לראשונה: מימון ממשלתי ל-2 פרויקטים ל"התחדשות עירונית חברתית"

הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון ישקיעו 40 מיליון שקל בפרויקטים, המקודמים על ידי ארגונים ללא מטרות רווח • יכללו יחד כ-1,850 יחידות דיור

שיתוף הכתבה
יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן. "מאיצים את הטיפול בשכונות המוחלשות" (דרור סיתהכל)יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן. "מאיצים את הטיפול בשכונות המוחלשות" (דרור סיתהכל)

הרשות להתחדשות עירונית מודיעה כי תשקיע לראשונה, לצד משרד הבינוי והשיכון , בפרויקטים ל" התחדשות עירונית חברתית" בחיפה ובלוד. מדובר בשני פרויקטים שמקודמים על ידי ארגונים ללא מטרות רווח, בשכונות שבהן, לדברי הרשות, לא קיימת כדאיות כלכלית למיזמים מסוג זה. בימים האחרונים הושלם הליך בחירת הזוכים בקול הקורא שפורסם לפני כשנה, שבו זכו המנהלת להתחדשות עירונית לוד בשיתוף עמותת ג'ינדאס הפועלת בעיר, ועמותת 'ארץעיר' הפועלת בשכונת קריית אליעזר בחיפה.

הפרויקט בשכונת קריית אליעזר – שכונה המאופיינת באוכלוסייה מעורבת המשלבת עולים חדשים ותושבים מהמגזר ערבי – יוסיף 1,182 יחידות דיור חדשות, 100 יחידות דיור להשכרה ו-30 יחידות דיור להשכרה בהישג יד, כמו גם 5,900 מ"ר שטחי מסחר ו-1,800 מ"ר שטחי ציבור. ברשות אומרים כי "השקעה זו תממש את הפוטנציאל של השכונה, הקרובה לים ולמרכזי תעסוקה, תרבות ופנאי בעיר התחתית".

לראשונה: מימון ממשלתי ל-2 פרויקטים ל"התחדשות עירונית חברתית"לראשונה: מימון ממשלתי ל-2 פרויקטים ל" התחדשות עירונית חברתית"

היזמיות אפריקה התחדשות עירונית וקבוצת ביתא זכו במכרז להקמת הפרויקט, לצד עמותת ארץעיר כאמור. היקף המכרז הוא 650 מיליון שקל, ובשלב הראשון – שעלותו כ-185 מיליון שקל - ייהרסו 48 יח"ד קיימות ובמקומן ייבנו כ-200 יח"ד חדשות. הפרויקט ייבנה על פי אסטרטגיית עירוב שימושים ויכלול בקומת הקרקע שטחי ציבור ומסחר ובנוסף, 400 מ"ר של שטחי ציבור. הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון יעניקו 16 מיליון שקל לארץעיר לטובת הפרויקט. מהחברות הזוכות נמסר כי עוד 6 מיליון שקל יושקעו בקהילת השכונה, לפרויקטים של חינוך, פעילות חברתית וקהילתית, הקמת כפר סטודנטים, רשת קהילתית למשפחות, עבודה עם תושבים ותיקים ועוד.

בחלק מן השכונות קיים פוטנציאל לקידום תהליכי התחדשות עירונית באמצעות יזמים פרטיים, בעוד שבשכונות אחרות לא קיים פוטנציאל דומה, בשל היעדר כדאיות כלכלית"

הפרויקט בלוד ייבנה במתחם בית הקשתות בעיר, הנמצא בשכונת רמת אשכול, בסמוך לעיר העתיקה ולנתב"ג. מרשות להתחדשות עירונית נמסר כי השכונה מאופיינת באוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, המשתייכת ברובה למגזר הערבי, ובמבני רכבת ו-מבני H. לאחר סיום הפרויקט, יתווספו לשכונה 543 יחידות דיור חדשות בעשרה מבנים גבוהים, תוך שמירה על מבני הציבור הקיימים ועל השטחים הפתוחים. כלכלית לוד ועמותת ג'ינדאס זכו בסיוע של 24 מיליון שקלים עבור הפרויקט. 

מהרשות נמסר כי לצד המענקים שקיבלו הגופים, הם יזכו לתמיכה של מיליון שקל מטעם הרשויות המקומיות. הכסף יושקע בחידוש פיזי של המבנים, בהקצאת חלק מיחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת לטווח ארוך וכן בחידוש של המרחב הציבורי העוטף את המבנים. נוסף על כך, הוא יסייע במימון תוכנית חברתית ארוכת טווח עבור תושבי השכונה, אשר תעבור את אישור אגף שיקום שכונות במשרד הבינוי והשיכון. התשלום יועבר בהדרגה, ובהתאם לאבני דרך שייקבעו מראש.

