רוני פלמר: "18 עיירות הפיתוח יהיו גולת הכותרת הנדל"נית בעשור הקרוב"

תנועת אור כבר לא חולמת על הקמת ישובים, אלא על חיזוק ערי הפריפריה, ובטרמינולוגיה החדשה - "המרכזים החדשים של ישראל"; רוני פלמר: "אנחנו ה-R&D של הממשלה"

שיתוף הכתבה
פודקאסט רוני פלמר (מרכז הנדל"ן)פודקאסט רוני פלמר (מרכז הנדל"ן)

תנועת אור הוקמה בשנת 2002, "במטרה לקדם את מדינת ישראל על ידי יישוב ופיתוח הנגב והגליל". עד היום, הקימה אור 8 ישובים חדשים וחיזקה 50 ישובים קיימים. "מדובר בקרוב ל-50 אלף איש שעזרנו להם להתיישב", אומר רוני פלמר, מייסד ומנכ"ל תנועת אור, "90% מאלה שבאו גם נשארו, והם מבסוטים".

- עדיין הדומיננטיות המאוד ברורה של ישראל ושל הצעירים היא לגור באזור המרכז.

"אין ספק שלמדינת יחשראל יש שתי מדינות לשני עמים. מדינת תל אביב ושאר המדינה. אנחנו נמצאים עם מגנט אדיר של אזור תל אביב ו-92% מהסטודנטים לא טועים. שנייה אחרי שהם סיימו ללמוד וליהנות בתל חי או בבאר שבע, הם חוזרים למרכז. המטרה היא ליצור שלושה מרכזים – תל אביב, ירושלים כמרכזון בפני עצמו, הצפון שיפסיק להיות פריפריה ויהפוך להיות מרכז אוטונומי ועצמאי, וכנ"ל הדרום".

"אנחנו נמצאים עם מגנט אדיר של אזור תל אביב ו-92% מהסטודנטים לא טועים. שנייה אחרי שהם סיימו ללמוד וליהנות בתל חי או בבאר שבע, הם חוזרים למרכז. המטרה היא ליצור שלושה מרכזים – תל אביב, ירושלים כמרכזון בפני עצמו, הצפון שיפסיק להיות פריפריה ויהפוך להיות מרכז אוטונומי ועצמאי, וכנ"ל הדרום"

- ואולי 20 שנה צריכות ללמד אתכם להפסיק להילחם במגמה? זה לא עובד.

"להגיד שזה לא עובד זו החמרה קיצונית. גם כשתל אביב התחילה לקח לה הרבה שנים. לשדרות רוטשילד לקח 20-25 שנים עד שכל הנתונים התחברו בשנות התשעים. זה תהליך שלוקח זמן".

- עדיין, לא מעט יאמרו שלישראל הקטנה די במרכז אחד.

"בראיה ארוכת טווח, כארגון חברתי, לא שאלנו את עצמנו איך מיישבים את הנגב והגליל, אלא איך מדינת ישראל תהיה המקום הכי טוב לגור בא. אמרנו למנכ"ל עיריית תל אביב, מנחם לייבה, שתל אביב היא שהולכת לקרוס. המדינה מצפה ממנו ומכל הגוש הגדול במרכז הארץ להכפיל או לשלש את עצמו, אבל לאף אחד אין כוונה לעשות זאת וגם לא ערוכים לארוע הזה. בנוסף, 80% מנכסיה של מדינת ישראל נמצאים מחוץ למדינת תל אביב ואין למרכז שום נכס אמיתי, חוץ מכוח אדם, רוח וכו'. את כל זה אפשר להביא לצפון ולדרום. ואם לא נעשה את זה, 80% משטח המדינה יהיה עם 25% מהתושבים, בחתך סוציואקונומי הנמוך ביותר, מה שיהיה גם אתגר בטחוני. ואז מדינת ישראל תשאל 'איפה טעיתי'.

