חברות הבנייה משדרות סימנים חיוביים: 50% עלייה בהתחלות הבנייה

על פי סקר החברות של בנק ישראל לרבעון השלישי של השנה, נרשמה גם עלייה של 30% בגמר הבנייה, ועלייה דומה בפעילות הכלכלית בענף כולו

שיתוף הכתבה
50% עלייה בהתחלות הבנייה (קרדיט שאטרסטוק)50% עלייה בהתחלות הבנייה (קרדיט שאטרסטוק)

האם בקרוב נתבשר על התעוררות בענף הבנייה מבחינת התחלות הבנייה וגמר הבנייה? לאחר הנתונים המאכזבים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – האחד בחודש שעבר, המלמד על ירידה של 6.8% בממוצע לרבעון בהתחלות הבנייה מתחילת שנת 2019, והשני במרץ האחרון, על ירידה של 10.4% בהתחלות הבנייה ב-2018, נראה כי הענף זוכה לקצת אופטימיות בזכות נתוני סקר החברות של בנק ישראל.

על פי נתוני הסקר שפורסמו היום (ג') נרשמה עלייה של 50% בהתחלות הבנייה ברבעון השלישי של 2019 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – עלייה הממשיכה מגמה חיובית מתחילת השנה. לשם השוואה, בכל אחד מארבעת הרבעונים של 2018 רשם נתון זה ירידה, כך שבהחלט ניתן להצביע על מגמה. 

עם זאת יש לזכור כי מדובר בסופו של דבר בסקר ולא בנתונים מוחלטים וסופיים. הסקר מתבסס על סדרת תשובות לשאלות שמועברות לראשי חברות הבנייה (כמו גם לחברות מענפים מרכזיים אחרים במשק הישראלי),ובודק את המגמה בהתאם לכך. בבנק ישראל אומרים כי לרוב נמצא שהנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק. "יתרונם של הנתונים המתקבלים במסגרת הסקר נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות, יחסית למקורות הנתונים האחרים", נכתב בהודעת הבנק.

לצד הנתונים החיוביים הללו, הסקר מציף אל פני השטח סוגיה שהולכת והופכת מדאיגה, בכל הנוגע לענף הבנייה: מספר העובדים בו. נתון זה נותר ברבעון השלישי כפי שהוא, ללא שינוי, ולמעשה לא עולה כבר רבעון שמיני ברציפות, כלומר שנתיים שלמות. נראה כי נתוני הסקר הקודם שפרסמנו בעניין זה, בנוגע לרבעון השני, היו מעין סימן מבשר למגמה שמתחילה לתת אותותיה בשטח, בדמות ירידה במשרות הפנויות בענף וביחס בין ההיצע לביקוש במשרות הבנייה.

הפעילות הכלכלית ממשיכה לגדול; כך גם היקפי גמר הבנייה

מהסקר עולים עוד כמה נתונים חיוביים על ענף הבנייה ברבעון השלישי של השנה. בין היתר הוא מציג עלייה של 30% בפעילות הכלכלית בענף הבנייה, נתון שבבנק ישראל מגדירים כמאזן הנטו - ההפרש בין שיעור החברות והעסקים שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורם של אלה שדיווחו על ירידה. נתון זה הוא הגבוה ביותר השנה, והוא מתהווה לכדי עלייה רצופה זה שלושה רבעונים, מאז תחילת השנה.

הסקר מציג גם עלייה של 30% בגמר הבנייה ברבעון השלישי לאחר עלייה של 8% ברבעון השני, עלייה של 30% בהיקף הביצוע של עבודות בנייה ועלייה של 50% במחירי התפוקה – אשר עולים בסקר ברציפות מאז הרבעון האחרון של 2016. לצד זה הסקר מצביע על המשך התארכות הבנייה: ברבעון השלישי של 2019 נרשמה עלייה של 60% בנתון זה, על פי החברות המשתתפות בסקר, וזאת לאחר עלייה של 17% ברבעון הקודם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:סקר החברות של בנק ישראלמועצת ענף הבנייהסקרבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...