יהודה כתב: "ממשלה שמתערבת במחירי הדיור אין לה זכות קיום"

יושב ראש ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת-ים פנה לממשלה בכינוס השנתי באילת: אם לא תעבדו איתנו בשותפות אתם ורק אתם תובילו לטרגדיה לתושבי ישראל

שיתוף הכתבה
יהודה כתביהודה כתב

"עד שנת 2040 יהיה מחסור של יותר מ-1.3 מיליון דירות בישראל ובמה הממשלה עסוקה? בלהאשים את הקבלנים. אנחנו הבעיה? אנחנו לא הבעיה. אם לא תעבדו איתנו בשותפות יד ביד לא תצליחו להצליח במשימה הלאומית לסייע לשוק הדיור, אתם ורק אתם תובילו לטרגדיה למשפחות הצעירות ולתושבי ישראל", כך אמר יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת-ים בכינוס השנתי של הארגון שמתקיים היום (ה') באילת.

"לדברי כתב, "ממשלה שמתערבת במחירי הדיור אין לה זכות קיום. לא יכול להיות שהממשלה תהיה המתחרה שלנו. או שאנחנו חיים במדינה מתוקנת, או שמדובר במדינה פופוליסטית. למדינה יש שיטה – היא מגלגלת ילינו הקבלנים את המחדל והמחסור בדירות. צריך להפסיק להיטפל לקבלנים, אנחנו לא שעיר לעזאזל של אף משרד ממשלתי שנכשל באתגר הלאומי.

"אדוני שר האוצר, אנחנו מוכנים לעשות הכל על מנת לשחרר את הפקק הנוראי של מחסור הדיור בישראל, כדי להחזיר את התקווה לדירה לכל אזרחי המדינה, אבל אנו לא מוכנים בשום פנים ואופן שתגלגלו את הכישלון עלינו", אמר כתב.

בסוף דבריו כתב פנה לחבריו הקבלנים ואמר כי "יש לנו בארגון משימה כאיגוד מקצועי של הקבלנים בישראל - לחזק את מעמדנו בקרב הציבור, כי תוקפים אותנו הפופוליסטים בממשלה, כי החלישו אותנו וגלגלו עלינו את האשמה, בחלק מהמפלגות איבדנו את ההשפעה שלנו, ובעיקר אנו מורידים ראש אל מול המתקפות. אני אפעל לחיזוק מעמד הקבלן ולשמור על שמם וכבודם של הקבלנים בישראל, ונמצא דרך לשתף פעולה עם הממשלה".

רוני בריק: הממשלה מובילה לקטסטרופה בשוק הדיור

נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק, שידוע בהתקפות קודמות נגד שר האוצר, אמר בכנס כי "אין מה להתרגש מההתנגחויות ביני לבין שר האוצר, זה טוב לתקשורת אבל בפועל אנחנו יושבים ביחד ומדברים ומשתפים פעולה".

בריק התייחס לתאונות בענף הבנייה שגבו מתחילת השנה 27 הרוגים, ואמר כי "הבטיחות היא בנפשנו ובאחריותנו לשמור על החיים של העובדים שלנו. אבל ללא השקעת ענק של הממשלה בתחום וללא אכיפה, שום שינוי לא יהיה. אנחנו עשינו בשנה האחרונה שינוי מקצה לקצה באתרי הבנייה, אבל ממשלת ישראל לא עושה כלום". 

לדבריו, "הבחירות הביאו להקפאת דיונים באישור בנייה של מעל ל-14 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ וזו רק ההתחלה. ישנן עוד אלפי דירות שאישורן תקוע וטרם דווחו ובכל יום שעובר מצטרפות מאות דירות לרשימה הזו. כבר מעל שלושה חודשים כל נושא אישור התוכניות וההיתרים תקוע וברור שלאחר הבחירות אנחנו צפויים לתקופת קיפאון נוספת שקשה להעריך את אורכה. אני מניח שלא נראה בהרבה מאוד ישובים אישורי תוכנית ויינתנו מעט מאוד היתרים בתקופה כוללת של מעל לחצי שנה. אני מדבר על עשרות אלפי יחידות דיור שבנייתן תתאחר בחודשים רבים. המשמעות למצב שוק הדיור שלנו, שממילא איננו פשוט – היא לא פחות מקטסטרופה".  

בריק אמר כי בהתאחדות כבר שנים קוראים לכנסת ולממשלה לקבוע כלים לענישה של ועדות ורשויות מקומיות אשר מאחרות לטפל באישור תוכניות והיתרי בנייה. לדבריו, היעדר ענישה כזו עלולה לגרום באירועים כמו הבחירות המוניציפליות הנוכחיות לאסון במונחים של שוק הדיור.

בסוף דבריו בריק לא יכל להימנע מלעקוץ את השר כחלון ואמר כי "תוכנית מחיר למשתכן שהוא מוביל איבדה כיוון מזמן, היא מדשדשת וכמעט לא עובדת. ממשלת ישראל מתגאה שהיא ניטרלה אותנו הקבלנים אבל מה לעשות שאי אפשר לנטרל באמת את מי שבונה כאן את הבניינים. מחיר למשתכן באה לתקן את הכשלונות של המדינה – את הספסרות בקרקעות שהיתה לאורך שנים, את ההתערבות בשוק ושאר כשלונות. אי אפשר להגיד שהמחירים עלו ואז להעלות את המסים, אי אפשר להגדיל את הסיכון של הקבלנים ולהמתין לעלייה בהתחלות בנייה – זה לא יעבוד. אז מי שרוצה להמשיך לצעוק שאנחנו אינטרסנטים טועה בגדול. ברור שאנחנו אינטרסנטים, בניסיון לשמור על העסק שלנו פועל, רווחי, כדי שנוכל לפרנסות אלפי משפחות". 

בילסקי לקבלנים: "זו לא אשמתכם"

אחרי כתב ובריק עלה לשאת דברים זאב בילסקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר. לדברי בילסקי, "אנחנו והקבלנים באמת שותפים. התפקיד שלי בשותפות הזו הוא לעזור לקבלנים. באוצר בראשות משה כחלון באמת רוצים לעזור - פעם ראשונה שבא שר אוצר ולוקח את נושא הדיור כנושא חשוב ועוסק בו באופן אינטנסיבי. יש פה כוונה ודרך לקחת את כל הגופים הענקיים המעורבים בענף הזה ולחבר אותם למקום אחד".

בילסקי פנה לקבלנים ואמר: "זה לא אשמתכם. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שקונים קרקע, שמים כסף במזומן ומקבלים אישור לבנות רק בעוד 5 שנים. למה? אנחנו מנסים לנסות ולצמצם את הזמן הזה. יום יבוא ומישהו יקבל החלטה אמיצה ולא יתן למצב להיות כמו שהוא כי זה פוגע בכם הקבלנים. זה שעת חירום בישראל, ואני שמח שהשר מסכים איתי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יהודה כתבארגון הבונים והקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...