לונג איילנד In, ניו יורק Out: דור ה-Y מתרחק מהתפוח הגדול

עוד ועוד נתונים מצביעים על עלייה בביקוש לדירות באי שממזרח למנהטן ועל ירידה בהיצע – לצד נטישה של 'המילניאלס' את העיר הגדולה • תל אביב צריכה לחשוש?

שיתוף הכתבה
לונג איילנד. דור ה-Y נמשך מזרחה (שאטרסטוק)לונג איילנד. דור ה-Y נמשך מזרחה (שאטרסטוק)

דור ה-Y, המילניאלס, הוא דור שמעניין חוקרים רבים בשנים האחרונות, ובצדק: הדור הכולל את ילידי שנות ה-80 וה-90 הוא היום מרכזו של שוק העבודה העולמי, של שוק הנדל"ן (כרוכשי דירות למגורים בעיקר) ושל הכלכלה בכללותה, לאו דווקא משום שהוא נחשב לעילוי בהשוואה לדורות אחרים, אלא משום שכעת הוא בגיל הבשל להוביל את העולם קדימה. לכן כל תופעה הקשורה בדור ה-Y נתפסת בעיני החוקרים והאנליסטים ככזו שתהיה לה השפעה רבה.

אז הינה לכם השפעה חדשה שמתגלה לאחרונה: אנשי דור ה-Y (ולא רק הם, כמובן, אך יש שיגידו כי הם אלו שמושכים לכיוון) גילו בשנים האחרונות את לונג איילנד, האי הגדול שממזרח למנהטן, למרכז העיר ניו יורק, שמתאפיין ברובו בשכונות מרווחות ובבתי קרקע בשיעור גבוה. האי שנחשב בעבר למעין פרבר מנומנם יחסית של התפוח הגדול הלוהט, הפך לפני זמן לא רב לאחד מהאזורים הנחשקים ביותר מבחינה נדל"נית.

כך, בזמן האחרון ניתן לראות לא מעט נכסים בלונג איילנד שנמכרים בסכומים של 700 אלף דולר ויותר. במקומות היוקרתיים – ובמגזין The Real Deal שבו פורסמה הכתבה בנושא מסמנים את סביבות בתי הספר כאזורים כאלו, עניין שתומך בדעה כי מדובר בכל זאת באנשי דור ה-Y שרובם כבר בעלי משפחות – המחירים מגיעים גם למיליון דולר ויותר. למי שלא מעורה בעניין, מדובר במחירים גבוהים למדי עבור האי הארוך שנמתח מגבול מנהטן אל האוקיאנוס.

כמעט 40 אלף נטשו את ניו יורק

לונג איילנד משתרע על שטח השווה לכמחצית משטחה של מדינת ישראל. יש בו כמעט 8 מיליון איש, נתון אשר הופך אותו לאי המאוכלס ביותר בארה"ב. בין היתר הוא מאכלס את שני שדות התעופה החשובים של החוף המזרחי במדינה, JFK ולה גוארדייה. אם זה לא מספיק, נציין כי האי הוא אחד האזורים הצפופים ביותר בכל רחבי ארה"ב.

אז בשנים האחרונות המחירים בו עולים, אך זוהי לא המגמה היחידה: במקביל לכך (ואולי זהו הגורם לעניין, כמו במקרים רבים) ההיצע של נכסים פנויים בלונג איילנד נמוך מאוד, ויורד בהתמדה. מהי הסיבה לכך? האפשרות הראשונה – הריבית הנמוכה. כשהנתון הזה מפתה כל כך, עוד ועוד אנשים נוטים לרכוש דירות, ואף מרשים לעצמם לעלות ברף היוקרה בשל הריבית הנוחה. התוצאה: פחות ופחות נכסים זמינים.

אבל זאת רק סיבה אחת להיצע הנמוך. הסיבה השנייה קשורה בתפוח הגדול עצמו – ובהגירה ממנו, למעשה. על פי מגזין The Real Deal, עזבו את ניו יורק כ-38 אלף איש בני 39-25 בשנת 2018 – מספר מהגבוהים ביותר בשנים האחרונות. ומי הם אותם בני 39-25? ניחשתם נכון: כמעט כולם בני דור ה-Y, והם מעדיפים, כך נראה, את פרברי המזרח על פני העיר ניו יורק. וכשעוד ועוד בוחרים באי שבמזרח, הביקוש עולה, ההיצע יורד – והמחירים מאמירים.

המילניאלס יעדיפו את השכנות ממזרח לתל אביב?

כששומעים את הנתונים הללו אי אפשר שלא לחשוב על הזווית המקומית, שבמקרה הזה מסתדרת טוב גם מבחינת הכיוונים (אם מתעלמים מהכיוון שבו נמצא החוף): ממש כמו ניו יורק, גם לתל אביב אלטרנטיבות ממזרח, שיכולות להציע אפשרויות נוחות יותר לרבים מהתושבים שאינם יכולים להרשות לעצמם מגורים יקרים בעיר הלבנה.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אפשר לכאורה לומר שזה מה שאכן קורה: ב-2016 דורגה תל אביב רביעית מבין הערים שבהן ההגירה השלילית היא הגבוהה ביותר, עם מאזן של 2,469 תושבים לחובתה. ב-2017 המצב השתפר מעט ותל אביב דורגה שישית, עם מאזן שלילי של 1,514 תושבים. בפועל זה אומר שבאותה שנה עזבו את העיר 23,047 איש.

אך בפועל הנתונים הללו לא אומרים הרבה מדי: תל אביב עדיין נחשבת לעיר המבוקשת ביותר בישראל, בפער גדול משכנותיה – ממזרח, מצפון ומדרום. נדמה כי אצלנו, לפחות לעת עתה, אנשי דור ה-Y לא מושכים מזרחה, אך ימים יגידו אם זה עשוי להשתנות.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורלונג איילנדנדל"ן בארה"בדור ה-Yמצוקת הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...