שיעור האמריקאים המחזיקים בית קרקע בבעלותם – הנמוך מאז שנות ה-60

המשבר הגדול של 2008 גרם לרבים בארה"ב לעבור למגורים בשכירות – וכיום חלק גדול מהבתים הללו נמצאים בבעלותם של תאגידים גדולים ולא של אנשים פרטיים

שיתוף הכתבה
הדמיית בית קרקעהדמיית בית קרקע

נשתף אתכם בנתון תמים, לכאורה. לא כזה שאמור להרים גבות: 35% מכלל הדירות המושכרות בארה"ב הם דירות מסוג Single-Family, נכסים שאנחנו קוראים להם כאן בישראל בתים צמודי קרקע. כאמור, לא מדובר בנתון שידליק נורה אדומה אצל רובינו, אבל אם נתעמק בו ונבין את המשמעויות שלו, נבין שיש כאן נתון המצביע על מגמה: עוד ועוד אנשים המתגוררים בבתים צמודי קרקע בארה"ב בוחרים בשכירתם, או פשוט לא מסוגלים להרשות לעצמם לקנות אותם.

כדי להבין את העניין נתחיל בהבנת המושג בית צמוד קרקע: זה אותו בית פרטי, קוטג' כפי שרבים קוראים לו בישראל, אשר מיועד למשפחה בודדת (ומכאן מקור הביטוי באנגלית). מבחינת רבים, בטח בישראל שבה 66% מהתושבים גרים בבית משלהם, סוג זה של נכס הוא כזה שכמעט מוכרח להיות בבעלות אותה משפחה. נסו לחשוב כמה מקרים אתם מכירים של אנשים אשר שוכרים בית צמוד קרקע – ותבינו את העיקרון: בתי קרקע לא שוכרים, אלא קונים.

אבל בארה"ב המגמה הזו משתנה, וזה קורה – כמו בדברים רבים אשר קשורים בעולם הנדל"ן האמריקאי – בעיקר בגלל אותו משבר אדיר של 2008: המשבר הזה גרם לרבים לאבד את ביתם, או להבין שאינם יכולים לעמוד בתשלום המשכנתה, ולכן לא מעט בעלי דירות ויתרו על בעלותם (מיוזמתם או מכורח הנסיבות). הוויתור על בעלות הדירה לא בא על חשבון המגורים עצמם, שכן כל אחד זקוק לקורת גג, והינה לכם מגמה: אנשים שבעבר החזיקו בית, עברו לגור בשכירות. כן, גם בבתים צמודי קרקע.

1.5 מיליון משקי בית הפכו מבעלים לשוכרים

כאמור, כיום הבתים צמודי הקרקע מהווים 35% מכלל הדירות המושכרות בארה"ב, ובמספרים: יותר משבעה מיליון בתים, ששווים כ-2.3 מיליארד דולר ויותר. פעם הבתים הללו היו בעיקרם בבעלותם של אנשים פרטיים (בעלי הדירות עצמם) או של חברות נדל"ן קטנות. והיום? היום אנחנו חוזים בעוד מגמה: ככל שעובר הזמן, כך יותר ויותר בתים צמודי קרקע נמצאים בבעלותן של חברות נדל"ן גדולות, וכן של תאגידים ומוסדות פיננסיים. בשל כך, שיעור בעלי הבתים צמודי הקרקע באמריקה נמצא בשפל של ממש – ברף שלא נראה מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת.

 

הנתונים מצביעים על כך ששיעור בעלי הבתים בארה"ב (כל סוגי הבתים, ולא רק הבתים צמודי הקרקע) ירד מ-67% ב-2007, לפני המשבר הגדול, ל-63% ב-2014. המשמעות של המגמה הזו היא, על פי ההערכות, שכ-1.5 מיליון משקי בית הפכו לשוכרים, אחר שהחזיקו בבית בבעלותם. בכסף מדובר על נכסים בשווי של יותר מ-220 מיליארד דולר שיצאו מידיהם של בעלי הבתים – אל התאגידים הגדולים, כנראה. נתונים שונים מראים כי קבוצה של חברות גדולות בארה"ב מחזיקה לבדה ב-200 אלף בתים צמודי קרקע ברחבי המדינה.

גם זו, כמובן, מגמה: אותם נכסים צמודי קרקע, בתי ה-Single-Family, הופכים כנראה לעוד רכיב השקעה עבור הגופים הגדולים. המשפחות, שבעבר החזיקו בנתח גדול מאוד מהנכסים הללו, הן אלו שמשכירות את אותם בתים מהתאגידים הגדולים, במספרים הולכים וגדלים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נכסים מניביםמלאי הדירות בארה"בצמוד קרקע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...