עדי גזית: "קבוצות הרכישה נכנסות לתחום ההתחדשות העירונית - והמגמה צפויה רק לגדול"

אחרי עשור של צמיחה, ועל רקע המחסור בקרקעות באזורי הביקוש - לאחרונה החלו לצוץ קבוצות רכישה בפרויקטי תמ"א 38. בברקת מסבירים מהו היתרון בכך וכיצד מתאימים את עצמם גופי המימון לסוגי העסקאות החדשות?

שיתוף הכתבה
עדי גזית, מנכ"ל ברקת. קבוצות הרכישה נכנסות אט-אט גם לעולם הזה (יח"צ; שאטרסטוק))עדי גזית, מנכ"ל ברקת. קבוצות הרכישה נכנסות אט-אט גם לעולם הזה (יח"צ; שאטרסטוק))

קבוצות רכישה ופרויקטי התחדשות עירונית התנהלו עד כה במקביל בשוק הנדל"ן - קבוצות רכישה התבססו מאז ומתמיד על רכישה ובנייה על קרקעות פנויות, לעומת פרויקטי התחדשות עירונית במרכזי הערים אשר לרוב חיזקו ושיפצו בניינים קיימים. בעשור האחרון, כידוע, צברה תוכנית תמ"א 38 פופולאריות ותפסה חלק ניכר מהשוק על רקע המחסור בקרקעות, במיוחד באזורי הביקוש. 

נוצר מצב שבו קבוצות הרכישה נותרו בצד, וכמו כל שוק שמנסה להמציא את עצמו מחדש, גם קבוצות הרכישה הבינו שצריך לעשות מעשה"

"אם בעבר בנו בעיקר על קרקעות, נראה כי בעשור האחרון בונים דווקא על גגות של בניינים קיימים", אומר עדי גזית, מנכ"ל ברקת, המספקת הלוואות ומעמידה אשראי בתחום הנדל"ן. "נוצר מצב שבו קבוצות הרכישה נותרו בצד, וכמו כל שוק שמנסה להמציא את עצמו מחדש, גם קבוצות הרכישה הבינו שצריך לעשות מעשה", אומר גזית. מטרת הכניסה של קבוצות הרכישה לתחום, לדבריו, היא הגדלת ההיצע של פרויקטים פוטנציאליים עבורן באזורי ביקוש.

אחרי חודשים רבים של דיבורים, התוכניות מתחילות להפוך למציאות

"בשנתיים האחרונות בעיקר היו דיבורים על קבוצות רכישה בתחום ההתחדשות העירונית, אבל החיבור לא בוצע הלכה למעשה. רק בשנה האחרונה התחום קורם עור וגידים", אומר גזית. "ברקת העמידה ממש לאחרונה ליווי בנייה ראשון לקבוצת רכישה בפרויקט תמ"א בחולון", מספר גזית. "גם גופי מימון כמו ברקת היו צריכים להתאים את עצמם לדרישות ולתנאים העולים מהחיבור בין קבוצות רכישה לפרויקטי התחדשות עירונית ". 

הליווי החלוצי של ברקת כלל הלוואה בסך של כ-25 מיליון שקל לפרויקט התחדשות עירונית בחולון. הפרויקט כולל חיזוק של חמישה בניינים בני 36 יח"ד במצטבר והוספת 39 יח"ד חדשות, מה שיביא את הפרויקט לסך של 75 יח"ד.

 

כניסה להתחדשות עירונית מגדילה את ההיצע ופותחת עולם חדש

היתרון הברור והמיידי של כניסת קבוצות הרכישה לתחום ההתחדשות העירונית הוא הגדלת ההיצע של פרויקטים פוטנציאליים. "הבשורה הגדולה מתמקדת בכך שמארגני קבוצות רכישה יוכלו מעתה לארגן הרבה יותר פרויקטים, לא רק באמצעות מכרזים וקרקעות, אשר היו הרבה פחות נפוצים והופיעו בתדירות נמוכה יותר בשנים האחרונות. התחדשות עירונית פותחת עבורם עולם ומלואו, ומגדילה את ההיצע באופן דרמטי", אומר גזית.

אנו סבורים כי אין ברירה מצד הממשלה והרשויות אלא למצוא הסדרה חלופית שתיתן מענה לחיזוק מבנים והגדלת היצע דירות באזורי ביקוש. בברקת מעריכים כי התיקון להסדרה יבוא ממציאת אינטרס משותף לרשויות המקומיות וליזמים"

גזית מציין כי על אף הפופולאריות הרבה של תכנית תמ"א 38 בעשור האחרון, "אסור לשכוח שהתוכנית בתוקף רק עד אוקטובר 2022. עם זאת, אנו סבורים כי אין ברירה מצד הממשלה והרשויות אלא למצוא הסדרה חלופית שתיתן מענה לחיזוק מבנים והגדלת היצע דירות באזורי ביקוש. בברקת מעריכים כי התיקון להסדרה יבוא ממציאת אינטרס משותף לרשויות המקומיות וליזמים". היום, מציין גזית, התוכנית טובה יותר ליזמים ופחות לרשויות, מצב אשר יצטרך להשתנות בהסדרה החדשה.

אם כן, אין ספק שמדובר במגמה חדשה המתגבשת בשוק הנדל"ן הישראלי. קבוצות רכישה יכולות להביא את תחום ההתחדשות העירונית לגבהים חדשים ולתפוצה רחבה, "אך יש להקפיד על תהליכי מימון וליווי פרויקט מתאימים", מסכם גזית. 
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתתמ"א 38עדי גזיתברקתפרקליטות המדינה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...