עוד ירידה בתשואת הנדל"ן למשרדים: 6.5% ברבעון הרביעי של 2019

מדובר בירידה של כחצי אחוז ברמת התשואה ביחס ל-2018 • הערכות חברת CBRE ישראל: "המשך ירידה בתשואה למשרדים; עלייה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן המסחרי"

שיתוף הכתבה
משרדים בתל אביב. נפח הפעילות בעיר היה גבוה - על אף הירידה הארצית בתשואה (מרכז הנדל"ן)משרדים בתל אביב. נפח הפעילות בעיר היה גבוה - על אף הירידה הארצית בתשואה (מרכז הנדל"ן)

ירידה נוספת בתשואה למשרדים – שפחתה מאז 2018 בחצי אחוז: סקירת שוק המשרדים והמסחר בישראל לרבעון הרביעי של 2019 מטעם החטיבה הישראלית של חברת ייעוץ הנדל"ן הבינלאומית CBRE מצביעה על תשואה של 6.5% בשוק הנדל"ן למשרדים ברבעון האחרון של השנה החולפת, זאת לעומת 6.75% ברבעון השני והשלישי, ותשואה של 7% ב-2018.

תוצאות הסקירה של CBRE ישראל, שמפורסמות היום (ב') מצביעות על כך שגם במשרדים וגם במרכזים המסחריים בישראל עומדת התשואה, נכון לרבעון הרביעי של 2019, על 6.5%. בנדל"ן לתעשייה ולוגיסטיקה עמדה התשואה בתקופה זו על 7%. בסקירה כותבים אנשי חברת ייעוץ הנדל"ן כי "לאור העסקאות שבוצעו ברבעון זה, אנו צופים עלייה בהיקף העסקאות בשוק הנדל"ן המסחרי, והמשך ירידה בתשואה למשרדים".

עוד ירידה בתשואת הנדלעוד ירידה בתשואת הנדל

הסקירה, כמו בכל רבעון, כוללת גם נתונים מפולחים לפי ערים. נתונים אלו אינם מפתיעים במיוחד, ומצביעים על יציבות בתשואות כמעט בכל הערים בישראל ברבעון הרביעי של 2019. נתון מפתיע מגיע מניתוח התשואה השנתית: שם ניתן לראות כי הנדל"ן המסחרי בעיר רחובות עלה לאורך 2019 בשיעור של 15% - גבוה משמעותית מכל עיר אחרת, הן בתחום המשרדים והן בתחום המסחר.

ברבעון זה נפח הפעילות בתל אביב היה גבוה לעומת הרבעון הקודם, שבו חלה עונת הקיץ. מרבית השטחים בפרויקטים החדשים בעיר נספגו, שיעור התפוסה עלה לרמה של 95% כתוצאה מצמצום ההיצע בפרויקטים החדשים וגם עליית המחירים נמשכה - לרמה ממוצעת של 103 שקל למ"ר"

הסקירה מתעכבת, כהרגלה, על שוק הנדל"ן בתל אביב, ומציינת כי הרבעון הרביעי של שנת 2019 מסיים שנה של עלייה בדמי השכירות בשוק המשרדים בתל אביב, לעומת יציבות בדמי השכירות בערי המעגל השני. "ברבעון זה נפח הפעילות היה גבוה לעומת הרבעון הקודם, שבו חלה עונת הקיץ. מרבית השטחים בפרויקטים החדשים בתל אביב נספגו, שיעור התפוסה עלה לרמה של 95% כתוצאה מצמצום ההיצע בפרויקטים החדשים וגם עליית המחירים נמשכה - לרמה ממוצעת של 103 שקל למ"ר".

"העיר ממשיכה להתפתח דרומה, גם בתחום המשרדים", ממשיכה הסקירה, "לאחר שנים שבהן תנופת המגורים הובילה לשינוי באזור ועלייה בביקוש, לצד מחסור בקרקע ליזמות בשאר חלקי העיר, ולאור תוכנית המתאר תא/5000 המאפשרת בנייה לאורך מערכת הסעת ההמונים. פיתוח זה מתבצע בעוד הרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול בעוד כשנתיים".

עוד ירידה בתשואת הנדלעוד ירידה בתשואת הנדל

נזכיר בהקשר זה את סקירתו של השמאי הממשלתי הראשי, אהוד עיני, שפורסמה לקראת סוף 2019 ונדמה כי משלימה את התמונה המשתקפת מסקירת CBRE: לפי סקירתו של השמאי, חלה ירידה משמעותית בנדל"ן למשרדים, למסחר לתעשייה וללוגיסטיקה, לרמות הנמוכות ביותר מאז שנת 2007.

התשואות בישראל – עדיין גבוהות משמעותית מרוב המדינות המפותחות

מעניין לראות, כחלק מסקירה זו של CBRE, גם את הנתונים העולמיים בתחום המשרדים והמסחר. על פי הסקירה, התשואות בישראל – למרות הירידה המתמשכת – עדיין גבוהות משמעותית מאלו שנרשמו ב-2019 בערים ובמדינות מפותחות ברחבי העולם. כך, את הנתון הטוב ביותר בתחום המשרדים מציגות צ'כיה ופולין, עם תשואה של 4.25%; בצרפת התשואה עמדה ב-2019 על 2.85% - פחות מחצי התשואה בישראל. בתחום המסחר מציגה איטליה נתונים מרשימים, גבוהים אף מאלו של ישראל, עם 7.5% תשואה; בבריטניה התשואה בתחום זה היא רק 4.5%.

עוד ירידה בתשואת הנדלעוד ירידה בתשואת הנדל

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מבני תעשייהנדל"ן מסחריCBREהשמאה הממשלתי הראשיאוהד עינינדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...