המרכז העירוני החדש בנתניה: 6,300 יח"ד ו"שינוי תפיסה תחבורתי"

הוועדה המחוזית אישרה את המדיניות החדשה למרכז העיר, אשר באה במקום תוכנית ישנה "שנשענה בעיקר על הרכב הפרטי" • הצפיפות שנקבעה בתוכנית: 20 יח"ד לדונם

שיתוף הכתבה
הדמיית המרכז העירוני בנתניה במסגרת התוכנית המעודכנת (עיריית נתניה)הדמיית המרכז העירוני בנתניה במסגרת התוכנית המעודכנת (עיריית נתניה)

עדכון ושדרוג בתוכנית התחדשות מרכז העיר נתניה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז אימצה לאחרונה מדיניות חדשה לתכנון המרכז העירוני בנתניה - עדכון מסמך המדיניות לאחד המתחמים המרכזיים בתחומה של תוכנית גדולה המאושרת עוד משנת 2003 (תוכנית נת/542/א), בשטח כולל של כ-780 דונם.

המתחם ממוקם בין הרחובות היהלומן אברמס, שדרות בן צבי, בן גוריון ושכונת נווה עוז בדרום. המסמך החדש מניח בסיס תכנוני להגדלת כמות יח"ד לכ-6,300 יחידות דיור, בצפיפות של 20 יח"ד לדונם נטו, וכן תוספת שטחי ציבור מסחר ושטחי תעסוקה ויצירת מערכת נגישות חדשה שנשענת על הליכה ברגל ושימוש בתחבורה ציבורית.

שינוי התכנון במתחם נדרש עקב חסר מימוש של רוב שטח התוכנית התקפה. המסמך מציג תכנון עדכני, עם ניצול יעיל של חטיבת הקרקע, הפנויה ברובה, אשר מקצה זכויות בנייה באופן שיאפשר בין היתר פיתוח ראוי והנחת תשתיות עירוניות באזור"

"שינוי התכנון במתחם נדרש עקב חסר מימוש של רוב שטח התוכנית התקפה", נמסר ממנהל התכנון. "המסמך מציג תכנון עדכני, עם ניצול יעיל של חטיבת הקרקע, הפנויה ברובה, אשר מקצה זכויות בנייה באופן שיאפשר בין היתר פיתוח ראוי והנחת תשתיות עירוניות באזור". 

עוד נמסר ממנהל התכנון כי מדובר בשינוי התפיסה התחבורתית של התוכנית הישנה, שנענה בעיקר על שימוש ברכב פרטי. עוד נציין כי התוכנית הישנה קידמה בנייה של 2,800 יח"ד בלבד במתחם (פחות מ-50% לעומת התוכנית החדשה), בצפיפות של 8 יח"ד לדונם נטו, ובבינוי של 7-2 קומות. מרבית השטח בתוכנית הישנה יועד לבנייה נמוכה ולצמודי קרקע. 

על פי עקרונות התכנון החדש, אזור התכנון במרכז העיר חולק ל-22 תתי-מתחמים; ניצול ומימוש מלוא הזכויות המוצעות, והוספת יחדות הדיור, מותנה בתכנון המתחם בשלמותו. כמו כן, המסמך כולל את המשך ציר "הרצועה הירוקה" שהתוותה תוכנית המתאר הכוללנית של נתניה, שתחילתו באזור הנופש המטרופוליני ובחורשת הסרג'נטים במזרח העיר, והמשכו - כחלק מתוכנית מעודכנת זו - בחוף הים במערב. נוסף על כך, התוכנית מציעה חיבור של שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים בין הפארק, השטחים הפתוחים והרחובות הראשיים.

מסמך המדיניות מציע לשמור על רחובות אוסקר שינדלר, לוי אשכול ואירנה סנדלר כרחובות הראשיים והעיקריים, שעליהם תתבסס מערכת תחבורה ציבורית, וכן מציעה מבני ציבור ועירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה. כמו כן, מאפשר המסמך ניצול יעיל של רחובות משניים וכן חיבור של השדרות המרכזיות במתחם אל הפארק, אל מבני הציבור ואל השטחים הפתוחים.

על פי התוכנית, מוצע להפוך את שדרות אוסקר שינדלר לשדרה מרכזית ירוקה ברוחב של 15 מטרים, הכוללת מעבר להולכי רגל ולרוכבי אופניים. לאורך שדרות אירנה סנדלר מוצעת שדרה ירוקה א-סימטרית ברוחב שמונה מטרים, בצד אחד של הרחוב בלבד. מסמך המדיניות נערך על ידי צוות התכנון של עיריית נתניה, בראשות מהנדס העיר ארז טל, ובשיתוף לשכת התכנון במחוז מרכז. 

המסמך מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה של נתניה, תוך תוספת משמעותית לחיזוק העירוניות המתחדשת באזור, הכוללת את השכונות גבעת הפרחים ממזרח (שנמצאת בתכנון), נווה עוז בדרום ומתחם גרינטל שמצפון"

מתכנן מחוז מרכז, גיא קפלן, ציין כי "המסמך מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה של נתניה, תוך תוספת משמעותית לחיזוק העירוניות המתחדשת באזור, הכוללת את השכונות גבעת הפרחים ממזרח (שנמצאת בתכנון), נווה עוז בדרום ומתחם גרינטל שמצפון. התכנון כולל עירוב שימושים ומציע שלל סוגי דירות, כמו גם מענה לצורכי ציבור ופארקים לרווחת התושבים, ומהווה תכנון עדכני".

ברקע אישור זה נזכיר את שינוי המדיניות שחל לאחרונה בעיריית נתניה, בכל הנוגע לפרויקטים להתחדשות עירונית (שתתקיים במידה כזו או אחרת גם במתחם המאושר במרכז העיר): אם בעבר עודדה העירייה בניית דירות גדולות בפרויקטים אלו – הפרסומים מדברים על 95 מ"ר לפחות לכל דירה – הרי שעל פי העדכון האחרון, שהוצא אך לאחרונה, מאפשרת העירייה תוספת של 12 מ"ר בלבד לכל דירה. העדכון גרם למחאה בקרב יזמים ודיירים, וישנם אף כאלו שמתכוונים לעתור נגד ההחלטה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית נתניההוועדה המחוזית לתכנון ובניהגיא קפלןמנהל התכנוןהתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...