משרד הבינוי והשיכון: "רכישת דירה מקוונת, מנגנוני תשלום מקלים והקדמת תשלומים"

המשרד מפרסם עוד שורה של הקלות לרוכשי דירות, לקבלנים ולמתכננים, על רקע משבר הקורונה, ומעדכן עוד כי רשם הקבלנים ימשיך לפעול • הקבלנים: "קידום משמעותי"

שיתוף הכתבה
מנכ" משרד הבינוי והשיכון, אלעזר במברגר. "המצב החריג מחייב אותנו לשינוי מחשבתי" (משרד הבינוי והשיכון)מנכ" משרד הבינוי והשיכון, אלעזר במברגר. "המצב החריג מחייב אותנו לשינוי מחשבתי" (משרד הבינוי והשיכון)

משרד הבינוי והשיכון מפרסם הבוקר (ה') "סל הקלות" נוסף אשר מציע הפעם הקלות רוחביות, לכמה וכמה מהגורמים בענף הנדל"ן – רוכשי דירות, קבלנים פיתוח ומתכננים. הסל, ביוזמת שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מיועד להביא להקלה בתזרים המזומנים של העוסקים בענף ולקצר הליכים בירוקרטיים, על מנת לאפשר להם המשך פעילות סדירה ככל הניתן.

בין הצעדים שפרסם המשרד:
 
מנגנון תשלומי רכישת דירה ללא יציאה מהבית:

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון מפרסם נייר עמדה ובו נקבע כי רוכשי דירה חדשה יכולים לבצע תשלומים ללא הגעה פיזית לבנק. נייר העמדה מפרט את התנאים הטכנולוגיים לביצוע הרכישה ללא נוכחות פיזית. עמדת הממונה מאפשרת לבנקים להקל על מגבלות הנוכחות כפי שאלו מתחייבות מכוח חוק המכר.

הקלה במנגנוני התקשרות המשרד עם קבלני פיתוח:

- קבלנים לא יתבקשו להגיש ערבות במסגרת הצעת התקשרות.
- תינתן ארכה לקבלנים להחזר מקדמות שניתנו להם מהמשרד.
- המשרד יעבור לחישוב תשלום בחוזי הפיתוח במתכונת של חוזה "פאושל", כלומר מנגנון גבייה פשוט יותר, על פי סיום שלב ביצוע ולא על פי כתב כמויות.

בתחום התכנון:

- ישוחררו ערבויות למתכננים הנמצאים בשלבי עבודה מתקדמת, ויופחתו הערבויות הנדרשות ממתכננים נותני שירות למשרד. 
- יוקדמו מועדי התשלום למתכננים ביחס למועד שנקבע בחוזה המקורי. 

עוד מעדכנים במשרד כי רשם הקבלנים ימשיך לפעול במתכונת שגרה ככל הניתן, ויפעל באופן מקוון למתן רישום, סיווג וכדומה. "כלל הצעדים עתידים להקל על הקבלנים ולסייע בקיצור תהליכים משמעותי ובהמשך פעילות סדירה בענף", אומרים במשרד. "הפעולות שנעשות ביחס למתכננים הן חלק מהמאמץ הממשלתי הכולל לסייע לעסקים בינוניים וקטנים".
 
נציין כי מהלכים אלו מצטרפים להחלטת שרת הבינוי והשיכון שאשא-ביטון ושר האוצר משה כחלון, על דחיית תשלומים למכרזי רמ"י, ולסקר שהופץ לאחרונה בין זוכי תוכנית מחיר למשתכן , במטרה ללמוד על העדפותיהם בסוגיית בחירת הדירות באמצעים מקוונים. 

שרת הבינוי והשיכון: "נקטנו בפעולות של הפחתת בירוקרטיה לאנשי המקצוע, הקדמת תשלומים שיוכלו לסייע בתקופה מאתגרת זו ומתן מענה מלא מרחוק עבור רוכשי הדירות, וביטול הצורך בהגעה פיזית לסניף הבנק. פתרונות אלו גובשו כמענה לחסמים המרכזיים שזוהו על ידי אנשי המשרד, ושעלולים היו לעכב את התקדמות העבודות בשטח. אנו פועלים כל העת במטרה לאפשר את המשך תפקודו של הענף באופן מיטבי גם בתקופה זו, ונמשיך להעמיד מענה לכל האתגרים שיעמדו לפתחנו".

