר גוגנהיים, מנכ"ל אשדר בוטיק, עליזה זיידלר גרנות

פאנל "הרדמה רועדת" בנושא מדיניות ההתחדשות העירונית ברשויות, שהתקיים השבוע במסגרת יום העיון של מרכז הנדל"ן סביב עדכונים בתכנון ובנייה, זימן בין היתר מפגש בין מנכ"ל אשדר בוטיק, עומר גוגנהיים, לבין מהנדסת עיריית כפר סבא, אדר' עליזה זיידלר גרנות – שנים מהגורמים אשר עומדים משני צידי המתרס בניסיון לאשר תוכניות תמ"א 38 בעיר. את המשקעים הרבים שהותירו מאמצי החברה לאשר כמה פרויקטים בעיר ניתן היה לחוש בקלות במהלך הדיון.

 

"רשויות אמורות לדאוג לתושבים ולא להפך, אך רבות מהן עושות זאת רק בדיעבד", אמר גוגנהיים במהלך הדיון. "אנחנו הגשנו לאישור פרויקט תמ"א 2/38, ובמשך שש שנים אנחנו מחכים לאישורו, במצב שבו נבחנות על ידי העירייה בקשות בודדות מהסוג הזה. אנחנו מזכירים זאת שוב ושוב: אותנו, היזמים, גייסו כדי להרים את התוכנית הזאת מהרצפה.

יש ביני לבין עליזה הערכה רבה, אבל עם כל הכבוד - רוצה הרשות לא לאשר היתרים? רוצה לתת היתרים במקומות מסוימים? שתשב, תחשוב, תאסוף במקום אחד את כל הגורמים הרלוונטיים ותחליט. ככה אנחנו עושים, כדי להיות יעילים. איפה היעילות? 6-5 פעמים לשנות תוכניות, זה לא הגיוני".

זיידלר גרנות אמרה בתגובה: "כשהגעתי לכפר סבא ראיתי בעצם את רמת גן לפני עשר שנים. כרגע יש יחסית מעט בקשות להיתר לתמ"א 38 ולא הרבה פרויקטים, אבל בקנה יש הרבה כאלו והביקוש רב מאוד. כדי שלא נגיע למצב שיש חוסר בגני ילדים ובתשתיות, צריך לצפות את פני העתיד ולא צריך לחכות שנגיע למשבר, כמו ברמת גן, כדי לעשות את זה".

"הרבה נמצא בידיים של ראשי הערים"

במהלך הפאנל נידונה גם סוגיית ביטול תמ"א 38 , כמובן, שממשיכה להעסיק את כל הנוגעים לדבר. "יש משהו טוב, ואנחנו כל הזמן מחפשים את הטוב יותר, וכך הורסים דברים שהם מאוד טובים לזמן הנוכחי", אמר גוגנהיים. "פינוי-בינוי למשל היה פה עוד לפני תמ"א 38, ואנחנו בעדו, אבל הנושא הזה סופר מורכב ועד שנפצח אותו, עד שנבין איך עושים את זה נכון - בואו לא נעצור. השוק חכם, יש לו פתרונות גם למצב הנוכחי". 

 

נושא נוסף שהעסיק את הדוברים הוא שאלת מדיניות התמ"א ברשויות שונות, על רקע ההחלטה של בית המשפט המחוזי לבטל את זו של עיריית רמת גן. "עמדת הרשות המקומי קריטית וחשובה מאוד, והרבה נמצא בידיים של ראשי הערים", אמרה זיידלר גרנות. "יש רשויות שרוצות להגדיל זכויות וכאלו שרוצות להקטין אותן. יש מתחם של גמישות שגם התוכנית עצמה מאפשרת - וחשוב שהרשויות יעשו בכלי הזה שימוש. 

אם ניקח את המקרה הקיצוני של רמת גן, המגמה הייתה לבטל את התוכנית ולא לאפשר כמעט בנייה בתמ"א 38, בעיר שנשאה את הדגל של התמ"א – ואני מניחה שזה נבע מהעניין הזה בדיוק. אבל שוב, רמת גן היא מקרה קיצוני מאוד. כל עוד אתה לא רוצה לבטל את התמ"א, אתה יכול בפרקטיקה לבחון את ההוראות, להחליט מה נכון ומה לא נכון, לקבוע באילו מתחמים כן תיושם התמ"א ובאילו לא. לרשות יש יכולת לבחון זאת בצורה פרטנית מאוד".

הפאנל, בהנחיית דרור מרמור, נערך במסגרת יום העיון של מרכז הנדל"ן ומשרד עורכי הדין הררי טויסטר ושות' בנושא תכנון ובנייה. בפאנל, תחת הכותרת "האדמה רועדת", השתתפו גם צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, עו"ד תמר איגרא, שותפה במשרד הררי טויסטר ושות', וכרמית יוליס, מנהלת תחום הנדל"ן בייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עומר גוגנהייםמנכ"ל אשדר בוטיקעליזה זיידלר גרנות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...