בברלין הוקפאה השכירות – אך האם זו רק תחילתה של מגמה עולמית?

הצעדים האחרונים שננקטו בעיר הגדולה בגרמניה מעוררים מחלוקת רבה – אך נדמה כי הם מתחילים לסחוף אחריהם ערים נוספות • בישראל זה מסתכם (לעת עתה) רק בדיבורים

שיתוף הכתבה
ברליןברלין

לפני קצת יותר משבוע נפל דבר בשוק הנדל"ן העולמי: מועצת עיריית ברלין, העיר הגדולה ביותר בגרמניה, נקטה בצעדים שנועדו "לקרר" את הסביבה הלוהטת ולהיאבק בעליית המחירים הבלתי נגמרת. היא עשתה זאת על ידי הקפאת שכר הדירה לתקופה של חמש שנים, חיוב בהפחתת מחירי השכירות בחוזי שכירות חדשים ועוד.

אין ספק שהצעד הזה מעורר סערות. ההדים שיצר מסרבים לגווע, ועוד ועוד תגובות באשר לצעד יוצא הדופן הזה נשמעות בכל רחבי העולם. התגובות רבות, החל בביקורות חמורות אשר מזהירות מפני קטסטרופה, ועד קולות התומכים במהלך בפה מלא ומצהירים כי זו הדרך להיאבק במחירי הנדל"ן הגואים לא רק בברלין – אלא בכל העולם. וזו השורה התחתונה, שנדמה כי מסתתרת בין הררי המילים שהצטברו מאז החליטה מועצת העיר על הצעדים הללו: ייתכן מאוד שזוהי רק אבן הדומינו הראשונה שנופלת, בדרך לאפקט חובק עולם.

ערים רבות בוחנות את המתרחש בברלין בשבע עיניים

בעיות הנדל"ן בברלין הלכו והתעצמו בשנים האחרונות, בעיקר משום שבירת גרמניה נחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר לחיות בהם. עוד ועוד אנשים מבקשים להתגורר בה, עוד ועוד אזרחי העולם הגדול שואפים ליהנות מהאווירה המיוחדת שהיא מציעה, עוד ועוד תושבי גרמניה עצמה נמשכים לקסם המיוחד שלה. והתוצאה: ביקוש גואה, היצע שלא מצליח לעמוד בדרישות – ומחירים שעולים ללא הפסקה.

אבל המגמה הזו מוכרת היטב לכל אדם בעיר גדולה כלשהי ברחבי העולם. גם בתל אביב שלנו, למשל, המצב דומה. אך נדמה ששום מועצת עיר לא העזה לנקוט בצעדים משמעותיים כל כך (או לא חשבה על יישומם בפועל). כולם חיכו לראשון שימצמץ, ומי שעשו זאת היו חברי מועצת העיר של ברלין, שניצלו הרכב מועצה ידידותי במיוחד לשינויים דרמטיים שכאלו בשוק הנדל"ן.

 

כעת, אחרי שהמצמוץ הראשון נעשה, ערים אחרות לוטשות עיניים בציפייה. הצעדים הללו עוררו מעין תיאבון בבטנם של חברי מועצה בכל רחבי העולם, ואלו כבר מגששים מה ניתן לעשות במחוזותיהם. הם בוחנים מקרוב את האפקט של החלטות המועצה בברלין, במטרה לקדם זאת גם בעיר שלהם.

נתחיל מקרוב: במינכן, עוד עיר גדולה בגרמניה, קבוצות שונות דוחפות להקפאה של שכר הדירה; בספרד, מדינה הנשלטת כיום על ידי מפלגות בעלות נטייה סוציאליסטית, מדברים על כך בקול רם – ובקטלוניה (ללא קשר למהומות המתחוללות שם בשבועות האחרונים) כבר החלו בצעדים לשליטה על שוק הדיור; גם בהאג ההולנדית זהו הכיוון.

אפילו בארצות הברית הקפיטליסטית - לכאורה או לא לכאורה – נראים צעדים שונים: מועצת העיר של לוס אנג'לס עברה לפעולות בשטח, לאחר שתיקנה תקנה למניעת פינוי שוכרים מדירתם, ובקרוב היא צפויה לאשר חוק לבקרת שכר דירה במידה מסוימת; עיריית רדווד שבקליפורניה שוקלת לתקן גם כן תקנות הנוגעות להכנת שכר הדירה בעיר.

בתל אביב, כידוע, המצב אינו כה מוחשי וממשי, והדברים מסתכמים לכדי דיבורים ותו לא לפי שעה. רבים קוראים לפעול כמו בברלין, ופוליטיקאים שונים (סתיו שפיר בראשם, אך היא לא היחידה) מצטרפים לקריאות, אך נראה שהעיר הלבנה טרם הצטרפה לשורת אבני הדומינו הנוטות להמשיך את תנועתה של מועצת העיר ברלין. כך או כך מעניין יהיה לראות אם אכן הצעד הברלינאי מבשר את תחילתה של מגמה שתורגש בכל רחבי העולם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן עולמיברליןמחירי הנדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...