"המגזר הפרטי השקיע עד היום 25 מיליארד ש' במיגון 40 אלף יח"ד"

פאנל מיוחד בכנס ארגון הקבלנים והבונים עסק בשאלה הבוערת - לאן הולכת ההתחדשות העירונית? "הסיפור הוא לייצר החלטות מהירות, חדות, שקופות - גם אם הן כואבות"

שיתוף הכתבה
חיים פייגלין חיים פייגלין

נושא ההתחדשות העירונית ממשיך להיות אחד ממעוררי השיח הגדולים ביותר בענף הנדל"ן. סביב קביעת מועד סיומה של תמ"א 38 נאמרו אינספור מילים עד היום, אך כל עיסוק בנושא מעורר מחדש תגובות רבות מכל הצדדים. היום (ו') התקיים בכנס ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב פאנל שעסק כל כולו בנושא זה, ואסף יחד כמה מבכירי המשק – החל מנציגי הקבלנים והיזמים עצמם, דרך אנשי מימון ועד לנציגי הממשלה והרגולציה. הפאנל, כצפוי, היה עמוס בהצהרות, במחלוקות ובדיונים מרתקים על הנושא מהבוערים כיום בענף הנדל"ן הישראלי.

"ב-2005 החליטה הממשלה שנושא הצלת חיי אדם יועבר מאחריות הממשלה אלינו, אל המגזר העסקי", אמר בפאנל חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ומנכ"ל חברת צמח המרמן . "המדינה הכירה בזה שהיא לא יכולה למגן את הבתים והעבירה את זה אלינו, ותמ"א 38 הלכה והשתכללה. בשנים האחרונות הושקעו אפס שקלים במיגון 40 אלף דירות על ידי הממשלה, והמגזר שלנו לעומת זאת השקיע 25 מיליארד שקל בדירות הללו".

 

"אני לא מבין איך ראשי הערים של רמת גן וגבעתיים ישנו בשקט בימים האחרונים, כשעפו טילים מעל הערים", אמר חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל. "זה בסדר להרוויח כסף - והפרנסה של הקבלנים היא לא עניין של המדינה. זו תוכנית שבאה להציל חיי אדם. כתבו בה שהמטרה היא להציל חיי אדם, אז בואו נציל חיי אדם. אם אתם באמת רוצים לקדם, קדמו את התוכניות 'על הראש' של ראשי הערים, ולא שכל ראש עיר יעשה מה שהוא רוצה". 

"יש הרבה מאוד דברים בהתחדשות עירונית, מעבר לכלכליות ולמספר הקומות", אמר אדר' אודי כרמלי, מהנדס העיר תל אביב. "כל ראש עיר יודע שעיר שלא תבנה, שלא תתחדש, הכיוון שלה ברור מאוד – להצטמק. השאלה היא הדרך: להשתמש בכלים פסאודו-ביטחוניים כדי לחדש עיר - זה לא עובד וזה לא עבד אף פעם. אתה רוצה לחדש עיר – תחדש; אתה רוצה למגן – תמגן; דבר ברור, אל תיצור מסלול עוקף רשויות.
התמ"א פספסה את ההזדמנות ליצור תוכניות שמחדשות נקודתית. כמות ההיתרים שיוצאת היום ברובעים היא אדירה, והיום אף אחד לא מדבר על תוספת של עוד מ"ר מכאן או עוד חניה משם. הסיפור הוא לייצר ודאות מוחלטת ליזמים, אבל ההזדמנות לסיים את התמ"א ולייצר תוכניות נקודתיות להתחדשות – פוספסה.

עכשיו קיבלנו 'ברקס' מיותר של שנתיים-שלוש, שיהפוך לעצירה של חמש שנים. הסיפור כאן הוא לייצר החלטות מהירות, חדות, שקופות - גם אם הן כואבות לפעמים, ו'יהיה בסדר' תוקע קודם כול את הקבלנים. אני עצמי נמצא באי-ודאות. אי אפשר לדעת אם פרויקט שעכשיו יוצא לפועל יקבל היתר בפרק הזמן שנותר לתמ"א, ואם לא – מספיקה טעות קטנה של אדריכל כדי שזה יקרה – כל הפרויקט נופל ואין איך לתקן את זה". 

