הוותמ"ל מקדמת: שכונת מגורים חדשה במזרח רחובות

התוכנית הוגשה על ידי חברת "שירה להשכיר ותכלול 1,000 דירות לשכירות ארוכת טווח • לפני כחודש אישרה הוועדה את התחדשות שכונת קריית משה בעיר, עם 10,000 יח"ד

שיתוף הכתבה
הדמיית השכונה החדשה במזרח רחובות (מנדי רוזנפלד אדריכלים ו’דירה להשכיר’)הדמיית השכונה החדשה במזרח רחובות (מנדי רוזנפלד אדריכלים ו’דירה להשכיר’)

הוותמ"ל ממשיכה לקדם תוכניות מגורים ברחובות: אחרי שאישרה בחודש שעבר את התוכנית להתחדשות קריית משה שבדרום-מערב העיר – תוכנית שנחשבת לתוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה ביותר עד כה בישראל, החליטה אתמול (ג') הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור להפקיד תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה במזרח העיר.

התוכנית, שהוגשה על ידי החברה הממשלתית " דירה להשכיר " בתיאום עם עיריית רחובות, כוללת 6,500 יחידות דיור - מתוכן כ-1,000 עבור השכרה ארוכת טווח, ו-230 עבור דיור מוגן. עוד כוללת התוכנית, 170 דונם עבור מבני ציבור, 230 דונם עבור שטחים פתוחים וכן שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של 700,000 מ"ר. תמהיל הבינוי משלב בין בנייה במגדלים לבנייה נמוכה יותר. 

הוותמהוותמ

שטח התוכנית הינו כ-1,800 דונם והיא ממוקמת בשטח המוגדר כעתודת פיתוח של העיר על פי תמ"א 35 , בסמיכות לשדרות מנחם בגין ולכביש 40 מדרום. הרחובות המתוכננים בשכונה ממשיכים את רשת הרחובות הקיימת, ומתחברים לציר מנחם בגין. הרחוב, אשר יהווה את חיבורה של השכונה לעיר, נחשב לציר בינעירוני משמעותי ברחובות, ומתוכנן כשדרה עירונית המאופיינת בחזית מסחרית ובבנייה מרקמית שמעליה קומות תעסוקה ומשרדים, וכן מגדלי תעסוקה ומגורים בני 30-25 קומות. הפיכתו של ציר בגין לציר עירוני יאפשר חיבור מיטבי של העיר והשכונה החדשה, כך על פי אנשי מנהל התכנון . התוכנית הוכנה ע"י רוזנפלד ארנס אדריכלים.

כאמור, זו התוכנית הגדולה השנייה שמאשרת הוותמ"ל בחודש האחרון ברחובות, לצד התוכנית אשר אמורה להביא לחידוש של שכונת קריית משה המוזנחת. עוד על תוכנית ההתחדשות המורכבת, קראו כאן.

סגן הממונה על התקציבים ויו"ר הוותמ"ל, אריאל יוצר, ציין כי "הוועדה אישרה היום תוכנית חשובה להרחבה של העיר רחובות, הכוללת בתוכה פיתוח עירוני אינטנסיבי, רחובות עתירי פעילות מסחרית וחיבורים רבים לעיר הקיימת - כל אלה לצד תוספת משמעותית של יחידות דיור למגורים במרכז הארץ. התוכנית קודמה בעזרת רוח גבית מצד עיריית רחובות, וכוללת גם אזורי תעסוקה רבים שיתרמו לחיזוק האיתנות הכלכלית של העיר, ולמיצובה כעיר מובילה באזור המרכז". 

מנכ"ל דירה להשכיר , יאיר טל ציין כי "התוכנית היא צעד משמעותי נוסף בפעילות החברה לקידום תכנון עשרות אלפי יחידות דיור בקרקעות פרטיות מרובות בעלים, בהתאם להנחיית מטה הדיור ומשרד האוצר. השכונה החדשה תאפשר מגורים בסטנדרט גבוה בלב אזור הביקוש, במתחם הנהנה מנגישות תחבורתית גבוהה. 1,000 יחידות הדיור להשכרה ארוכת טווח יהוו נדבך משמעותי נוסף בפעילות החברה לפיתוח ולביסוס שוק השכירות ארוכת הטווח במדינת ישראל". 

הוועדות המחוזיות קיבלו לאחרונה עוד שתי החלטות חשובות

לצד החלטת הוותמ"ל באשר לשכונה החדשה ברחובות, התקבלו עוד שתי החלטות חשובות בוועדות המחוזיות בימים האחרונים. ההחלטה הראשונה – החלטה מכריעה באשר לאזור מצפה נפתוח שבירושלים: הוועדה המחוזית ירושלים קבעה כי באזור, שהפך למוקד מחאה של תושבים אשר חששו כי יאושר בו בינוי שיפגע בערכי הטבע הנדירים שבו, יועדף בינוי מצומצם וקרוב ככל הניתן לשכונת רמות הסמוכה.

