קבינט הדיור אישר: 8 מתחמי התחדשות עירונית ל-4,890 יח"ד חדשות

הקבינט אישר לראשונה קידום שתי תוכניות התחדשות באשקלון, ולבד מזה אישר מתחמים גם ברמלה, רחובות, פ"ת, בת ים ועתלית • גם תמ"א 1 אושרה על ידי הקבינט

שיתוף הכתבה

שמונה מתחמים אשר "ייצרו" כ-4,890 יחידות דיור חדשות – זוהי ההחלטה שאושרה היום (א') במהלך ישיבת קבינט הדיור, בראשות שר האוצר משה כחלון. מדובר בשמונה מתחמים שהוגשו על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון, שאותם מבקשים שני הגופים לקדם במסלול הוותמ"ל, באשקלון, ברמלה, ברחובות, בפתח תקווה, בבת ים ובעתלית. בסיום התהליך, ייבנו במתחמים אלו 4,890 יחידות דיור חדשות בסך הכול, במקום 1,150 יחידות דיור קיימות.

בעיר אשקלון, שבה לא קודמה התחדשות עירונית עד כה, יקודמו שני מתחמים - האחד, מתחם בנימין הסמוך לשכונת גבעת הפרחים בעיר, שבו ייבנו במקום 132 יחידות הדיור הקיימות 660 יחידות דיור חדשות – בהן כאלו שיוקמו על קרקע משלימה; השני - מתחם אהוד/תחיה הממוקם בסמוך לכניסה הראשית לעיר, במקום שבו שכן קולנוע אסתר המיתולוגי. 714 יחידות דיור חדשות עתידות להיבנות במקום, ולהתפרש גם על קרקע משלימה צמודת דופן, והן יחליפו את 112 יחידות הדיור הקיימות. 

ההתחדשות העירונית בערים אלה, כמו גם בערים האחרות המיומנות בקידום התחדשות עירונית , תביא לשינוי ולשיפור אורח החיים של תושבי המתחמים. הדבר מהווה בשורה כלכלית וצדק חברתי עבור אוכלוסייה הזקוקה מאוד לדירות מגורים ממוגנות, ולמבני ציבור ותעסוקה נרחבים"

בעיר רמלה עתידות להיבנות 510 יחידות דיור חדשות במתחם הרצל הסמוך לכביש 44. היחידות יחליפו את 101 יחידות הדיור הקיימות, ויתווסף אליהן שטח של כ-3,600 מ"ר, עבור מסחר ותעסוקה; ברחובות, במתחם שעריים, יפונו 28 מבנים המכילים 142 יחידות דיור, ובמקומם ייבנו מבנים עם 520 יחידות דיור חדשות, וכן שטח של 7,680 מ"ר עבור מסחר ותעסוקה ו-7,752 מ"ר עבור מבני ציבור; בעיר פתח תקווה יקודם מתחם ארגוב הסמוך לכביש 40 ולכביש 471. 240 יחידות הדיור הקיימות יוחלפו ב-1,060 יחידות דיור חדשות. במתחם זה יתקיים עירוב שימושים בדמות מגורים, מסחר ומוסדות ציבור יחדיו; בעיר בת ים, במתחם דליה הסמוך לעיר חולון, יוחלפו 168 יחידות הדיור הקיימות ב-835 יחידות דיור חדשות. נוסף על כך, ייבנו במתחם מבני ציבור על שטח של 11,600 מ"ר; בעיר עתלית יקודם מתחם גבעת קנדי המכיל כיום 252 יחידות דיור. במקום יחידות הדיור הקיימות עתידות להיבנות 650 יחידות דיור חדשות בשטח זה, בהן כאלו על קרקע משלימה.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "אנו מביאים לראשונה, לאחר עבודה מאומצת, מתחמים בערים שעד כה לא זכו לבצע התחדשות עירונית כלל. ההתחדשות העירונית בערים אלה, כמו גם בערים האחרות המיומנות בקידום התחדשות עירונית, תביא לשינוי ולשיפור אורח החיים של תושבי המתחמים. הדבר מהווה בשורה כלכלית וצדק חברתי עבור אוכלוסייה הזקוקה מאוד לדירות מגורים ממוגנות, ולמבני ציבור ותעסוקה נרחבים. אישור הקבינט יאיץ את התהליכים ויקצר את זמני ההמתנה הארוכים לקבלת אישורים".

 

סמנכ"לית הרשות, עינת גנון, התייחסה גם היא לנושא הרחבת ההתחדשות העירונית לערים חדשות, במסגרת אירוע שולחן עגול שנערך בסוף השבוע האחרון במתחם משרדי מרכז הנדל"ן. לדבריה, אחת המגמות הבולטות לשנת 2019 בתחום ההתחדשות העירונית הייתה "מתיחת אזורי הביקוש" והגעה גם לערים כמו לוד ונשר. כעת, עם הוספת אשקלון למעגל המתחמים המקודמים, נמתחים גבולות אזורי הביקוש עוד קצת

הקבינט אישר גם את תמ"א 1

במקביל לאישור שמונת המתחמים, אישר בישיבתו היום קבינט הדיור גם את תמ"א 1, תוכנית מתאר אחודה שקידם לאחרונה מנהל התכנון , ושכבר אושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מטרת התוכנית, אשר על הכנתה הורתה הממשלה בהחלטתה מחודש מרץ 2012, הינה לסייע בייעול ובקידום תוכניות על ידי איחוד ותמצות של יותר מ-300 תוכניות מתאר ארציות לכדי תוכנית מתאר ארצית אחת. כמו כן, התוכנית מביאה בשורה סביבתית גדולה – הוספת עוד כחצי מיליון דונם של שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם לשטחי ישראל.  

 

ממנהל התכנון נמסר כי "מדובר בתוכנית שתנגיש בדרך קלה את המידע התכנוני ותאפשר מבט כולל ומקיף שיסייע בהסדרת מערכות הפיתוח, התשתיות, הסביבה והמגורים. נוסף על כך, התוכנית תקדם איחוד ושילוב תשתיות מסוגים שונים, ובכך היא אמורה לייעל ולקצר את הליכי תכנונן והקמתן".

התוכנית גובשה במשך כמה שנים ונערכה על ידי מוטי קפלן, ומציעה מבנה מודולרי שיאפשר לצרף לתוכה תוכניות מתאר נוספות לאחר אישורן. יש בה כמה פרקים, ובהם שטחים מוגנים, חופי הים, אנרגיה, קרקע ותחבורה.

 

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, ציינה כי "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות הן ברמה הסביבתית והן ברמה התכנונית. תוכנית המנוסחת בצורה בהירה, פשוטה ושווה לכל נפש, שתהווה מעתה כלי סיוע עדכני בהגשמת מדיניות התכנון הארצית. אישור תמ"א 1 הינו תוצר של עבודה יסודית ומקצועית שלוותה בשיח ובשיתוף של גורמי הממשלה והנציגים הירוקים. במסגרת עבודה זו, מנהל התכנון עבר תא שטח אחר תא שטח וקבע את ייעודו, מתוך ראייה מרחיקת ראות לכלל הצרכים העתידיים של מדינת ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתחיים אביטןקבינט הדיורתמ"א 1
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...