"כלכלית, הפוטנציאל הכי גדול יושב מחוץ לתל אביב. מדינת ישראל לא צומחת באמת, ואתה שואל את עצמך לאן מדינת ישראל הולכת. לישראל יש בתוך המדינה שווקים צומחים שצריך לטפל בהם בכל מקרה. אתה רואה את הפוטנציאל ומבין שצריך לייצר 3.5 מיליון מקומות עבודה ב-25-30 שנים הקרובות, ואתה רואה שהדיור הוא לא הבעיה של ישראל אלא הפתרון. אם נשכיל לבנות דיור איכותי, זמין, מזמין ועם פחות מזומנים, אנחנו יכולים לגרום לישראלים – לדור הצעיר ולגיל השלישי – להישאר, לחזור ולעבור לערים השוות באותם מרכזים חדשים. שינינו את כל הפעילות מהקמת ישובים לחיזוק הערים".

"הדיור הוא לא הבעיה של ישראל אלא הפתרון. אם נשכיל לבנות דיור איכותי, זמין, מזמין ועם פחות מזומנים, אנחנו יכולים לגרום לישראלים – לדור הצעיר ולגיל השלישי – להישאר, לחזור ולעבור לערים השוות באותם מרכזים חדשים. שינינו את כל הפעילות מהקמת ישובים לחיזוק הערים"

- אתה לא מכה על חטא שהקמתם עוד ישובים, כשכל ישוב עולה מיליארדים ולא באמת מחזק את הערים?

"החיסרון הוא היתרון והוא הפתרון. להביא מאסה קריטית של תושבים זהו הפתרון. במשך שנים שינינו את כיוון התנועה והיום מעל 6,000 משפחות מחכות להגיע לצמודי הקרקע בנגב ובגליל. אז קודם שינינו את כיוון התנועה, ועכשיו הדבר הגדול הוא הערים".

"עומר הורסת את באר שבע?  אם עומר לא היתה קיימת, מאות פרופסורים שלא מצאו איכות חיים היו עוברים לגוש דן. שכונת רמות בבאר שבע הגיעה לאותן רמות מחיר של עומר, וזה עניין של תהליכים. אם עומר ולהבים לא היו קיימות, לא היה לנו את הפיתוח של באר שבע בצמודי קרקע והשלב הבא הוא ששכונת רמות בבאר שבע יכולה גם לצמוח לגובה. לפעמים בתהליכים בחיים צריך לייצר הזמנה עם ערך".

- אבל עובדה היא שהערים בפריפריה נראות רע, כשהישובים הקטנים סביבן פורחים, לא פעם על חשבונן.

"ולכן הערים צריכות לתת פייט. מה שאנחנו עושים היום זה לייצר חוויה עירונית. הערים התרוקנו לשכונות החדשות, ואין חזון למדינת ישראל והחשיבה היא פחדנית ומצומצמת. אפילו המדינה והרשויות עצמן לא מאמינות בעצמן. באנו עם תוכנית, 'עיר שווה', שאומצה על ידי משרד השיכון והמשרד לשוויון חברתי, אותה אנחנו מובילים בארבע ערים – עכו, קרית שמונה, דימונה ואופקים.

"איך התחילה תל אביב? אריה יעקב וויס בשנות השלושים הבין שצריך לא רחוב, אלא שדירה. וקיוסק ופילהרמונית. אנחנו מנסים להיות אריה יעקב וויס. להפוך את תוכניות הערים למוצר מזמין ומטורף. לאופקים יש יתרונות שעולים על ראשון לציון מערב, אבל הם לא באו לידי ביטוי. ניסו לבנות ראשון לציון מערב באופקים, ואת כל זה שינינו" 