הוועדה החליטה למעשה על מתווה תכנוני לאזור מצפה נפתוח, שבמסגרתו יישמר חלק משמעותי של האזור כשטח יער פתוח, וזאת כדי להגן על המערכות האקולוגיות והטבעיות שבו. מדובר בחטיבת קרקע בהיקף של כ-400 דונם הצמודה אל החלק המערבי שכונת רמות ומהווה המשך רצוף וטבעי שלה. מדובר בשטח פתוח אשר מדרונותיו הדרומיים והמערביים מיוערים ביערות נטע אדם, אך מהוה חלק מאזור הפיתוח העירוני של ירושלים. תוכנית המתאר המחוזית של מחוז ירושלים ייעדה אותו כאחת מעתודות הקרקע הנדרשות להמשך פיתוח העיר.

הדיון שהתקיים בוועדה נועד למעשה לקבוע את עתידו של האזור. לוועדה הוגשו שלוש הצעות שונות לתכנונו, בידי שלושה גורמים שונים: האחת, מטעם מושב כיסלון וחברת אזורים (המחזיקים בקרקע), הציעה לפתח את כל השטח כשכונת מגורים ובה 2,000 יחידות דיור; השנייה, שהוגשה בידי רשות מקרקעי ישראל , הציעה פיתוח בהיקף מצומצם יותר, באמצעות תוספת של 1,500 יחידות דיור בהמשך למרקם הבנוי של שכונת רמות; אל מול שתי חלופות אלו הוגשה לוועדה, על ידי פעילים משכונת רמות בשיתוף קק"ל, תוכנית שהציעה לשמור את השטח כיער קהילתי ובו כמה מוקדי נופש פעילים, כיתה ללימודי אקולוגיה וסביבה, מוקד ארכיאולוגי ושבילי טיול ואופניים.

בשל השונות הרבה שבין ההצעות התכנוניות השונות, קיימה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים הליך ייחודי. במסגרת הליך זה קיימה הוועדה יום עיון פתוח לשם שיתוף הציבור בתוכניות השונות לאזור, וכן לשם שמיעת עמדות והשגות כלל הציבור לגבי שלוש חלופות אלו. לאחר שמוצה הליך שיתוף הציבור, קיימה מליאת הוועדה המחוזית דיון פנימי ובסיומו נקבע המתווה העתידי להמשך תכנון שטח מצפה נפתוח.

אזור מצפה נפתוח ממוקם בצפון-מערב ירושלים, בין כביש מספר 1 לבין כביש מספר 9 ובצמוד לעמק הארזים. מדובר בחטיבת קרקע בהיקף של כ-400 דונם הצמודה אל החלק המערבי שכונת רמות, ומהווה המשך רצוף וטבעי שלה. 

לצד החלטה זו, החליטה הוועדה המחוזית תל אביב להפקיד את תוכנית "מתחם טרה" שבשכונת נחלת יצחק בתל אביב. התוכנית כוללת ארבעה מגדלים בני 40-64 קומות שישלבו מגורים, תעסוקה, מלונאות ומסחר, בשטח של כ-23 דונם. שטח התוכנית פונה לפני כמה שנים על ידי חברת טרה, וכיום קיימים בו מבנים בני 5 קומות לכל היותר, בשימושי משרדים, מלאכה, מוסכים ותעשייה. 

הוותמהוותמ

לצד ארבעת המגדלים, שישלבו מגורים תעסוקה, מלונאות, ומסחר, כוללת התוכנית גם בנייה נמוכה יותר, של עד 6 קומות, לאורך רחוב יגאל אלון, שישמשו שטחים לצורכי ציבור. סך היקפי הבנייה המוצע בתוכנית הוא כ-195,000 מ"ר משרדים וכ-30,000 מ"ר של מבנים ומוסדות ציבור. כמו כן, מציעה התוכנית שטח פתוח בין הבינוי המוצע, בהיקף של יותר מ-5 דונם, ושטח פתוח לשימושים ציבוריים על גג הבנייה המרקמית לאורך רחוב יגאל אלון. התוכנית הינה ביוזמת עיריית תל אביב ומילקו תעשיות בע"מ, ונערכה על ידי אדריכל אבנר ישר.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתשכירות ארוכת טווחקריית משהרוזנפלד ארנס אדריכליםאריאל יוצרדירה להשכיריאיר טלמצפה נפתוחמתחם טרהשכונת מגוריםהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...