"בנייה במתחמים – זה מה שיציל את העיר רמת גן"

"אנחנו מאוד בעד לחזק מבנים, אבל אי-אפשר לחזק מבנים בלי חשיבה", המשיכה אינג' סיגל חורש, מהנדסת העיר רמת גן. "רמת גן, שליש תושבים מתל אביב, בנתה פי שניים מתל אביב בתמ"א 38. התוכנית לא מייצרת היטלי השבחה , לא מייצרת הכנסות, אין כסף לפיתוח, אין שטחים לבתי ספר, אין כסף לפתח את העיר. העיר העשירה במצוקה כלכלית.

 

מה שאנחנו אומרים הוא בואו נעשה תוכניות של מתחמים, שם אתה יכול לדאוג להפרשה לצורכי ציבור, שצ"פים, שב"צים, וכך תוכל לפתח את העיר. בנייה במתחמים – זה מה שיציל את העיר. אנחנו בעד תמ"א 38 , אבל בצורה משוכלת. אנחנו יוצאים עם תוכניות אב לכל שכונה, שיקבעו איפה אפשר לבנות מתחם, איפה לבצע פרויקט תמ"א 38, וכך היזמים יֵדעו איפה אפשר לבנות וכמה. יש לנו בקשות בקנה מ-2016 ו-2017, כ-70 תוכניות, ואנחנו אמורים לסיים את זה עד סוף השנה על פי צו בית המשפט - ואנחנו מקיימים".

"יש אפשרות ויש מקום גם לכלי הזה וגם לכלי הזה – גם לתמ"א 38 וגם לפינוי-בינוי", הוסיף פייגלין לומר, "אבל אל תהרסו כלים קיימים שעובדים, לפני שיש כלים אחרים שמחליפים אותם. אנחנו לא רוצים לראות את כל המרקם העירוני כמפלצות כמו ארלוזורוב 17 בתל אביב – פרויקט יפה, אבל לא כל המרקם העירוני יכול להיות כזה. הוא צריך להיות מגוון".

"בעוד שנה וחצי עד שנתיים נגיש לאוצר תוכניות מאושרות לפריפריה"

בפאנל השתתף גם חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית – מהגופים החשובים היום בסקטור, שהוקם בסוף 2017. "הדבר החשוב ביותר כיום הוא הפריפריה", אמר אביטן. "לבנות בתל אביב או ברמת גן או בפתח תקווה קשה פחות, כי יש כדאיות כלכלית. החוכמה של המדינה היא לבנות את הפריפריה, ואנחנו עושים את זה. הוצאנו קולות קוראים לאורך כל השבר הסורי-אפריקאי, מקריית שמונה ועד אילת. הרשויות הגישו תוכניות וחלק גדול אושרו, פרסמנו קולות קוראים למתכננים שיתכננו את הפרויקטים, ואני אגיש למשרד האוצר תוכניות מאושרות בעוד שנה וחצי עד שנתיים, ונוציא את הכסף כדי לממן את הכדאיות הכלכלית בפרפריה - וכך נבנה גם אותה. 

 

אנחנו ממומנים בכ-100 מיליון שקל בכל שנה, וכבר הכנו תקציב לשנתיים הבאות, במטרה להגדיל ולהכפיל את התקציב. אני מזכיר שעד לפני כשנתיים לא הייתה רשות ממשלתית להתחדשות עירונית, ועצם ההכרזה הייתה בעצם אמירה ביצועית: אנחנו הולכים לקראת מהפכה כללית אחרי 70 שנה, אנחנו רוצים לשנות את פניה של מדינת ישראל. אם עד לפני 5-4 שנים כל הנושא היה לוט בערפל, החתימו דיירים והבטיחו לאנשים דברים – ועד היום אותם פרויקטים מאז תקועים, כי לא התחילו את התהליך נכון. 

בשנתיים האחרונות אנחנו מימנו תכנון לעשרות רשויות במדינה. לפני כן יזמים מימנו את התכנון, והיום אנחנו מממנים ומקדמים אותן, עם הוותמ"ל, עם הוועדות המחוזיות. הדברים נכנסו לתכנון נכון ומהיר, ואנחנו נשנה את פניה של מדינת ישראל בעשור הקרוב".

הפאנל, בהנחיית דרור מרמור, נערך במסגרת הכנס השנתי ה-22 של ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז נערך החל מאתמול באילת, והוא יימשך עד מחר. לאורך ימי הכנס נערכות הרצאות של מומחים בתחומים שונים מענף הנדל"ן, וכן פאנלים בנושאים העדכניים בענף הנדל"ן בישראל.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דרור מרמורהתחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעיריית רמת גןחיים אביטןצמח המרמןסיגל חורשחיים פייגליןכנס ארגון הקבלנים והבוניםת"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...