"הגענו לעיר, והבנו שזה אחד הפספוסים הגדולים. המהפכה של תל אביב התחילה בשינקין ואנשים שמחים לגור בעיר עם תחבורה ציבורית, עם קהילה, תרבות, חוגים, תעסוקה וביטחון. איך התחילה תל אביב? אריה יעקב וויס בשנות השלושים הבין שצריך לא רחוב, אלא שדירה. וקיוסק ופילהרמונית. אנחנו מנסים להיות אריה יעקב וויס. להפוך את תוכניות הערים. עד היום תמרצו מתכננים בכסף ויצרו עבודה נוראית. אף אחד לא ירצה לבנות ולגור באותם מקומות. אנחנו הופכים את הערים הללו למוצר מזמין ומטורף. לאופקים יש יתרונות שעולים על ראשון לציון מערב, אבל הם לא באו לידי ביטוי. ניסו לבנות ראשון לציון מערב באופקים, ואת כל זה שינינו.  מי שחושב שעולם הנדל"ן מתפתח ואין סופי, זו רק ההתחלה. בצפון ובדרום מחכים לפחות מעל מיליון יח"ד בעשור שניים הקרובים, שהערים, 18 עיירות הפיתוח והיישובים הערביים יובילו".

- עדיף להתמקד במרכזים הגדולים ולא בישובי סיכה?

"85%-90% מהפעילות שלנו היום היא לגמרי עירונית. צריך להביא 50,000 תושבים חדשים כל רבעון. אבל אנחנו כולה ארגון חברתי, שהבין שהדרך לפתרון הכולל של מדינת ישראל עובדת דרך הנגב והגליל. אנחנו נביא את חלוצי השינוי - 150 אלף הראשונים בעשור הקרוב. ואז השוק יעשה את שלו. אנחנו לוקחים שכונה, ויודעים להביא 30-50 זוגות צעירים עם חזון חברתי, כלכלי ומה שזה לא יהיה. נותנים להם פתרון כמו ביישובים קהילתיים, בקהילה עירונית. נשלב בין עיר וכפר. 18 עיירות הפיתוח יהיו גולת הכותרת הנדל"נית בעשור הקרוב. לא רק כי היא זולה בשליש מהמחירים באזור תל אביב, כי הערך – וזה הדגש - של איכות חיים, תקבל אותו שם".   

"85%-90% מהפעילות שלנו היום היא לגמרי עירונית. צריך להביא 50,000 תושבים חדשים כל רבעון. אנחנו נביא את חלוצי השינוי - 150 אלף הראשונים בעשור הקרוב. ואז השוק יעשה את שלו"

- הממשלה איתכם?

"לשמחתי מינהל התכנון כבר בתפיסה הזו. אתה צודק שהמועצה הלאומית לכלכלה וגופים אחרים אומרים שיש היי טק ואזור ביקוש בתל אביב ובואו לא נהרוס את זה. יש שם פחד להרוס מה שטוב. יש לנו ויכוח איתם ובקונספציות שלהם מתחילים בקיעים והעסק לא פשוט גם בהיי טק, אז אנחנו אומרים 'לך לשווקים חדשים'. לאזורים הללו לא רק מגיע, אלא מגיע גם למדינת ישראל שהם יעזרו לה".

- בתכלס, המדינה טובה בסיסמאות אבל במעשים, מחיר למשתכן למשל מתמרצת לקנות דווקא במרכז הארץ.

"הממשלה היא המבצעת, והגורמים החברתיים הם המחקר והפיתוח. מה שייצור שינוי זה השוק העיסקי והסקטור העיסקי. הממשלה היא ענק שעובד על אוטומט, והשינויים שהם מסוגלים לעשות מאוד קטנים. הם זורקים עצמות. כל המו"פ והחשיבה מחוץ לקופסה אני לא מצפה שיבואו מהממשלה, למורת שיש שם כמה פקידים שמבינים היסטורית שהם בצומת שיכול לשנות את עתיד מדינת ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תנועת אוררוני פלמרפודקאסטדרור מרמור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...