ההקלות יאפשרו עבודה בשטח בטווחי זמן קצרים, מהירים ויעילים יותר עבור הפעילים בענף. נוסף על כך אנו מציגים פתרון לקושי שעלה בימים האחרונים מצד רוכשי דירות, נוכח מציאות שבה קיים קושי לבצע תשלום באופן פיזי בסניפי הבנקים"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , אלעזר במברגר: "המצב החריג שבו אנו נמצאים כיום מחייב אותנו לשינוי מחשבתי של ממש בכל הנוגע לעבודת קבלני הפיתוח והמתכננים הפועלים בשוק. בימים האחרונים עשינו מאמץ למיפוי הנושאים שבהם אנו יכולים להקל על תנאי עבודתם, בצמצום דרישות בירוקרטיות, בהקלה על תזרים המזומנים ובחסכון בזמן יקר, כדי לסייע לענף הבנייה לעבוד כסדרו.

ההקלות יאפשרו עבודה בשטח בטווחי זמן קצרים, מהירים ויעילים יותר עבור הפעילים בענף. נוסף על כך אנו מציגים פתרון לקושי שעלה בימים האחרונים מצד רוכשי דירות, נוכח מציאות שבה קיים קושי לבצע תשלום באופן פיזי בסניפי הבנקים".

יפה עשה משרד השיכון שנקט באמצעים יצירתיים על מנת לסייע גם לקבלני הפיתוח של המשרד. קבלני הפיתוח הם אלו שמבצעים היום את התשתיות לכל השכונות החדשות בארץ"

ניר ינושבסקי , סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, ציין כי "ענף הבנייה נמצא כיום, כמו כל המשק, בתקופה מאתגרת, מרובת אי-ודאות וסיכונים. יפה עשה משרד השיכון שנקט באמצעים יצירתיים על מנת לסייע גם לקבלני הפיתוח של המשרד. קבלני הפיתוח הם אלו שמבצעים היום את התשתיות לכל השכונות החדשות בארץ, ובמשרד הבינו שאם הסקטור הזה ייפגע היום, יהיה קשה להתניע את הקמת השכונות ואת אכלוסן בתום המשבר. 

אנחנו קוראים היום למשרד האוצר, לחשב הכללי ולכל מזמיני העבודות שמפעילים היום קבלני ביצוע וקבלני תשתיות (משרדי הממשלה, חברות הממשלתיות, רשויות ותאגידים מקומיים), וכן לסקטור הפרטי, לאמץ צעדים דומים כדי להקל על הקבלנים ולאפשר להם להמשיך בבניית הארץ, כי קטר הנדל"ן זקוק היום לדלק על מנת לעזור ולהוציא את המשק מהמשבר שאליו נקלע".

עפרה חדד, סמנכ"לית יורו ישראל ומבעליה: "סוף-סוף מדובר בקידום משמעותי. מנגנון תשלומי רכישת דירה מרחוק הוא דבר חשוב ביותר. יש הרבה רוכשים שחוששים מכך שלא יוכלו להגיע לבנק ולעמוד בתנאי התשלום, והם מבקשים להוסיף סעיף שאם יהיו מגבלות להגיע לסניף - הם יוכלו לדחות תשלומים, שאם לא כן הם לא יחתמו. לאור ההקלה הזו הם יוכלו לקדם חתימה ואת העברת הכספים שיש להם בבנק".

מדובר בעוגה בלתי אפויה. יש להבין כיצד יבוצעו התשלומים של הדיירים, יש לסכם את הנוהל מול הבנקים ומול בנק ישראל. כמו כן חשוב מאוד לקדם במקביל גם ערבות מכר דיגיטלית"

רמי צרפתי, מנכ"ל ובעלי קבוצת רמי צרפתי, הוסיף: "ההקלות הנוספות הן צעד מצוין, אבל את מנגנון תשלומי רכישת דירה ללא יציאה מהבית צריך להרחיב עוד יותר, ולאפשר למשל לבצע כנסים של זוכי מחיר למשתכן וכן בחירת דירה מרחוק באמצעים דיגיטליים. כנ"ל לגבי חתימה על חוזים. רק השבוע סיימנו מרתון של חמישה ימים לחתימה על חוזים, כמובן בכפוף להנחיות של משרד הבריאות, ומתן אפשרות לעשות את זה מרחוק תפשט באופן ניכר את התהליך, תוזיל עלויות ליזמים ותקצר זמנים".

עוזי שיריזלי, מנהל היזמות בחברת וואשחי את עמלה: "מדובר בעוגה בלתי אפויה. יש להבין כיצד יבוצעו התשלומים של הדיירים, יש לסכם את הנוהל מול הבנקים ומול בנק ישראל. כמו כן חשוב מאוד לקדם במקביל גם ערבות מכר דיגיטלית, כדי לא לפגוע בתהליך שמירת זכויות הדייר לאחר שרכש את דירתו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןיפעת שאשא-ביטוןעו"ד אלעזר במברגרקבלניםמשבר הקורונהסל הקלותמתכנניםרוכשי דירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...