"צעד נוסף בדרך לתיקון חברתי אמיתי"

מדובר ביוזמה משותפת של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אגף שיקום שכונות במשרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר. בהודעת הרשות נמסר כי "היוזמה נוצרה מלכתחילה בשל הפערים המשמעותיים בין השכונות השונות ברחבי הערים. בחלק מן השכונות קיים פוטנציאל לקידום תהליכי התחדשות עירונית באמצעות יזמים פרטיים, בעוד שבשכונות אחרות לא קיים פוטנציאל דומה, בשל היעדר כדאיות כלכלית. פעמים רבות הדבר נובע מנראותה של הסביבה הפיזית, ולעיתים אף בשל הסביבה החברתית".

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "המודל החברתי המוצע מאפשר איגום משאבים יוצא דופן בין ממשלה, פילנתרופיה ומיזמי התחדשות עירונית -חברתית. הקול קורא מהווה צעד נוסף בדרך לתיקון חברתי אמיתי שאנו מובילים, באמצעות התחדשות עירונית ופעילות חברתית אמיתית בפריפריה החברתית ולטובת אוכלוסיות מוחלשות".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "הרשות שמה לנגד עיניה את ההיבט החברתי בפרויקטים של התחדשות העירונית, מיום הקמתה. אנו גאים לאפשר את שיתוף הפעולה עם גופים פילנתרופיים מרכזיים מעין אלה, כדי להאיץ את הטיפול בשכונות המוחלשות הללו בלוד ובחיפה, שאין בהן כדאיות כלכלית. אנו מאמינים כי בעזרת התנעה של פרויקט נקודתי בערים תיווצר השפעה אשר תסייע לשקם את הסביבה כולה, וכך נחולל שינוי גדול בערים ובסיס חברתי שווה והוגן".

הבשורה בפרויקט זה היא שלראשונה המדינה מכירה בזכותם של תושבים שלא נהנים מערכי קרקע גבוהים לזכות בבית חדש, בטוח ומרווח. אנו מקווים שהמודל הינו סנונית ראשונה למהפכה חברתית באזורים שלא במעגל הביקוש, והתחלה של מודל כלכלי מצליח"

אורי כרמל, מנכ"ל ארץעיר: "זו בשורה גדולה לשכונה ולעיר חיפה כולה. אני מסיר את הכובע בפני משרד השיכון ועיריית חיפה, שהבינו את הכוח של קהילתיות בהשפעה על העיר ויָצרו תכנון פיזי וקהילתי שמשרת את תושבי השכונה ולא להפך. אנחנו מאמינים שכדי ליצור ערים טובות ומשגשגות חייבת להתקיים התחדשות עירונית קהילתית במקביל להתחדשות עירונית פיזית, ולכן אין לי ספק שהפיילוט הזה הוא פתח לשינוי גדול".

אסף סימון, מנכ"ל אפריקה התחדשות עירונית : "החברה מאמינה גדולה בהתחדשות חברתית, ולראשונה הצליחה לשתף פעולה עם המדינה בקידום מתחם שלולא המענק שניתן לא היה עובר את רף הכדאיות הכלכלית הנדרשת, וייתכן שכלל לא היה יוצא אל הפועל. הבשורה בפרויקט זה היא שלראשונה המדינה מכירה בזכותם של תושבים שלא נהנים מערכי קרקע גבוהים לזכות בבית חדש, בטוח ומרווח. אנו מקווים שהמודל הינו סנונית ראשונה למהפכה חברתית באזורים שלא במעגל הביקוש, והתחלה של מודל כלכלי מצליח". 

מנכ"ל קבוצת ביתא, אהוד שליין: "בחמש שנים האחרונות אנו מקדמים מודל חדשני של התחדשות עירונית בקריית אליעזר מתוך הבנה כי בשכונה מיוחדת זו יש הפוטנציאל להתחדשות ולהפיכתה למרכז אורבני שוקק. אנו מברכים על מענק משרד השיכון אשר יאפשרו לדברים לקרות על הצד הטוב ביותר, עבור התושבים הקיימים והעתידיים. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לעיריית חיפה על שיתוף הפעולה, ובייחוד לראש העיר חיפה עינת קליש-רותם ולצוותה, על העבודה המשותפת לקבלת המענק".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתיפעת שאשא-ביטוןמשרד האוצרחיים אביטןעמותת ארץעירקבוצת ביתאהמנהלת להתחדשות עירונית לודעמותת ג'ינדאסשכונת קריית אליעזרמתחם בית הקשתותאפריקה ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...