שמחה גרידינגר: "חברים שלי התבלבלו ויצרו דירות מעוותות"

הבעלים של חברת נתיב פיתוח אינו חושש לבנות באזורים רווי היצע ומשוכנע שדירות מחיר למשתכן שיושבות על המדף ולא נמכרות פשוט לא תוכננו נכון

שיתוף הכתבה
פודקאסט שמחה גרידינגרפודקאסט שמחה גרידינגר

חברת הנדל"ן נתיב פיתוח בונה פרויקטים למגורים באזורים רווי היצע ורווי תחרות, בין השאר בחריש, בקריות, ובעיקר בעיר בית שמש. בפודקסאט "מגדל בבל" הסביר בעלי החברה, שמחה גרידינגר, למה הוא משוכנע שמדובר באסטרטגיה מנצחת.

"החברה שלי נבנתה בתחילת דרכה, כבר לפני כשלושים שנה, על הקריות, כרמיאל, נצרת עילית, וברוך ה' מסרנו דירות והדיירים עשו עשרות אחוזים רווח בין מועד התשלום על הנייר לבין קבלת המפתח. אנחנו הולכים למקומות מתפתחים, שעם הזמן מקבלים צביון יותר רציני והאוכלוסיה מתחזקת.

"נכון שבקריות שיווקו בשנים האחרונות כמויות גדולות של מחיר למשתכן והיה שם היצף. הקבלנים נתנו את ההצעה הכי זולה למטר, ולא זכרו שחייבים לעשות תכנון נכון, ניצול אופטימלי של השטח ועוד כמה דברים. יצאו דברים מפלצתיים ודירות מעוותות שלא ניתנות למכירה. בנו דירות 3 חדרים בשטח של 110 מ"ר וכדומה. אמנם המחיר למ"ר זול, אבל אף אחד לא יקנה במחיר כזה דירות שלושה חדרים. חברים שלי התבלבלו, אבל אנחנו הבנו שצריך להתייחס ללקוח כלקוח רגיל ולא כלקוח שבוי. מינימום מטרים בשלושה חדרים וכו'. ישבנו עם כל אדם כמו במכירה חופשית, ובזכות זה לא נשארו לנו דירות".  

- מחר בבוקר מתפרסמת קרקע בקריות, אתה ניגש?

"לפני חודשיים זכינו ב-300 דירות בקרית ים במחיר למשתכן. אנחנו יודעים לתמחר את זה".

- ומתי הבנת בעבר שעשית טעות, והיה עדיף שלא לרכוש את הקרקע?

"בניתי בהר יונה (נצרת עלית/נוף הגליל) לפני שבע שנים. רק כשנכנסתי לתכנון הבנתי שהאדמה לא ראויה וצריך לעשות ביסוס במחירים יקרים, וכרגע אנחנו מחזירים למשרד השיכון חלק מאותה אדמה שקנינו. אבל באופן עקרוני אנחנו מאמינים בצפון, ואין לנו שום תלונות".

"בית שמש לאט לאט הפכה לרמת בית שמש. כבר לפני שנים אמרו שעם הזמן, בית שמש תהיה שכונה של רמת בית שמש החרדית. בכל בית שמש יש 118 אלף תושבים וכ-48% מתוכם הגיעו בעשור האחרון"

- אתה בונה ומתכנן היום אלפי דירות בבית שמש, עיר שמייצגת את המתח בין חרדים לחילוניים. מחיר למשתכן אפילו לא יודע להבדיל בין אחד לשני.

"בית שמש לאט לאט הפכה לרמת בית שמש. כבר לפני שנים אמרו שעם הזמן, בית שמש תהיה שכונה של רמת בית שמש החרדית. בכל בית שמש יש 118 אלף תושבים וכ-48% מתוכם הגיעו בעשור האחרון. זה המקום היחיד כמעט במדינה שנמצא עם עתודות קרקע גדולות של מדינת ישראל. ועם כל זה, כרגע יש ראשת עיר דתית לאומית והיא נותנת אפשרות לכל ציבור שרוצה לבנות ולגור בבית שמש".

- בפרקטיקה, כדאי לגור ביחד? 

"שכשיש מכרז הוא פתוח לכולם. בנצרת עלית מוכרים גם לערבים מנצרת. בדרך כלל אדם מכוון את עצמו למקום שהוא ירגיש נוח. אני חושב שהיום האפשרות בבית שמש היא לכל מי שרוצה להגיע, והחלוקה נעשית בין שכונות. בית שמש הוותיקה תשאר עבור הציבור הכללי החילוני ורמת בית שמש תהיה חרדית ודתית לאומית. זה הכי נוח.

"נכון שכשמתקרבים זה לזה אז מכבדים אחד את השני ורואים את היופי אחד של השני, אבל זה טבעי ונורמלי שיעשו שכונות נפרדות, שם כל אחד יפתח את מוסדות הציבור שמתאימים לו"

"כל אדם חילוני חושב שטוב לו ונוח לו לגור בשכונה משלו ולא מתחת בית כנסת. נכון שכשמתקרבים זה לזה אז מכבדים אחד את השני ורואים את היופי אחד של השני, אבל זה טבעי ונורמלי שיעשו שכונות נפרדות, שם כל אחד יפתח את מוסדות הציבור שמתאימים לו".

- אתה יכול להסביר איך זה שהציבור החרדי ממשיך לאהוב כל כך נדל"ן ולקנות דירות? הכתפיים של הגמ"חים קורסות.

"זוג שלומד בציבור הכללי משקיע בלימודים ויודע שתוך מספר שנים הוא יוכל לשלם משכנתא ולקנות דירה לבד. בציבור החרדי, אם הזוג צריך גם לממן שכירות זה מערער את היציבות, כי ההכנסות הרבה יותר נמוכות. לכן ההורים רואים כדבר מאוד חשוב לעזור להם עם רכישת דירה".

"זה לא שלאנשים (חרדים) אין גרוש. זה עניין של סדר עדיפויות. יוצאים פחות לבילויים מסויימים ולטיולים לחו"ל ומנקזים הכל לדיור. לאט לאט יתפתחו מקומות אחרים – בית שמש, חריש ועוד, ויהיו לכולם דירות"

- ואיך עושים זאת?

"כשאנחנו רואים את הפוליטיקה, המפלגות החזקות שואפות להיות שבמשרד החוץ או הביטחון ואילו חברי הכנסת החרדים נשלחו כדי לדאוג לפרט, לחינוך, לבריאות. אני בטוח שבכנסת החדשה הם ישימו בראש מעיניהם את נושא הדיור לאוכלוסיה הזו. ובגלל שאני יודע שאין פתרונות, אני אומר שמדובר בצריכה ובביקוש חזקים מאוד בשנים הקרובות.

"זה לא שלאנשים אין גרוש. זה עניין של סדר עדיפויות. יוצאים פחות לבילויים מסויימים ולטיולים לחו"ל ומנקזים הכל לדיור. לאט לאט יתפתחו מקומות אחרים – בית שמש, חריש ועוד, ויהיו לכולם דירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דרור מרמורפודקאסטשמחה גרידינגרנתיב פיתוח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...